Списанието
Изберете рубрика:
Продажбите в стойност на прясно мляко растат с 12,1% докато в обем се регистрират спад от 1,2%, показват данните за тотал пазара у нас на „NIQ България“. Разглежданият период е МАТ януари – декември 2023 vs януари – декември 2022 година.
Данните показват, че и в тази категория отражението на инфлацията е изиграло своето влияние, тъй като ръстът в стойност на пазара на прясно мляко се дължи на 13,5 % повишение в цената на литър на продукта. Средната цена на литър за периода е 3,03 лв. за цялата категория.
Дял от пазара по сегменти
Агенцията за проучване на пазара дели категорията на два сегмента - пресни млека и овкусени пресни млека, които често са и с различни вкусове. От своя страна категорията на прясното мляко се дели на пастьоризирано и на UHT прясно мляко.
Пастьоризираното прясно мляко прави 75% от пазара в обем и 74,2% в стойност, като за разглеждания период отбелязва спад в продажбите и в обем и в стойност от 1%, които се разпределят между UHT прясното мляко и овкусеното такова.
За разглеждания период ръстът на средната цена в обем при пастьоризираното прясно мляко е 13,4%, а на UHT млякото е 12,5%.
Както вече беше отбелязано, пазарният дял на пълномасленото мляко е 74,2% в стойност и 75% в обем. Полуобезмасленото е следващото по пазарен дял с 18,6% в стойност и 20,0% в обем. Обезмасленото мляко е с дял от продажбите в стойност от 0,3% и 0,3% в обем, а без описана масленост (реферира към сегмента на овкусените млека) е с дял от 6,9% в стойност и 4,6% в обем.
Собствените марки заемат дял от продажбите в обем от близо 7%, а в стойност близо 6%. Отчита се ръст и при двата показателя – в обем с 0,1%, а в стойност с 0,5% за разглеждания период.
Био сегментът заема като дял в обем 0,3%, а в стойност е 0,4%, но и в двата случая в био сегмента се наблюдава спад на продажбите спрямо предходния период.
Предпочитани опаковки
Що се отнася до опаковките - прясното мляко в бутилки заема близо 70% дял в обем и стойност от продажбите, като расте с над 6 пункта спрямо предходната година. Този ръст е за сметка на тетрапак опаковките, които губят 7% дял в обем и 6,5% в стойност през разглеждания период, стигайки 24% дял в стойност и 26,6% в обем.
Канали за продажба на прясно мляко
Най-големия пазар за прясно мляко са хипер и супермаркетите с площ над 300 кв. м., които отбелязват ръст на продажбите в стойност от 16%, движен от ръста на средната цена на обем от 15,5%. През този канал минават около 40% от общите продажби на категория „Прясно мляко“ за целия пазар.
Следващите по важност търговски обекти са тези от неорганизираната търговия с площ от 40 до 100 кв. м. и малките магазини под 40 кв. м., като двата заемат над 17% дял от продажбите в стойност.
Хипер и супермаркетите имат дял на продажбите в обем от 42% на прясно мляко, а при неорганизираната търговия и малките магазини ръстът е с над 16%.
За разглеждания период средната цена в обем при търговските обекти от 40 до 100 кв. м. се е повишила с 11,4%, а на при малките магазини под 40 кв. с 12,8%.
Броят артикули, предлагани на пазара у нас според данните на „NIQ България“ за разглеждания период са 187 в прясното мляко и 76 артикули в плодовото мляко.
Топ пет марки, подредени по азбучен ред, са: „Бор-чвор“, „Верея“, „Олимпус“, „Саяна“ и собствени марки.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай