Списанието

Изберете рубрика:

 

Поглед в категориите „Кафе” и „Чай”

Брой 1, януари 2021

Дата: 02.02.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Поглед в категориите „Кафе” и „Чай”

Извънредната във всяко едно отношение 2020 г. е интересна от гледна точка на развитието на различните продуктови категории. Настоящата 2021 г. открива нови възможности пред играчите в бързооборотния сектор, особено след някои значими промени в търговията, които се случиха през изминалата година, в следствие на пандемията. През месец януари PROGRESSIVE реши да направи кратко проучване на нагласите сред производителите и вносителите на кафе и чай, както и да разбере каква е равносметката им за изминалата година.

 

Отчетохме ръст при онлайн търговията

Йордан Малев, управител „Джордани” ЕООД

       Усетихте ли промяна в поведението на потребителите през изключително необичайната 2020 г. Промени ли се предпочитаният от тях допреди март месец 2020 г. търговски канал?

Епидемията от коронавирус промени ежедневието на потребителите, за съвсем кратко време. Това неизменно промени тяхното поведение и навици. Отчитаме факта, че хората започнаха да дават предимство на стоки от първа необходимост, да проявяват извънредна предпазливост, да полагат допълнителни усилия за проучване на пазара и с повишено внимание да преценяват нуждите си.

По отношение на предпочитания търговски канал за продукти от нашата категория, отчитаме ръст в онлайн търговията по време на извънредното положение през март 2020 г., но като цяло можем да заключим, че консуматорите засвидетелстват лоялност към търговските канали и обекти, които са посещавали преди периода на карантина.

Забелязвате ли преминаване от премиум продукти към такива от средния/ниския ценови сегмент във вашата категория?

По време на подобна криза, която неизменно се отразява на финансовото ни състояние, е нормално преразглеждането на обичайния списък с покупки, намаляване на спонтанните разходи и свиване на потребителската кошница. Отчитаме, че потребителят вече е по-рационален и силно ценово чувствителен, като тази тенденция смятаме, че ще се запази и дори увеличава.

Промоциите продължават ли да бъдат фактор при взимането на решение за покупка, или купувачите остават лоялни към марката?

За много хора промоцията остава основен стимул за пазаруване, но е необходимо повишено внимание към промоционалните оферти, тъй като процесът на избор е по-дълъг и между повече предложения. Купувачите остават любопитни към нови продукти, но се фокусират върху практическите ползи.

Каква е статистиката на продажбите ви за периода март/април 2020 г., сравнен с март/април 2019 г.? Според вас какви са причините, ако констатирате промяна?

Компанията запазва равнището на продажбите си в категорията, като отчита повишено търсене на продукти за консумация в дома, спад на потреблението на кафе извън дома и засилена промоционална активност.

Как очаквате да се развитие пазара през 2021 г.?

Трудно е да се предвиди какво ще ни донесе 2021 г., но времената на несигурност винаги са били двигатели на промяната, която в един пандемичен свят ще продължи да влияе на потребителите, пазара и компаниите.


 

Продуктите, осигуряващи добро качество на разумна цена ще бъдат предпочитани заради икономическата несигурност

Сибила Илкова, бранд мениджър, „Тчибо България”

 

        Усетихте ли промяна в поведението на потребителите през изключително необичайната 2020 г. Промени ли се предпочитаният от тях допреди март месец 2020 г. търговски канал?

Като цяло през 2020 г. не се забеляза по-осезаема промяна в поведението на потребителите за преминаване от един към друг канал, що се отнася за категория Кафе. В периода април-май се усети леко засилване на по-големите хранителни магазини за сметка на Супер/хипермаркетите, но последните продължават да имат най-голямата тежест в общите продажби на кафе.

Ритейл пазарът има ръст през изминалата година, който може да се отдаде и на ограниченията на HoReCa канала, който бележи спад.

Забелязвате ли преминаване от премиум продукти към такива от средния/ниския ценови сегмент във вашата категория?

Премиум сегментът в категория Кафе съставлява доста малка част от целия пазар. Economy и Mainstream са основните ценови сегменти, представляващи около 2/3 от пазара на кафе. В тази връзка не може да се говори за осезаемо преминаване от премиум продукти към по-евтини.

