Списанието

Изберете рубрика:

 

Ready to Drink – прогнозите са за бурно развитие

Брой 6, юни 2021

Дата: 09.07.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Ready to Drink – прогнозите са за бурно развитие

Ready to Drink (RTD) напитките, със съдържание на алкохол и под формата на коктейли или на основата на кафе, са познати на голяма част от потребителите. След регистрирания спад през пандемичната 2020 година, заради затварянето на ХОРЕКА канала, компаниите прогнозират раздвижване на продажбите през настоящия летен сезон и възстановяване на потреблението.

 RTD напитки с кафе са глобална тенденция, растяща с много динамични темпове“

Татяна Къртева, Продуктов мениджър Starbucks® RTD напитки, „Амперел” ООД

Според вашите наблюдения какъв дял заема пазарът на READY TO DRINK напитки у нас?

Напитките Ready to drink са глобална тенденция, която в последните няколко години расте с динамични темпове. Starbucks® е #1 RTD кафе бранд в EMEA регион (Nielsen 2021). В България наблюдаваме позитивен ръст на категорията и по-специално в RTD напитки с кафе. Много утвърдени международни брандове влизат в тази категория, като се увеличава и дела на собствените марки в международните вериги и петролен канал.

Кои са най-популярните продукти в тази категория?

Starbucks® е позициониран в премиум ценови клас, със селективна дистрибуция, разнообразен вкусов асортимент и премиум опаковки в стъклени бутилки, кенове и охладени чаши, като последните се асоциират с познаваемостта на бранда от кафетериите. На българския пазар вече има голямо разнообразие от марки с масова дистрибуция в различните канали. Предложенията при кафе-напитките са изключително разнообразни – от класическите еспресо, капучино, лате, мока, карамел, до по-специфични като безлактозни, с вкус и аромат на ванилия, лешник, бадем и др.

Има ли сезонност в продажбите?

Определено летният сезон е пик за продажбите на този вид напитки. Това се обуславя и от спецификите на продукта готов за употреба, в удобни „on-the-go” опаковки, препоръчително да се консумира охладен. Консумацията в зимния период също има своите предимства, примерно лимитирани серии с коледни вкусове, и не на последно място можем да подчертаем лоялността към марката, с която се ползва Starbucks®.

Какъв е профилът на потребителите, консумиращи READY TO DRINK напитки?

Профилът на потребителите на RTD кафе напитки е в по-широк възрастов диапазон между 18-45 години. Това са динамични хора, които държат на качеството на продукта и здравословния начин на живот, с изявен интерес към нови тенденции, активни в социалните медии.

Как, според вас, ще се развитие пазарът на тези продукти в бъдеще?

Очакванията за категорията и по-специално за RTD кафе напитки са за динамичен растеж, като вкусово бъдат насочени все повече към здравословните трендове и екологични опаковки.

„Наблюдава се тенденция към увеличаване на обемите на RTD напитки, съдържащи алкохол”

Руен Иванов, управител, Advantis Co.

Според вашите наблюдения какъв дял заема пазарът на READY TO DRINK напитки у нас?

Пазарния дял към момента в България не зная да е измерван. Според мен не е голям, но тенденцията към увеличаване на обемите на RTD, съдържащи алкохол, е изключително силна. RTD продължават да нарастват популярността си. Растежът на категорията се подхранва от по-здравословните алтернативи, които те предлагат, като използване само на натурални съставки, силно намаляване на захарта, превъзходните вкусове и аромати на напитките, удобството за консумация и 100% рециклиране на опаковките. Без преувеличение може да се очаква годишен ръст от порядъка от над 60% до над 100%. Във времето практичността, удобството и рационалността винаги надделяват.

На основата на емперични наблюдения, лично мое мнение е, че увеличаването на броя на RTD напитките на определен пазар е свързано с повишаване на икономическото благосъстояние на потребителите на територията на този пазар и стойността/цената на времето на потребителите, разбира се като се отчете и факторът „народопсихология“ и развитие на „елитите“.

Кои са най-популярните продукти в тази категория?

