Списанието
Изберете рубрика:

Спад в обеми, ръст в стойност
Според данни на „Нилсен България”, предоставени на PROGRESSIVE през май 2013 г.,няма изразена сезонност при продажбите на кафе. Забелязва се спад в обемите, докато продажбите в стойност нарастват. През последната година спадът в обем, сравнен с предходния период, е незначителен (април 2011 – март 2012 г./април 2012 – март 2013 г.). В стойност обаче кафето отново е отбелязало ръст, който се дължи основно на увеличението на цените.
Най-важният канал за продажби на кафе са били супермаркетите (39,2%), като техният принос значително нараства (+3,4 пункта), за сметка на малките и средни хранителни магазини (–3,1 пункта). Няма особена промяна и в предпочитанията на българина, когато пазарува кафе за дома. 53,7% пазарен дял се падат на разтворимото кафе. Лек спад се наблюдава при мляното кафе, докато кафето на зърна поддържа твърдо нисък пазарен дял от 2,7%.
Разтворимото кафе с добавен вкус и съставки е по-предпочитано от само разтворимото кафе. Овкусеното кафе заема 61% от пазара, докато чистото разтворимо кафе е с 38,7% пазарен дял. Чистото разтворимо кафе обаче бележи известен ръст в стойност през 2012–2013 г. основно заради повишението на цените в този сегмент. Кафето в стъклени бурканчета бележи ръст в стойност (+1 пункта). Капсулите заемат незначителен пазарен дял (0,3%), но нарастват, а кафето в метални кутийки губи пазарен дял. Намаляват продажбите в стойност на най-големите разфасовки (>500 г). Значителен спад се наблюдава и при опаковките от 100 г. Всички останали размери опаковки са с увеличен пазарен дял.
Безкофеиновото кафе продължава да държи незначителен дял от пазара на кафе с 1,7% (април 2012 – март 2013 г.). За разлика от кафето, продавано за консумация у дома, кафето на зърна е основният двигател на категорията в заведенията. Разтворимото кафе за този канал представлява едва 19,2% от продажбите. На мляното кафе се падат 7,9% от продажбите, като почти половината от тях се дължат на капсулите.
Кафе миксовете и специалитети - предпочитани и от по-възрастни потребители
Въпреки бурното навлизане на пазара на кафе миксове от типа 3 в 1, 2 в 1 и специалитети от рода на капучино, лате и др., печеното кафе продължава да бъде най-предпочитаният продукт от щандовете с кафе в магазините. Неговата пенетрация в домакинствата е много висока, около 90%, което означава, че то присъства почти във всяко домакинство Това коментираха участниците на кръгла маса на PROGRESSIVE през април 2012 г. Те бяха на мнение, че миксовете все повече навлизат като заместител на традиционното кафе. Данните на агенциите за проучване на пазара показаха, че миксовете от типа 3 в 1 и инстантни специалитети като капучино, горещ шоколад и др. се консумират предимно от активни млади хора, но в категорията навлиза и по-възрастна потребителска група – тази на хората между 40 и 60 години.
Участниците в кръглата маса коментираха, че потребителят не се е отказал от стандартното си кафе, но започва да замества едно от дневните кафета, най-често следобедното, с разтворимо, тъй като то създава усещане за много по-лека напитка. Те подчертаха, че продукти от категорията на кафе миксовете и специалитетите се закупуват и консумират предимно на импулсен принцип. Важен критерий при избирането на подобен продукт бил опростеният начин на приготвяне на миксовете, при който се пести значително време. Не без значение е и достъпността на продукта – продават се предимно 18-грамови опаковки, които са на приемливи цени.
Според данните на „Нилсен”, изнесени през април 2012 г., най-голям дял при разпространението на кафе миксове и специалитети (58%) се държат от обектите за традиционна търговия. Продажбите в стойност през модерната търговия представляват 34,1%, а продадените кафе миксове и специалитети в магазините за алкохол са 7,9%. Най-голям пазарен дял в стойност през 2011 г. се държи от миксовете 3 в 1 (85%), като се наблюдава увеличение спрямо година по-рано, когато делът е бил 83,2%. Следват миксове 2 в 1, които заемат 6,1% от пазара, и капучино специалитетите – с 2,8%. Като цяло обаче в категорията се е наблюдавало понижение. Намалението на продажбите в стойност е 5,2%, а продажбите в обеми са спаднали с 3,3%.
Според данните на „ГфК България” по отношение на консумацията в домакинствата миксовете 3 в 1 държат най-голям дял в стойност – 88%. Около 6% принадлежат на 2 в 1 миксове и 5% за капучиното. Най-малък дял заема студеното кафе – 1%. Наблюденията на института за маркетингови изследвания показват, че по-голямата част от покупките, направени към категорията, минават през традиционната търговия (44%). Делът на дискаунтърите нараства – от 12% през 2010 г. на 18% през миналата година, а този на супермаркетите се свива на 22% спрямо 27% година по-рано. „ГфК България” отчита най-голям дял на 18-грамовите опаковки (66%).
Елина Пулчева
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай