Списанието
Изберете рубрика:

Като че ли е още много рано да мислим за лятото и горещите дни, когото консумацията на сладолед е неизменна част от ежедневието ни. Пред прага на настъпващите топли месеци агенция Euromonitor International прави преглед на пазара на сладолед в България и Румъния и дава прогноза за развитието на категорията.
Мултипак опаковките с най-висок ръст на българския пазар
Компаниите, опериращи в категория „Сладолед” използват всички налични инструменти, за да привличат потребителското внимание към своите продукти. В това число влизат силният фокус на производителите върху иновациите и пускането на нови продукти година след година, за да се поддържа интересът на консуматорите. Тези дейности със сигурност оказаха въздействие върху категорията през 2016 г. Трендът към ко-брандинга или кооперирането на сладоледените продукти с определени шоколадови десерти с иновативни вкусове, беше актуален и през изминалата година, установява агенция Euromonitor в свой доклад за състоянието на пазара на сладолед през 2016 г.
Мултипак опаковките са регистрирали най-високия ръст в стойност през последната година, като продажбите им са нараснали с 10 на сто. Въпреки това, този сегмент все още остава с ниска важност в категорията. „Това е така, защото българските потребители предпочитат да пазаруват по-евтини сладоледи в кутии за консумация в домашни условия. Второто най-добро представяне за 2016 г. е на сладоледените десерти, които отичат ръст в стойност от 5%. Този сегмент обаче е все още нов, така че се очаква той да продължи да се развива, уточнява агенцията. Сладоледите на клечка продължават да са най-популярни през 2016 г. Това е и защото са по-евтиният вариант от сладоледите във фунийка. Други сегменти като кутийки и сандвичи са по-малко популярни на българския пазар.
Средната цена за бройка се е понижила леко през изминалата година и това е резултат от пускането на пазара на по-евтини продукти. Намаленията се наблюдаваха основно при сладоледите в кутии и единичните бройки сладолед. В разглеждания период най-популярните вкусове сред потребителите са ванилия и шоколад. Въпреки това, новите комбинации с бисквити например, привличат все повече потребители. Някои от премиум брандовете в категорията се облагодетелстваха от готовността на консуматорите да опитват нови вкусове и играчите на пазара пуснаха нови сладоледи с екзотични плодове.
Киоските и смесените магазини са водещият канал за импулсни продажби на сладолед през 2016 г., като той е с дял в стойност от 28%. Следващият най-популярен канал, в който потребителите закупуват импулсно сладолед са магазините за алкохол, цигари и сладки изделия. Този канал е с 22% дял в стойност. Делът на супермаркети, хипермаркети и дискаунтъри регистрира увеличение и всички те заедно имат дял от 35%, като той е нараснал с 3-процентни пункта спрямо 2015 г. Що се отнася до сладоледа, който се пазарува за вкъщи, каналите се различават като супермаркетите, хипермаркетите и дискаунтърите водят продажбите с комбиниран дял в стойност от 65%. Те са следвани от независимите малки търговци, които държат 21 на сто от продажбите.
Категория „Сладолед” среща значителна конкуренция при сладките изделия основно шоколадови барове. За да запълни дупката между сладките изделия и сладоледа, някои компании разработиха иновативни продукти, които комбинират и двете.
Перспективи
Усилията и инвестициите в категорията от водещите международни играчи, които произвеждат и внасят сладолед в България ще бъдат основният двигател на продажбите на сладолед в бъдеще. Основен проблем за компаниите е добре установената сезонност на потреблението, тъй като българите потребяват сладолед основно през летния сезон. Средната цена на бройка се очаква да се понижи леко. Присъствието на собствени марки във вериги като Lidl, Billa и Kaufland ще подтикне производителите да обърнат по-голямо внимание на ниските цени.
Важността на независимите малки търговци по отношение на импулсното пазаруване на сладолед се очаква да се понижи през прогнозния период. Това ще се дължи основно на все по-силните позиции на модерната търговия. Сладоледът за вкъщи ще реализира най-голям ръст в дискаунтърите (около 11% увеличение в стойност). Очаква се засилване на конкуренцията, най-вече по отношение на разработването на нови продукти. Фокусът ще бъде върху по-здравословните сладоледи, в отговор на все по-засилващата се тенденция към здравословното, като производителите ще търсят начини да произвеждат продукти с по-ниско съдържание на захар без да правят компромис с вкуса.
Какво се случва на пазара на сладолед в Румъния?
