Списанието

Изберете рубрика:

 

Категория „Кафе” - инстантното кафе показва положително развитие на продажбите в обем

Брой 4, април 2014

Дата: 07.04.2014 Коментари: 0
Снимки (1)
Категория „Кафе” - инстантното кафе показва положително развитие на продажбите в обем

Консумация у дома

Категория „Кафе” отбелязва спад в обем и стойност на годишна база, както и в двумесечен период (декември 2013–януари 2014 г.), като се забелязва, че продажбите са по-ниски и в сравнение със същия двумесечен период на миналата година. Най-значителен спад в стойност се наблюдава при мляното кафе (-6% на годишна база), което е вторият по големина сегмент и генерира близо 43% от продажбите на категорията. По отношение на разпределението на продажбите според наличието на кофеин не се забелязва особена промяна на годишна база – безкофеиновото кафе продължава да генерира по-малко от 2% от продажбите в категорията.

Източник: "Нилсен България"

Водещите производители според продажбите в стойност през периода февруари 2013–януари 2014 и подредени по азбучен ред са Jordani, Luigi Lavazza SPA, Mondelez Int, Nestle, Tchibo GMBH.

Най-голяма част от продажбите в сегмента „Мляно кафе” в стойност се генерират от супермаркетите, като делът на този канал от общите продажби се увеличава на годишна база. От друга страна, традиционната търговия (малки и средни магазини до 40 кв. м) намалява постепенно значимостта си за сегмента, което е тенденция, наблюдавана и за други категории в бързооборотния сектор. Освен това спад на продажбите на мляно кафе в стойност се забелязва във всички формати, като малките и средните магазини се открояват с най-голям принос за този спад, следвани от супермаркетите.

По отношение на големината на опаковките изглежда, че продажбите в стойност на тези до 99 г, както и на 100-грамовите разфасовки са намалели най-много.

Източник: "Нилсен България"

 

Кафето на зърна генерира най-малка част от продажбите в категорията, като отбелязва спад в обем от 6,8% на годишна база, но расте с 6% в стойност. Понижението на продажбите в обем се наблюдава във всички канали с изключение на малки/средни формати и много големите хранителни магазини. Като най-голям принос към отрицателното развитие на продажбите имат супермаркетите, които също така са с най-голяма важност за сегмента, генерирайки 81% от реализираните количества. Динамиката на продажбите в обем варира и според големината на опаковката. Например разфасовките от над 500 г, както и 250-грамовите се характеризират с намаляващи количества, докато 500-грамовите бележат ръст на продажбите. Интересно е да се отбележи също така че >500 г опаковки все още са с най-голяма важност за сегмента, но заедно с 250 г намаляват тежестта си през последната година предимно за сметка на 500-грамовите разфасовки.

 

Инстантното кафе показва положително развитие на продажбите в обем и спад на тези в стойност на годишна база. Ръстът в обем се дължи предимно на развитието на продажбите в супермаркетите, като този канал също така има най-голям и бързо растящ дял от продадените количества в сегмента. Забелязва се известна динамика и при типовете опаковки. Важността в обем на картонените и металните кутии слабо се увеличава, докато тази на бурканите и пакетите намалява. Разпределението на продажбите между чистото разтворимо кафе, миксовете и заместителите остава непроменено на годишна база, като най-голям е делът на миксовете (61% в стойност за изминалите 12 месеца).

Източник: "Нилсен България"

Източник: "Нилсен България"

Консумация извън дома

Продажбите на кафе в обектите за консумация извън дома намаляват на годишна база както в обем, така и в стойност. Най-голям спад в стойност отбелязва разтворимото кафе, което се нарежда на второ място по дял на продажбите в този пазар. Делът му намалява на годишна база за сметка на този на кафето на зърна, което от своя страна генерира най-много продажби в стойност в обектите за консумация извън дома, макар също както и мляното и разтворимото кафе да регистрира спад на продажбите.

 

Кристина Алексиева

„Нилсен България”