Списанието

Изберете рубрика:

 

Поглед към пазара на кафе: динамика, тенденции и промени

Брой 1-2, януари/февруари 2025

Дата: 21.02.2025 Коментари: 0
Снимки (1)
Поглед към пазара на кафе: динамика, тенденции и промени

Пазарът на кафе през периода МАТ ноември 2024 година показва интересни тенденции и динамика, които подчертават както предизвикателствата, така и възможностите в категорията.

Според данните на „NielsenIQ България“, общата стойност на продажбите на кафе отбелязва ръст от +6,6% спрямо предходната година, но се наблюдава спад в обемите с -3,9% и в броя на продадените единици – с -6,6%. Значително влияние оказва и ръстът на средната цена за килограм кафе с 11% за периода.

Сегменти в категорията „Кафе“

Мляно кафе

Мляното кафе остава водещият сегмент на пазара. Продажбите в стойност нарастват с +12,3%, въпреки че в обем има спад от -2,8%, а в броя на продадените опаковки спадът е символичен – 0,1%. Средната цена на килограм мляно кафе се е увеличила с 15,5%.

Инстантно кафе

При инстантното кафе се отчита спад в стойност от -0,9% и значителен спад в обем       -7,8% и бройки -7,9%. Въпреки това, цената на продукта нараства средно с 7,4%. В този сегмент са включени и кафе специалитети, които комбинират кафе със захар, мляко и други съставки.

Кафе на зърна

Кафето на зърна бележи стабилен растеж + 10,3% в стойност, +7,3% в обем и +5,6% в бройки продадени пакети. Средната цена в този сегмент се увеличава най-малко за периода с 2,9%.

Анализ на опаковките

Мляно кафе – Позитивна тенденция в стойност с малки загуби в обем

При пакетите повишението в стойност е с +8,7%, спад в обем от -2,8%, като цената се увеличава с 11,8%.

При кутиите/капсулите ръстът в стойност от +12,6%, малък спад в обем -0,1% и увеличение в броя на продадените опаковки с +6,5%.

Инстантно кафе

Сашетата регистрират спад в стойност от -3,1% и в обем -9,3%, като средната цена нараства с 7%.

Стъклени буркани отбелязват увеличение в стойност от +2,4%, но спад в обем -4,8% и бройки -2,7%.

Кафе на зърна

Пакетите регистрират ръст в стойност с +9,8%, в обем +7% и бройки +4,9%. Средната цена се увеличава с 2,6%.

При металните кутии ръстът е  във всички показатели, въпреки че държат малък пазарен дял. Регистрират отново  спад в цената от -14,2%

 

Разфасовки и предпочитания

При мляното кафе най-продавани са разфасовките от 250 г, 200 г и 100 г.

При инстантното кафе водещи остават сашетата до 30 г, въпреки регистриран спад в обем и стойност. Сегментът на инстантното кафе бележи сходни тенденции за всички видове разфасовки - ръст в цените и стойността на продажбите, но спад в обемите.

При кафето на зърна най-предпочитани са разфасовките от 500 г до 1 кг се отличават с най-голям дял, като разфасовката от 250 г отчита над 15% ръст във всички показатели.

Търговски канали

Хипер- и супермаркетите с площ над 300 кв.м. остават предпочитан канал за покупка на кафе, като бележат ръст от +7,7% в стойност и спад от -3,8% в обем. Повишението в цената в тези обекти на килограм е средно 12%. Средни по размер (40-100 кв.м) вериги хранителни магазини са единственият канал, който има спад в стойността на продажбите в категория „Кафе“ от -5,1%. Бележат и спад в обеми от -17,8% при повишение в цената от 15,4%. Към този анализ са изолирани продажбите от хорека и бензиностанции.

Най-стабилен ръст на продажбите в стойност наблюдаваме при вериги магазини от 100-300 кв. м с +11,6%, където продадените обеми почти не са се изменили, а цената се е повишила с 11,5%, което е и средното за категорията.

Безкофеиново кафе

Продажбите на безкофеиново кафе бележат значителен ръст. При мляното кафе стойността се увеличава с +24%, а обемите  с +10%, докато при инстантното кафе ръстът в стойност е +9%.

Въпреки спада в обеми, пазарът на кафе в България показва растеж в стойност, движен основно от повишението на цените. Водещи сегменти като мляното кафе и кафето на зърна се утвърждават с положителни тенденции, докато инстантното кафе изпитва спад. Анализът по опаковки и разфасовки допълнително подчертава промяната в потребителските предпочитания и адаптацията на пазара. Интересна тенденция е при безкофеиновите кафета, където се наблюдава събуждане на продажбите.

Топ пет производители общо за категорията „Кафе“, подредени по азбучен ред, са: „Балкам“, „Лаваца“, „Нестле“, „Тчибо“ и „Якобс Дау Егбертс“.