И тук успехът в търговията със сладолед продължава да е в пряка зависимост от сезонността. Тъй като продуктът се възприема повече като източник на прохлада през горещите дни, а не толкова като десерт, продажбите му се влияят от времето. Периодът юни – август 2016 г., през който се консумира най-много сладолед, бе по-топъл, отколкото през 2015. Предлагането на премиум продукти също изигра важна роля за нарастването на продажбите през 2016 на румънския пазар.
Сладоледът без съдържание на мляко и сметана за вкъщи отбеляза растеж от 11% и се превърна в най-динамичната продуктова категория за 2016 г. Продуктът стана още по-популярен благодарение на новите предложения и силен потенциал за растеж, поддържан от възприемането му от страна на клиентите като подходящ за консумация от хора на диета и по време на религиозни пости, тъй като не съдържа мазнини от животински произход. Този продукт има и известно предимство пред този с мляко, тъй като е възприеман от потребителите като по-добро разхладително средство през много горещите дни.
Трите най-предпочитани вкуса през 2016 г. продължаваха да бъдат шоколад, ванилия и плодов. Сладоледите с вкус на ядки и ягоди също бяха сред предпочитаните от клиентите. Екзотични плодове като манго, пасифлора, зелен лимон, подобриха позициите си, а популярността на по-изисканите видове сладолед с вкус на джин с тоник, тирамису, макадамия и бисквити се увеличи. С дял на продажбите в стойност, достигащ 47%, сладоледът във фунийка бе водещият формат сред сладоледите за незабавна консумация. Сладоледът на клечка се нареди на второ място по продажби с дял от 33% за 2016 г. Останалите видове сладолед са с 20% дял от продажбите – групата обединява сладоледите в малки чашки, както и тези с хартиена опаковка.
Наблюдаваха се и разлики в разпространението на сладоледите за незабавна консумация и тези за вкъщи. Сладоледът за вкъщи се среща по-често в асортимента на модерните супермаркети, които предлагат голямо разнообразие и се посещават целогодишно от потребители със средни и по-високи доходи. Този тип търговски обекти са успели да се преборят със сезонността в потреблението на сладолед и са повишили интереса от страна на потребителите, свързан с по-ниската цена за брой. Същевременно традиционните търговски обекти доминират в предлагането на сладоледи за незабавна консумация, което е свързано с удовлетворяване на нуждите на потребители от освежаващ продукт, който могат да консумират в движение. Взимайки предвид големия брой на независими малки търговски обекти, както и високия им потенциал за продажби през топлите сезони, производителите на сладолед ги снабдяват с брандирани фризери, които допълнително подпомагат продажбите. Големият брой магазини от този формат, предлагащи удобство за закупуване на продукта, поради доброто си разположение, са причината този канал да е първенец в продажбата на разглеждания тип сладолед.
Перспективи
Очаква се развитието на категорията „Сладолед” да остане в пряка зависимост от сезонността. Въпреки това има и няколко фактора, които се очаква да намаляват влиянието на сезонността в бъдеще, сред които най-важен е експанзията на модерните търговски обекти/супермаркети. Този тип обекти привличат по-голяма група от лоялни клиенти заради промоциите и по-ниските цени. Друго предимство на канала е наличието на хладилни витрини с голям обем, което улеснява излагането на сладолед през цялата година. Друг фактор, който ще доведе до увеличаване на продажбите, е подобряващото се позициониране на премиални марки, свързани с икономическия растеж и подобряване на доходите. Очаква се средната цена за единична бройка сладолед да се увеличи през прогнозния период и търсенето на стандартни и икономични марки да продължи да нараства. Поради сезонността в потреблението на сладоледи, предлагането на премиалните варианти нараства с много малки стъпки. Въпреки това се очаква допълнително подобряване на предлагането през прогнозния период, което ще доведе и до повишаване на средната цена на продукта. От друга страна експанзията на модерните супермаркети и ниските цени на сладоледа, определени от канала, ще смекчат ефекта от повишаването на цената на сладоледа като цяло.
Поради ниската консумация на глава от населението и сезонността на продукта компаниите няма да предприемат необмислени дейности в продуктовата категория през периода 2016– 2021 г. Рекламите, промоциите и подобряването на дистрибуцията ще запазят значението си за основните представители на категорията, а конкуренцията между международните и местните производители ще е изключително силна и ще изисква значителни инвестиции в реклама и подобряване на дистрибуцията.
Фокусирането върху независимите малки търговски обекти с брандирани фризери ще продължи да бъде най-евтиният, но и найефективният инструмент за реклама и подобряване на разпознаваемостта на различните марки сладолед. Новите видове сладолед, пуснати през 2015– 2016 г., ще имат кратковременен успех, ето защо производителите ще вложат значителни усилия в попълването на портфолиото си с нови и различни формати и вкусове.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай