Списанието

Изберете рубрика:

 

При нетунквани вафли се наблюдава раздвижване

Брой 11, ноември 2022

Дата: 04.12.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
При нетунквани вафли се наблюдава раздвижване

Пазарът на категорията „Вафли“, който включва покрити и непокрити вафли, регистрира промяна в стойност с ръст от 15% и спад в обем (килограми) от – 3% за МАТ период октомври 2021 – септември 2022 vs. МАТ октомври 2020 - септември 2021 г., показват данните на NielsenIQ България“.

По сегменти - покритите (тунквани) вафли отбелязват ръст в стойност от 17% и от 3% в обем (килограми). Увеличението на средна цена при тях на килограм е 14%.

Нетунквани (обикновени) вафли от своя страна отбелязват промяна с ръст в стойност от 11% и спад в обем от -9%, също така регистрират и промяна в цената за килограм (обем ) с ръст от 21%.

Общото развитие на категорията „Вафли“ показва, че в  големите формати организирана търговия с търговски обекти над 40 кв. м има ръст в продажбите от 13% в стойност и спад -3% в обем . Във всички неорганизирани магазини от традиционната търговия се регистрира ръст от 16% в стойност и спад от 4% в обема на продажбите.

С най-голяма важност за категория покрити вафли са хипермаркети/супермаркети над 300 кв.м. Важността на канала в обем е 34%, а в стойност 33%.

При непокрити вафли, по показател важност в обем лидерска позиция си делят хипермаркети/супермаркети над 300 кв.м. и малки и средни магазини <40кв.м – 29%, докато в стойност най-големите формати са първи с 29% важност (малки и средни магазини <40кв.м -27%)

Тунквани вафли

При тункваните вафли най-предпочитани и с най-голям дял са вафлите с ядки, които като важност заемат 27% от сегмента „Тунквани вафли“ и тази важност нараства с 1pp. Вторите най-предпочитани са тункваните вафли с какаов вкус, а тяхната важност е 9%.

В сегмента „Тунквани вафли“ 99% от продажбите са на индивидуално опаковани вафли.

Тункваните вафли без захар изпреварват в търсенето аналогичните продукти със захар. Вафлите без захар растат 7% в обем и 30% в стойност, докато вафлите със захар, които представляват 99% от категорията (за МАТ септември 2022), растат 3% в обем и 17% в стойност.

Тункваните вафли в опаковка до 100гр заемат 98% от категорията в обем и 96% в стойност, а опаковките =>100гр 2% в обем и 4% в стойност.

През последния МАТ период на пазара се е появил един нов производител/вносител, като от  88 са станали на 89 представители в сегмента.

Топ 5 производители, подредени по азбучен ред, са: „Ден и нощ“ ООД, „Монделийз“, „Нестле“, „Престиж-96“ и „Фереро Роше“.

Нетунквани вафли

При сегмент „Нетунквани вафли“ се наблюдава се раздвижване, като с най-голям дял са вафлите с вкус от шоколадов или какаов крем. Тяхната важност за продажбите на сегмента в стойност е 18,4%, но като цяло намалява с 1,3 pp. Традиционно търсените вафли с лешников крем заемат 4,7% като важност в сегмента, като този показател също намалява с 0,3 пп.

Интересното в сегмента е ръстът в търсенето на вафли с фъстъчен крем и по-нови вкусове като крем-кафе, например.

При нетункваните вафли с кокосов пълнеж се наблюдава спад в търсенето, както и на тези с пълнеж от млечен крем, карамел и ванилов крем. Сравнително стабилни в продажбите остават локумените вафли.

Фамилните опаковки в сегмента са с важност от 89,7% в стойност, като тази важност пада с 0,1 pp за разглеждания МАТ период.

Много лек спад се наблюдава при единично опакованите обикновени вафли - те заемат 9,5% в стойност от продажбите в сегмента, а мултипаковете растат с 0,3 pp.

Вафлите в опаковка до/равна на 100гр представляват 13.5% в стойност от категорията, артикулите от 100-300гр – 52%, а над 300гр близо 35%

127 са регистрираните производители/вносители с активни продажби. В сравнение с предходния МАТ период те са нараснали с 4 нови участници на пазара.

Топ 5 производители, подредени по азбучен ред, са: „БГ Лайн“, „Великови“ ООД, „Ден и нощ“ ООД, „Захарни изделия – Варна“, „Престиж-96“. 

Най-големи реализирани продажби в обем общо за категорията „Вафли“ са регистрирани през октомври 2021 година, а през септември 2022 година е отчетен най-голям ръст в продажбите в стойност, в доказателство за ескалиращите инфлационни процеси.