Промоциите продължават ли да бъдат фактор при взимането на решение за покупка, или купувачите остават лоялни към марката?

Промоционалните предложения винаги да били значим фактор при вземането на решение за покупка в категорията. Наблюденията ни са, че клиентите търсят и предпочитат атрактивни/икономични предложения, за да подпомогнат бюджета. В тази връзка ние се стремим да отговаряме на клиентското търсене като периодично предлагаме специални оферти с нашите марки.

Каква е статистиката на продажбите ви за периода март/април 2020 г., сравнен с март/април 2019 г.? Според вас какви са причините, ако констатирате промяна?

Отбелязваме добро развитие и ръст на стратегически за нас продукти, като марката Espresso, които започнахме да подкрепяме активно преди кризата, както и на основната ни марка Family, която предоставя високо качество на достъпна цена. Тъй като нашият бизнес е свързан с ритейл пазара, който продължи да оперира, въпреки ограниченията, ние продължаваме да растем.

Как очаквате да се развитие пазара през 2021 г.?

Очакваме 2021 г. също да бъде предизвикателна година, предвид продължаващата Ковид ситуация и ритейл пазарът да продължи да расте. Като обща тенденция за категория Кафе, очакваме марките и продукти, които са в така наречения сегмент Value for Money, или добро качество на разумна цена, да бъдат предпочитани заради икономическата несигурност, която потребителите масово изпитват.

От наша страна сме планирали новости в еспресо категорията, както и в economy сегмента, съпроводени от атрактивни промо оферти през цялата година.


 

Брандовете, които залагат на по-премиум предложения, печелят пазарен дял

Явор Монев – мениджър „Кафе и топли напитки“ в Кока-Кола ХБК България

       Забелязва ли се промяна в поведението на потребителите през изключително необичайната 2020 г., според вас?

От една страна да, външните обстоятелства го налагат и потребителите трябва да се адаптират, но това трае, докато и тези обстоятелства съществуват. Тази необичайна ситуация по-скоро ускори вече проявени тенденции на пазара – ръстовете на онлайн продажбите са едно от нещата, които всички отчетоха. Също така при решенията за покупка за българския потребител качеството и доверието към производителя надделяват над цената. Със сигурност виждаме и ускорена тенденция на трансформирането на търговските канали с консумация „извън дома“ – те все още преживяват най-тежко ефекта на външните ограничения.

Има ли преминаване от средния/ниския ценови сегмент към по-премиални продукти в категорията „Кафе”, според вашите наблядения?

И тук тенденцията е ускорена – брандовете, които залагат на по-премиум предложения, печелят пазарен дял. Също виждаме неспиращия ръст на капсулите и кафето на зърна, изпреварващ ръстовете на мляното кафе, например. Друга засилена тенденция е свръзана с вкусовите предпочитания - много потребители се насочват към 100% Арабика предложения и в много обекти виждаме добра дистрибуция на сингъл ориджин блендове на различни производители. Costa Coffee бленда ни от Колумбия, например, надмина в пъти първоначалните ни очаквани за продажби.

Промоциите продължават ли да бъдат фактор при взимането на решение за покупка, или купувачите остават лоялни към марката?

Промоциите са фактор. Категорията е една от тези с голям дял на продажбите на промоция, но решението за покупка не е цена срещу марка. Промоцията помага, за да накара потребителя да опита даден продукт, но ако този продукт не гарантира устойчиво качество и не резонира с очакванията на потребителя – то няма да имаме повторна покупка. Марката е точно това – дава тази гаранция с името си, а в случая с нашия бранд името дава гаранция вече 50 години на пазара.

Има ли иновативни подходи в предлагането и консултирането на крайния потребител при избора му на кафе?

В Кока-Кола ХБК вярваме, че е задължително да влагаме усилия и ресурс в това потребителя да има информация, да прави информиран избор. Подходите са до толкова иновативни, че да привлекат вниманието.

Добре изглеждащи точки на продажба винаги помагат и привличат погледа на потребителя и през 2020 г. мисля, че вдигнахме високо летвата. Освен традиционни методи, като информационни материали в точката на продажба и на опаковката и привличащи погледа излагания, през миналата година успяхме да направим дегустации и над 100 000 контакти с наши потребители, в които разказваме за нашата марка и различните ни блендове. Такъв тип разяснителни кампании помагат за информираността на потребителите.  Няма как да сложим по един човек до кафе категорията във всеки един магазин, но направихме нещо много интересно и иновативно в тази посока. В един от магазините на Булмаг във Варна до точката на продажба инсталирахме холограма на нашия бариста трейнър Кирил Кирилов в реален размер. Кирил разказва на клиентите на Булмаг за Costa Coffee и различните блендове. Може би тази технология ще е скоро достатъчно достъпна и интерактивна и потребителите ще могат комуникират с Кирил и да бъдат насочвани към най-доброто за тях решение във всеки един магазин. 

Как очаквате да се развитие пазарът на кафе през 2021 г.?

Очаквам запазването на трендовете, за които споменах в началото. Според мен и производителите, и търговците на дребно, и заведенията ще подкрепят тези тенденции, защото това е в интерес на потребителя. Очаквам и да се зародят нови тенденции – например рециклирането на отпадъци от капсули. Устойчивото развитие ще става все по-значима тема в България, а нашата марка от години полага усилия в тази посока –  „Отвъд зърната“ (Behind the Beans) е амбициозната визия за устойчивост, с която компанията дава своя принос, успоредно с развитието на бизнеса. Това включва елиминиране на отпадъците от опаковането, потреблението на енергия и вода в цялостната дейност и намиране на нови, интелигентни и устойчиви начини за намаляване на генерирането на отпадъци, за повторната им употреба и рециклиране. 

 

ЧАЙ

Решението за покупка идва от оптималното съчетание на лоялност към марката и текущи промоции

Людмил Темелков, Маркетинг Мениджър Аксон България АД

Усетихте ли промяна в поведението на потребителите през изключително необичайната 2020 г. Например, промени ли се предпочитания от тях допреди март месец 2020 г. търговски канал?

Със сигурност през отминалата 2020 г. наблюдавахме промени в потребителското поведение, продиктувано от наложените ограничителни мерки, както и от страха от заразяване и пренасяне на вируса на Covid-19. Хората станаха доста по-предпазливи, а това се отрази и на честотата на посещение на търговските обекти. Засили се тенденцията за покупки онлайн, което допринесе за значителен ръст на електронната търговия. Тук тази тенденция следва световните практики, макар и в значително по-малки обеми.

Забелязвате ли преминаване от премиум продукти към такива от средния/ниския ценови сегмент във вашата категория?

Не мисля. Потребителите предпочитат качествени продукти, доказани във времето. Основен движещ фактор остават ценовите промоции и хората стриктно ги следят и се възползват от тях. Това особено важи при покупки в модерна търговия.

Промоциите продължават ли да бъдат фактор при взимането на решение за покупка, или купувачите остават лоялни към марката?

Абсолютно да. Както споменах по-горе, вземането на решение за покупка е оптималното съчетание на лоялност към марката и текущи промоции. Има ясно изразена тенденция – потребителите търсят конкретна марка и изчакват ценовото й намаление във веригите, за да си я купят.

Каква е статистиката на продажбите ви за периода март/април 2020 г., сравнен с март/април 2019 г.? Според вас какви са причините, ако констатирате промяна?

Продажбите на чай Ahmad в разглеждания период бележат ръст за 2020 г. в сравнение с 2019 г. Отдавам го на шока от локдауна сред потребителите и притесненията за бъдещ недостиг на стоки от първа необходимост. Този тренд се отрази най-вече на хранителните и санитарните продукти.

Кой вид чай при вас е водещ по продажби?

Плодово-билкова инфузия Detox. Това логично се обосновава от ясно изразена тенденция на търсене и потребление на здравословни продукти.

Как очаквате да се развитие пазара през 2021 г.?

Бавна и постепенна нормализация на обстановката в страната. Със сигурност ще има известно прекрояване на картата на търговските канали за реализация – с най-голям дял остава модерна търговия, голямо пресяване на удобни и квартални магазини, както и постепенно съживяване на HORECA. Очаквам и все по-голям ръст на електронната търговия – както при наличните „играчи“ на пазара, така и откриване на нови.