Списанието

Изберете рубрика:

 

Категорията „Масло“ с ръст в обем и стойност

Брой 9, септември 2024

Дата: 24.09.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Категорията „Масло“ с ръст в обем и стойност

Категорията „Масло“ отбелязва ръст от 1,7% в стойност и 12% в обем за МАТ период юли’24-август’23 vs юли’23-август’22 година, показват данните на „NIQ България“. Обемът в продажбите се  генерира от най-големия сегмент в категорията - опаковката от 250 грама, който държи близо 84% от продажбите в обем.

По този показател разфасовката генерира ръст от 17,5%, в сравнение с предишния МАТ период. Следващите по-важност опаковки са 125 и 200 грама, които губят от продажбите през последните дванадесет месеца. Интересно е да се отбележи, че разфасовките от 400 и 500 грама отбелязват голям ръст в продажбите в обем и стойност през последния МАТ период. Но те от своя страна заемат много малък пазарен дял от цялата категория „Масло“.

Най-големият канал, в който се реализират продажбите на масло, са хипер-и супермаркетите над 300 кв.м., който продължава да расте и заема над 66% от пазарния дял в стойност и над 70% в обем. Следващият по важност канал е на неорганизираната търговия от 40 до 100 кв.м. с малко под 10% пазарен дял и в обем и в стойност, но продължава да увеличава продажбите спрямо миналия период с ръст от 10% в обем  за последния МАТ. Малките магазини под 40 кв.м. са третия по важност канал за категорията „Масло“. Те отбелязват ръст на продажбите в обем, но падат в стойност.

Собствените марки заемат около 2% от пазарния дял на продажбите в обем и в стойност и около 65% от продажбите на масло минават през промоция в магазините над 300 кв.м.

Топ 3 марки, подредени по азбучен ред, са: три вида Deutsche Markenbutter, Monarch и President.

Разширяване на разнообразието при продуктите на растителна основа

Размерът на световния пазар на масло на растителна основа се оценява на 2,47 млрд. щ.д. през 2023 година и се очаква да нарасне със средногодишен темп на ръст от 6,2% през периода от 2024 до 2030 година*. Потребителите все повече търсят алтернативи на млечните продукти поради непоносимост към лактоза, алергии и желание за по-нискокалорични и богати на хранителни вещества предложения. А технологичният напредък и иновациите в разработването на продукти подобриха вкуса и текстурата на маслата на растителна основа, правейки ги по-привлекателни за консумация. В допълнение, нарастващата популярност на веганството и флекситарианството разшири потребителската база, тъй като все повече хора по света преминават към растителни диети.

Повишаването на здравното съзнание и промените в храненето на потребителите, които преминават към по-диетични варианти, са едни от основните двигатели на пазара. Хората са все по-наясно с потенциалните рискове за здравето, свързани с консумацията на големи количества животински мазнини, които преобладават в традиционното масло. Проучвания свързват прекомерния прием на наситени мазнини, съдържащи се в животинските продукти, със сърдечно-съдови заболявания, затлъстяване и диабет. За разлика от това, маслата на растителна основа често съдържат по-здравословни мазнини, като тези, извлечени от ядки и семена, които могат да допринесат за по-добро здраве на сърцето и по-ниски нива на холестерол. Доклад от 2019 г. на Международния съвет за информация за храните (IFIC) установи, че 77% от потребителите активно се опитват да подобрят здравето си, като правят диетични промени, като много избират алтернативи на растителна основа, за да намалят приема на нездравословни мазнини.

Производителите от своя страна непрекъснато инвестират в научноизследователска и развойна дейност, за да подобрят вкуса, текстурата и хранителния профил на маслата на растителна основа. Напредъкът в хранителните технологии позволи създаването на масла на растителна основа, които имитират кремообразността и усещането в устата, наподобяващо кравето масло, което допълнително допринася за нарастващото им приемане сред потребителите.

Пазарът е със  значително разширяване на продуктовите разновидности и вкусове. Компаниите въвеждат широка гама от опции, за да се погрижат за разнообразните потребителски предпочитания и диетични нужди. Иновациите включват масла, направени от различни ядки и семена като бадеми, кашу, ядки от макадамия и слънчогледови семки. Освен това, производителите експериментират с уникални аромати като билки и чесън, меден бадем и канела и т.н., които да се харесат на различни вкусови профили. Тази диверсификация помага за привличането на по-широка потребителска база и поддържа пазара динамичен и вълнуващ.

Например, през февруари 2023 година Kagome, глобален производител на храни и напитки, въвежда нова линия растителни маслени смеси в САЩ. Тези алтернативи на масло включват както сладки вкусове като канела и кафява захар, така и горещ мед и пикантни варианти като Chipotle & Sun-Dried Tomato и Miso Ginger. Те могат безпроблемно да заменят конвенционалното масло в съотношение 1:1 и предлагат предимства за здравето, включително намалено съдържание на наситени мазнини и нулев холестерол. Изработени от смес от слънчогледово масло, какаово масло и кокосово масло, тези продукти се отличават с по-ниска точка на разтапяне и по-висока точка на  загряване в сравнение с млечното масло. Това ги прави универсални за различни кулинарни цели като печене, сотиране и заливане.

Все повече се акцентира върху подобряването на хранителния профил на маслените продукти на растителна основа. Производителите включват съставки, които повишават ползите за здравето от техните продукти, като омега-3 мастни киселини, фибри и пробиотици. Тези хранителни подобрения правят растителното масло не само по-здравословна алтернатива на традиционното масло, но и функционална храна, която може да допринесе за цялостното благосъстояние. Тази тенденция е особено привлекателна за загрижените за здравето си потребители, които се стремят да извлекат повече ползи от храните, които консумират.

Кокосовото масло представлява дял от приходите от продажби в категорията от 35,50% през 2023 година. Този продукт притежава естествена кремообразна текстура и мек вкус, който много наподобява традиционното млечно масло. Това го прави популярен избор сред потребителите, търсещи познат вкус и усещане в устата. Освен това кокосовото масло е в твърдо състояние при стайна температура, което позволява да се ползва като подходящата основа за намазване и печене. Продуктите на базата на кокос често се харесват на потребителите, поради ползите им за здравето, като например богатото съдържание на medium-chain triglycerides (MCTs), за които се смята, че имат различни предимства. Тези качества на продуктите от кокосово масло значително допринесоха за доминиращата му позиция на пазара.

Пазарът на овесено масло се очаква да нарасне със средногодишен темп на ръст от 7,7% за разглеждания период. Маслата на овесена основа се харесват на потребителите със своята кремообразна текстура и неутрален вкус, което ги прави универсален вариант при готвене, печене и намазване, също както при кокосовото масло. Овесът, също така, често се свързва с ползи за здравето, включително с високо съдържание на фибри и бета-глюкан, което може да помогне за намаляване на нивата на холестерола. Овесът е устойчива култура със сравнително ниско въздействие върху околната среда в сравнение с някои други източници, което отговаря на нарастващото потребителско търсене на екологични продукти. Тъй като информираността на потребителите за здравето и устойчивостта продължава да нараства, овесените ядки са в позиция да разширят значително своя пазарен дял през следващите години, което ги прави най-бързо развиващия се сегмент на пазара на растителни масла.

*Източник: www.grandviewresearch.com