В RTD, съдържащи алкохол, най-популярни са нискоалкохолните коктейли на винена основа, газирани и с ниско съдържание на алкохол коктейли в готова форма за директна консумация и ароматизирани коктейли на малцова основа.

Има ли сезонност в продажбите?

Наблюдава се известна сезонност и тя е свързана с по-активното движение и дейности на потребителите от пролетта до есента.

Какъв е профилът на потребителите, консумиращи READY TO DRINK напитки?

Това са енергични, социални, жизнени и непринудени хора, които търсят забавление в ежедневието и ценят времето. Търсят по-здравословни алтернативи в алкохолния сектор, със средни доходи, практични и рационални.

Как, според вас, ще се развитие пазарът на тези продукти в бъдеще?

В следващите години пазарът ще се развива бурно, при добро икономическо развитие на страната. Движещ фактор ще е Милениум и Z поколението и особено жените, които започват постепенно да отхвърлят традиционните формати на алкохолните напитки. Това е свързано и с нарастващите тенденции в полза на здравословния начин на живот, изискванията за нови иновативни продукти, оригинални удобни опаковки и нови вкусове. Ароматът също е движещ фактор за увеличената консумация на RTD. В момента миксираните алкохолни напитки, готови за консумация е най-бързо растящата категория в света.

„Динамиките в тази категория са движени от световните тенденции”

Владо Николов, директор „Търговия и маркетинг”, Максиъм България

Според вашите наблюдения какъв дял заема пазарът на READY TO DRINK напитки у нас?

Категорията на READY TO DRINK или READY TO ENJOY е изключително нишова за пазара, бих определил, че все още е в ембрионна фаза. За да подкрепя твърдението с цифри, през 2019 г. беше 0,02%, а през 2020 г. падна двойно до 0,01% от общите продажби на алкохолни напитки.

Кои са най-популярните продукти в тази категория и има ли сезонност, според вас?

Динамиките в тази категория са движени от световните тенденции, както и от навлизането на нови категории от напитки. Целевата група са предимно млади хора на възраст между 18 и 30 години, а при тях навиците се обуславят от стила на живот.

До 2015 година категорията неизменно съпътстваше големи партита в нощните клубове, като над 90% от продажбите минаваха през ХОРЕКА канала. Сезонността на продукта беше явно отчетлива, свързана с поводите за консумация, като голям дял на продажбите, повече от 75% се осъществяваше от сезонните обекти в големите курорти като Слънчев бряг и Златни пясъци. Този факт ясно отчиташе и делът на туристите, консумиращи категорията - над 50%. Две основни марки доминираха пазара - Smirnoff Ice и Bacardi Breezer. След 2015 г. вълната на сайдерите и занаятчийските бири измести и сви потреблението на RTD категорията, а пандемичната ситуация през 2020 г. доведе до спад от повече от 50%.

Какъв е профилът на потребителите, консумиращи READY TO DRINK напитки?

Преди три години тенденцията за консумация на по-ниско алкохолни напитки, особено от младите потребители между 18 и 25 години постави предизвикателства и отвори нишата на нова категория, определена като HARD SELTZER - ниско алкохолни продукти с различни вкусове, предлагани в кенове. В Австралия, Япония и далечно източните държави пазарите са доминирани от RTD напитките и именно от там плъзна манията към Северна и Южна Америка, по-късно и в Европа.

Идеята зад RTD напитките е да са „ удобни“ и да предоставят изживяване, сходно до това на консумацията на коктейл или приготвена миксирана напитка в заведение.

Как, според вас, ще се развитие пазарът на тези продукти в бъдеще?

Динамиката на развитие на категорията се предвижда като бурна в следващите няколко години, както в световен, така и в европейски план.

За пазара в България прогнозата също е доста оптимистична, в рамките на среден ръст от 18% годишно в следващите 5 години. В тази връзка „Максиъм България” лансира на пазара Crodino - безалкохолно аперитиво готово за консумация. Амбициите ни са да лансираме през 2022 г. Aperol Spritz RTD.

Очаквам RTD категорията да бъде неизменна част от репертоара на потребителите до 30 години през следващите 10 години.