Списанието

Изберете рубрика:

 

Пазарът на ядки с положителен тренд

Брой 12, декември 2024

Дата: 20.12.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Пазарът на ядки с положителен тренд

Размерът на световния пазар на ядки е оценен на 55.90 млрд. щ.д. през 2022 г. и се прогнозира да нараства с средногодишен темп на ръст от 5,4% от 2023 до 2030 година, показва анализ на Grand View Research (www.grandviewresearch.com).

Нарастващата осведоменост за ползите за здравето сред потребителите, тъй като ядките са богат източник на витамини, протеини, антиоксиданти, фибри и други основни минерали,  насърчават растежа на пазара.

 

За положителното развитие на пазара на ядки допринася и нарастващият брой на населението, урбанизацията по целия свят и увеличаването на разполагаемия доход на домакинствата. Други фактори, подсилващи положителната тенденция, са предлагането на различни иновации от страна на производителите, като например ароматизирани ядки, непрекъснато променящият се начин на живот, демографията, както и нарастващият брой на работещите жени.

Сегментът на лешниците се очаква да се разшири с най-бързия темп на средногодишен ръст в продажбите от 6,6% за периода 2023 г. до 2030 година. Лешниците като удобна питателна и висококалорична храна, достъпна за потребителите чрез каналите за търговия на дребно, оказват най-голямо положително влияние върху развитието на пазара.

У нас общо 40% от потребителите консумират ядки на седмична база, пък показва проучване на JTN направено през 2023 година. 71% предпочитат пакетирани ядки, а 29 на сто насипните. На въпрос кой вид е най-предпочитан, водещият дял от респонденти посочва пакетирани печени ядки 45%, следвани от пакетирани сурови ядки 18%, насипни печени 17% и насипни сурови 9%. Пакетиран микс от ядки се търси от 4% потребителите, същият процент важи и за пакетираните пържени ядки, става ясно от проучването.

Въпреки че лешниците са драйвъра на категорията в световен мащаб, у нас най-предпочитани са фъстъците - 60% от хората са закупили именно този вид ядки през последните два месеца преди осъществяване на проучването, с много малка разлика следват бадемите (58%) и кашуто (54%). Лешниците са посочени като най-предпочитан вид ядки от 41 на сто от хората, участвали в анкетата, шам фъстък – от 37 на сто, орехи от 34%, а слънчогледови семки от 33%.

Извън класическите предложения потребителите у нас са най-големи фенове на бирените ядки – 41%. Ядки със сушени плодове се предпочитат от 40 на сто от хората, пикантни ядки от 24 на сто, захаросани – от 11%, а за ядките с уасаби са се застъпили 9% от хората участвали в проучването.


„Интересът към консумацията на ядки продължава да е висок“

ЕЛИТ-П

Продължава ли засиленият интерес към консумацията на ядки у нас, тенденция, която бе регистрирана преди няколко години?

Да, интересът към консумацията на ядки продължава да бъде висок. И въпреки че пазарът на ядки е доминиран от печените ядки, се наблюдава нарастващ интерес към суровите и по-екзотични видове ядки, като шамфъстък, макадамия и други. Тази тенденция е свързана с повишената осведоменост,  търсенето на по-здравословни алтернативи и достъпността до различни продукти на пазара.

По-информиран ли е потребителят днес относно съдържанието и ползата на ядките за здравословното хранене?

Да, потребителят днес е по-информиран относно съдържанието и ползите на ядките за здравословното хранене, благодарение на свободния достъп до интернет и социалните мрежи, където всеки може да се информира за хранителните ползи от ядките, включително и да получи препоръки от експерти. Съвременните потребители проявяват все по-голям интерес към здравословното хранене, което води до търсене на храни, които осигуряват важни хранителни вещества, като ядките. Потребителите, които следват специфични режими като кето, веган или безглутеново хранене, често използват ядките като основен източник на здравословни мазнини, протеини и фибри.

Консумацията на екзотични ядки конкурентна ли е на традиционните продукти?

Определено се забелязва нарастващ интерес към екзотични ядки  като макадамия, бразилски орех, пекан и други, привличайки потребителите с екзотичния си произход, специфичен вкус и висока хранителна стойност. Разширяването на вноса и предлагането им в търговската мрежа, също допринася за ръста в консумацията. Въпреки това обаче, екзотичните ядки няма да заменят традиционните основно поради по-високата си цена, достъпност, културни навици, приложимост в кулинарията и други.

Какви ядки се купуват най-често от българските потребители?

Българските потребители традиционно предпочитат слънчогледови семки, фъстъци, бадеми, кашу и лешници. Традиционните ядки са по-евтини и по-широко достъпни, което ги прави основен избор за потребителите. Те намират приложение както за директна консумация, така и като съставка в готварството и сладкарството.

 

Според вашите наблюдения, кога и как се консумират най-често?

Ядките са изключително гъвкави като храна и се използват в най-различни контексти – от ежедневни закуски до празнични традиции. Това ги прави универсален и обичан продукт. Ядките често се използват като здравословна закуска между основните хранения; популярни са сред хората, които следят калорийния прием, благодарение на добрите мазнини, протеини и фибри и не на последно място комбинирани със сушени плодове, са предпочитана храна за път или физически активности, тъй като осигуряват дълготрайна енергия. Ядките са и типичния „гост” на различни срещи и събирания. Печени, мариновани фъстъци, шамфъстък, бадем, кашу и слънчогледовите семки са традиционен избор за консумация с бира или други напитки.

Засилва ли се интересът към тях по време на празниците или целогодишно се радват на вниманието на потребителите?

Ядките са продукт, който се радва на внимание целогодишно благодарение на тяхната универсалност, достъпност и здравословни качества. Въпреки това, празниците играят ключова роля за увеличаване на консумацията, когато ядките са важна част от традициите, кулинарията и подаръците. По време на празници потребителите си позволяват по-скъпи ядки и  по-големи опаковки, с които да посрещнат семейство и приятели.

Моно или миксове от ядки?

И двете. Българските потребители избират както моно ядки (един вид ядки), така и миксове, като изборът зависи от повода, предпочитанията и целта на консумацията. Докато моно ядките са предпочитани за ежедневна употреба и конкретни кулинарни нужди, миксовете - комбинация от различни ядки, сушени плодове или снакс, дават едно разнообразие от вкусове и текстури, по-балансирани са и по-удобни за социалните събирания.

Има ли иновации в категорията?

Иновациите в категорията са в няколко насоки – вкусове, миксове и продукти на базата на ядки. Мариновани фъстъци, бирени фъстъци с вкус на уасаби, мед и горчица или чили, които добавят разнообразие в консумацията на традиционните фъстъци и стават все по-популярни. Миксове комбинация на ядки и снакс, насочени към по-младите консуматори, търсещи екзотика и различни текстури са сред най-новите предложения.

Ядковите протеинови барове са една от иновациите в тази категория, която набира популярност сред спортисти, здравословно ориентирани хора и всеки, търсещ бърза и питателна храна за работа или по време на път.