Списанието

Изберете рубрика:

 

Пазарът на продукти без глутен и без лактоза ще продължи да се развива положително

Брой 8, август 2024

Дата: 01.09.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Пазарът на продукти без глутен и без лактоза ще продължи да се развива положително

Размерът на глобалния пазар на безглутенови продукти се оценява на 6,45 млрд. щ.д. през 2022 г. и се очаква да расте със среден годишен темп от 9,8% от 2023 г. до 2030 г. Нарастващото разпространение на целиакията и други заболявания, породено от воденето на нездравословен начин на живот, ще стимулира търсенето на такива продукти.

Превенцията на сърдечно съдови заболявания, диабет, затлъстяване, хронични белодробни заболявания и метаболитен синдром, също се очаква да стимулира растежа на пазара. Настъпването на пандемията от COVID-19 доведе до експоненциално увеличение на консумацията на продукти без глутен. Този ръст може да се дължи на повишените опасения за здравето на потребителите през този период. Интересът на потребителите към функционалността на храните също допринесе за растежа.

Разбирането на потребителите за „уелнес“ се разрасна, включвайки и тяхното емоционално и психическо благополучие, а храната играе важна роля за постигането на тези цели. Заедно с променящото се мислене на потребителите, затварянето на ресторанти, кафенета и хотели, доведе до повишена консумация на домашно приготвена храна и по този начин увеличи употребата на продукти без глутен, включително хляб, бисквитки, сладкиши и сладки.

Нарастващото разпространение на синдрома на раздразнените черва (IBS) и целиакията ще повиши търсенето на продукти без глутен както в развитите, така и в развиващите се страни. Потребителите, страдащи от синдрома на раздразненото черво, изпитват чувствителност към глутен, защото неговата консумация изостря техните симптоми. Увеличеното разпространение на тези заболявания в развитите страни от Северна Америка и Европа, включително САЩ, Канада, Германия и Франция, ще стимулира пазарното търсене.

От друга страна много потребители, вдъхновени от онези, които насърчават безглутенови диети за поддържане на по-добро здраве, „са прегърнали“ диетата на хората, за които консумацията на безглутенови продукти е задължителна медицинска необходимост. Тъй като все повече хора опитват нови диети, като палео или кето диети, консуматорите, които се нуждаят да спазват диета без съдържание на глутен, поради медицински причини, както и тези, които желаят да водят живот без глутен, се превръщат в ключови двигатели за развитието на пазара.

Светът е свидетел на промяна във възприемането на по-здравословната храна от страна на потребителите. Те персонализират своето пазаруване, за да отговарят на уникалните си хранителни изисквания, за което им помага и технологичният напредък. Опаковките на продуктите и цветните етикети по рафтовете на супермаркетите, показващи хранителните свойства на определени продукти и определящи ги като здравословни за сърцето и без глутен, отдавна са част от клиентското изживяване.

Сегментът на хлебните изделия имаше най-голям дял от 28,5% от общите приходи през 2022 година и се очаква да запази господството си през прогнозния период. Повишаването на осведомеността за здравословното хранене, което включва естествени, органични и безглутенови храни, ще  стимулира растежа на този сегмент. Наличието на разнообразно продуктово портфолио с непрекъснати иновации ще повлияе положително върху растежа на пазара през следващите години. Нарастващото търсене на безглутенов хляб е основният фактор, движещ ръста на сегмента на хлебните продукти. За да отговорят на това повишено търсене, производителите на пакетиран хляб, по-специално основният играч в Обединеното кралство, Warburtons, разработват под-марки на своите водещи марки, които стават популярни сред потребителите от всички икономически слоеве, заради достъпните им цени.

Появиха се и няколко нови стартиращи пекарни, предлагащи алтернативи за хляб без глутен, като Coconut Wraps на NUCO, представен в САЩ, който не само е без глутен, но и отговаря на всички други диетични претенции като суров, палео, органичен и веган. Сегментът на хлебните продукти също се предвижда да регистрира най-бързия темп на годишен ръст от 11,0% от 2023 до 2030 г., благодарение на комбинацията от достъпни цени и разнообразна гама от продукти. Освен това удобството на готовите за консумация храни също ще допринесе за положителното влияние върху растежа на сегмента.

Повишената информираност на потребителите за цялостното благосъстояние и ползите от консумацията на натурални продукти допринася за развитието на нови продукти в този сегмент. Растежът на пазара се движи от увеличеното търсене от страна на поколението на милениалите,  засилените маркетингови усилия и подобренията в каналите за дистрибуция. Пекарните са свидетели на тази тенденция, която отива отвъд хляба към продукти като торти, бисквити, сладкиши, тестени изделия и зърнени закуски. Зърнените закуски без глутен набират огромна популярност и General Mills Inc. произвежда почти 90% от своята гама зърнени закуски Cheerios без глутен. Нещо повече, мигриращата тенденция за консумация на безглутенови продукти от Запада към Изтока доведе до експоненциално нарастване на търсенето на печива без глутен през последните години.

На европейския пазар се наблюдава значително разширяване на наличността и разнообразието от продукти без глутен. Големите производители на храни и търговци на дребно отговарят на нарастващото търсене, като предлагат по-широка гама от опции без глутен в различни категории, включително печени продукти, паста, закуски и готови за консумация ястия. Тази увеличена достъпност и избор допринасят за растежа на пазара.

Пазарът на продукти без лактоза

Размерът на световния пазар на продукти без лактоза се оценява на 13,5 млрд. щ.д. през 2023 година. Очаква се пазарът да достигне 23,9 млрд. щ.д. до 2033 г. при годишен темп на ръст от 5% за периода от 2023 до 2033 година.

Прогнозите са, че продажбите на продукти без съдържание на алергени ще нараснат експоненциално до 2033 г., а моделите на потребителски покупки в светлината на COVID-19 може да допринесе за още по-голямо развитие на пазара.

Растежът на пазара на продукти без лактоза беше подпомогнат и от увеличеното потребление на органични храни и напитки в периода от 2018 г. до 2022 година. Факт е, че продуктите без лактоза са по-скъпи, защото са насочени към по-платежоспособните потребители, докато широкоразпространените млечни продукти са много по-евтини.

Хранителните навици на потребителите бързо се развиват. Хората се движат повече, имат натоварен график и вследствие от това хранителните им навици са по-нестабилни. Производителите на продукти без лактоза непрекъснато се адаптират, за да задоволят нарастващото търсене на продукти без лактоза.

Най-новите тенденции на пазара на продукти без лактоза включват продукти, които са сравнително по-компактни и по-удобни, продукти, които размиват границите на традиционните категории и предложения.

Компании като Genius Juice развиват огромното продуктово разнообразие с новата си линия смутита на растителна основа и органични кокосови смутита на растителна основа, а от своя страна представителите на поколението Z осигуряват нарастваща клиентска база. На пазара също така се наблюдава увеличена наличност на немлечни алтернативи, като напр. соево мляко и разширената гама продукти от кокосово мляко.

Динамика на пазара на продукти без лактоза

Продуктите без лактоза имат по-нисък калориен профил поради липсата на лактоза; този фактор повишава търсенето на продукти без лактоза сред загрижените за здравето си потребители, което ще доведе до увеличаване на пазарния дял на тези продукти.

Ползите за здравето, които млечните продукти без лактоза предоставят, се отразяват върху увеличаването на иновациите, предлагани на пазара на продукти без лактоза, което е важен фактор за стимулирането и развитието му.

Претенциите за „без глутен“ и „ниско/без/намалено съдържание на захар“ в продуктите без лактоза помагат за разширяване на пазарната база. Безлактозните млечни продукти с пробиотици например, са сред най-новите тенденции на пазара на безлактозни продукти.

По време на прогнозния период се очаква фактори, като повишаване на осведомеността на потребителите за непоносимостта към лактозата и нарастващото търсене на продукти с намалено съдържание на добавена захар или без добавена захар, да допринесат за увеличаване на пазарния дял на продуктите без лактоза.

Производителите се стремят да произвеждат продукти с повече протеинови компоненти, за да задоволят промяната във вкуса и желанието на потребителите, които искат да спазват по-добра диета. Това ще се отрази положително върху размера на пазара и продажбите на продукти без лактоза през прогнозния период.

Източници: www.grandviewresearch.com, www.futuremarketinsights.com