Списанието
Изберете рубрика:

Продуктовата група „Вафли“ забавя своето развитие през периода МАТ Септември 2024 г. спрямо ръста, които категорията регистрира през 2023 годена, показват данните на ЮГов Си Пи България (YouGov)*.
Ръстът на средните цени, който подкрепя развитието на категорията, се забавя до 6% увеличение през 2024 г. Купувачите продължават да се увеличават, но категорията попада по-рядко в кошницата на домакинствата. Закупените вафли за консумация вкъщи намаляват като обем. 93% са купуващите домакинства, което насочва към възможен ръст чрез по-интензивни покупки категорията, за да продължи позитивното развитие на категорията. (данни на YouGov CP България период МАТ Септември 2024 г. спрямо МАТ Септември 2023 г.)
Вафли с ядки или без ядки
Вафлите без ядки е най-масовият сегмент в категорията с най-много купувачи и дял в стойност за категорията.
Купувачите на вафлите без ядки са 97% от домакинствата. През 2024 г. този сегмент в категория „Вафли“ има най-висок ръст в стойност 6% основно заради по-високите средни цени. Купувачите запазват честотата, с която пазаруват вафли без ядки. Средната цена е значимо по-ниска от цената, на която са пазарувани вафлите с ядки. В допълнение вафлите с ядки бележат един от най-високите ръстове на средните цени спрямо 2023 г., което допълнително насочва домакинствата към продуктите без ядки.
Под-категорията „Вафли с ядки“ намалява в привлечена стойност между двата периода, въпреки че домакинствата са купували на 11% по-високи средни цени. Показателят, който влияе негативно е значимо намаляващите обеми поради не толкова интензивни покупки. Минимален е ръстът на купуващите домакинства - до 62% през 2024 г. на този тип вафли.
В отговор на търсенето на по-изгодни цени производители и търговци често използват различни промоционални механизми за привличане на купувачите. Продуктите като вафлите в много случаи са удобен инструмент за привличане на купувачи чрез промоционални кампании.
В покупките на домакинствата 41% е делът на промоциите от похарчените средства общо за Вафли, докато за вафли с ядки този дял е 56% и нараства спрямо 2023 г. Този сегмент в категорията сериозно изостава спрямо цялата категория по отношение на честотата на пазаруване, закупен обем на домакинство.
Вафли с глазура или без глазура
Вафлите с глазура са водещи по отношение на дял в стойност, докато вафлите без глазура са по-големият сегмент, когато говорим за закупени обеми.
Предпочитанията на домакинствата са с лек превес към сегмент вафли с глазура, достигайки до 93% от купувачите, докато вафлите без глазура са купувани от 89%. Сравнението на двата типа вафли показва по-динамичен ръст за вафлите без глазура, които увеличават стойността си с 4%, докато тези с глазура растат по-бавно от категорията с 2% за една година.
Тункваните вафли разчитат изцяло на растящите цени за своя растеж, при намаление на закупените обеми. Вафлите без глазура остават най-евтиния сегмент и увеличават цените си най-плавно и под средното за категорията. Увеличение на делът на домакинствата, които са закупили вафли без глазура, е с 4 пп.
Развитието на промоционалните покупки и за двата сегмента (с и без глазура) има възходящ тренд. Вафлите без глазура по-често са купувани на редовна цена и делът на промоциите покрива 37% от направените разходи, докато при тези с глазура делът на промоциите е 43%.
Вафли в единични опаковки или в мултипак опаковки
По-голямата група в тази сегментация на категорията са Мултипак опаковките, които отговарят за 52% от привлечената стойност и 59% от закупените обеми. Купувачите обаче са повече за единичните опаковки.
Динамиката на двата сегмента през 2024 г. са с близки темпове на развитие с ръст от 3% спрямо същият период на 2023 г. Честотата на пазаруване намалява и за двата типа продукта, но единичните опаковки разчитат на повече закупени количества на едно пазаруване. При Мултипак опаковките домакинствата намаляват и честотата и обемите на едно пазаруване.
И двата типа опаковки регистрират по-малко закупени количества за домашна консумация.
Промоционалните покупки увеличават своята значимост и при двете опаковки като за Мултипак предложенията промоциите достигат дял от 40% при дял 41% за единичните опаковки.
Търговски канали
Супермаркети стоят зад една трета от обемите на Вафли за консумация у дома. Традиционната търговия (малки хранителни магазини) е на второ място, но със загуба на дял спрямо 2023 година.
Каналите с най-голяма важност за покупките на вафли са Супермаркети и Малки хранителни магазини, които заедно реализират над 50% от обемите на категорията. Модерните формати като Хипермаркети и Дискаунтъри с по-слаби позиции и все още далеч след Малки хранителни магазини.
Годишната динамика на търговските канали за категория „Вафли“ е силно диференцирана. Положително развитие с ръст на стойността за категорията бележат форматите Супермаркети, Дискаунтъри, Хипермаркети, както и Специализираните магазини.
Загуба на купувачи за категорията е ключов фактор за намалението на стойността за Вафли в Минимаркети. Малките хранителни магазини също отчитат спад в броя купувачи, но също и намалена интензивност на покупките.
Това развитие може да доведе до разместване на позициите на търговските канали в пазаруването на категорията в следващите отчетни периоди и да изведе модерните формати на водещи позиции.
*Забележка: Консюмър Пенъл България ГфК вече е ЮГов Си Пи България ЕООД**
Потребителският панел е представителна извадка от 2500 български домакинства, които ежедневно рапортуват покупките си за домашна консумация. Отчетът на домакинствата става чрез сканиране на продуктовите баркодове, използвайки приложението GfK MyScan или сканиращо устройство. Така агенцията получава информация кой купува, какво купува, къде купува и на каква цена през даден период от време.
** Относно Consumer and Shopper Intelligence в YouGov: Отделът Consumer & Shopper Intelligence на YouGov, по-рано известен като Consumer Panel Services GfK (CPS GfK), предлага достъп до богат опит и качествени данни за потребителските панели. Помагаме на най-известните в света марки в бързооборотния сектор и търговия на дребно да предоставят необходимото качество и преживяване на всеки етап от пазаруването на купувачите. Наблюдаваме поведението на купувача през цялото време във всички различни места за пазаруване, което ни позволява да измерим техния отпечатък и да предоставим на нашите клиенти широк и задълбочен поглед върху мотивацията, поведението и моделите на техните клиенти, както в миналото, така и в настоящето и бъдещето.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай