Списанието
Изберете рубрика:
PROGRESSIVE реши да продължи наблюденията си върху основни категории продукти, чийто пазар беше пряко засегнат от извънредното положение и наложената от правителството карантина заради Covid-19 през месеците март и април. И в този брой се фокусираме върху това дали има промяна в поведението на потребителите, както и каква е динамиката в потреблението на някои категории, които се предполага, че потербяваме повече, работейки от вкъщи.
Този месец PROGRESSVE изпрати въпроси на компании произвеждащи и внасящи тоалетна хартия и бои за коса. А въпросите съответно бяха:
1. Има ли промяна в поведението на потребителите – от кой търговски канал пазаруват повече (модерна търговия – супермаркети, хипермаркети или традиционна търговия – локални квартални магазини, бакалии)?
2. Забелязвате ли преминаване от премиум продукти към такива от средния/ниския ценови сегмент във вашата категория?
3. Промоциите фактор ли са при взимане на решение за покупка или купувачите остават лоялни към марката?
4. Каква е статистиката на продажбите ви за периода март/април 2020 г., сравнен с март/април 2019 г.? Според вас какви са причините, ако констатирате промяна?
5. Как очаквате да се развитие пазара през следващите няколко месеца?
„Орно“ АД (Тоалетна хартия Selpak)
- Въвеждането на извънредното положение доведе до съсредоточаване на необичайно високи продажби на тоалетните хартии в много кратък период в големите вериги и презапасяване на клиентите. През следващите месеци потребителите пазаруваха от удобния за тях квартален магазин и се стремяха да избягват опашките от въведения пропускателен режим в търговските обекти. Към края на юни не се забелязва осезаема промяна в поведението на потребителите и преминаването им от един канал в друг, спрямо 2019 г. Безспорно с най-голяма тежест остава канала супер – и хипермаркети.
- Българският потребител е изключително лоялен на брандовете, които харесва и използва в ежедневието си. Качеството на продуктите е от решаващо значение при избора на покупка. В тази връзка не отчитаме преминаване към по-нисък клас продукти, а по-скоро наблюдаваме засилено търсене на промоции на големи разфасовки от тип XXL, при които единичната цена на ролка се получава най-изгодна.
- Категория Тоалетни хартии е силно чувствителна по отношение на промоциите и те винаги са били важен фактор при вземане на решение за покупка. В началото на извънредното положение наличието на промоция нямаше решаващо значение, тъй като клиентите се презапасяваха със стока. За бъдещите периоди обаче очакванията ни са че потребителите ще търсят атрактивни оферти с големи промоционални отстъпки и Selpak се старае да отговори на техните нужди.
- Презапасяването с тоалетна хартия в периода март/април 2020 естествено доведе до големи ръстове в този период. Смятаме, че тоалетните хартии за търговската мрежа взеха и от пазара на хартии в ХоРеКа канала, тъй като хората ограничиха пътуванията и стояха по домовете си.
- В момента потребителите се връщат към обичайните си навици на покупка. Фокусът върху големите разфасовки и дълбоките промоции остава засилен. Забелязва се връщане на интереса към белите тоалетни хартии без добавен аромат, сегмент в който Selpak е силно развит бранд.
ESSITY ROMANIA (Тоалетна хартия Zewa)
- По време на усложнената епидемиологичната обстановка в страната и лимитирането на брой хора в магазините, определено имаше промяна в поведението на потребителите на тоалетна хартия – пазаруваше се предимно от обектите, в които потребителите купуваха своите основни хранителни продукти, като не малка част това бяха и локалните супермаркети и локалните ключови вериги. Също и кварталните малки магазинчета и бакалии. Най-потърпевши бяха малките дрогерии, някои от тях съвсем затвориха за периода март-април. При нас тоалетна хартия се купуваше от всички канали – със сигурност добрата дистрибуция и навременната реакция от страна на фабриката ни позволи да доставяме ритмично и да не остане и един търговски рафт без тоалетна хартия, както това се случи в някои западни държави. Модерната и традиционната търговия регистрираха еднакви ръстове.
- Всички наши продукти са в премиум сегмента и имаме двуцифрено увеличение. Едно от най-големите увеличения бяха при 5-пластовата ни тоалетна хартия, най-луксозният продукт, както и при най-скъпите ни кухненски ролки Wish&Weg – при тях почти двоен ръст. Забеляза се промяна в потреблението на кърпички в кутия за сметка на носните кърпички в пакетче.
- При тоалетната хартия промоцията често е фактор при избор за покупка, но нашите клиенти са лоялни към марката Zewa и при тях този фактор играе ролята при избор от кой обект да се закупи продукта и не толкова дали да се смени марката. Силните и редовни промоции определено са фактор да привлечем потребители на други марки, които са повлияни от нашата комуникация, както и от препоръката на други потребители.
- Влажната тоалетна хартия и влажните кърпички имат увеличение повече от 3 пъти, кърпичките в кутия повече от два пъти, кухненските ролки почти двойно увеличение, общо хартиите над 30% увеличение. Основната причина беше home office работата и ограниченията за пътуване и екскурзии. Оставането в къщи прехвърли почти половината от ползването на носни кърпички в категорията кърпички в кутия. Както и ползването на офисна („no-name“ или нисък клас тоалетна хартия) към нашата марка. Не на последно място трябва да отбележим, че голяма част от Retail brands изчезнаха от рафта и техните потребители се насочиха към маркови продукти.
- Насоката за развитие се усеща още от май – нормализиране на истерията за запасяване, но запазване високо ниво на потребление. Очакванията за отваряне на границите и пътуване до съседни страни би могло да върне потреблението към обичайните нива от миналото лято, но трябва да отбележим, че очакваме отсъствието на чуждестранни туристи и тяхното потребление в летните курорти ще бъде напълно компенсирано от увеличеното потребление в домашни условия на големите градове.
„Белопейпър“ (Тоалетна хартия Лотос)
- Позовавайки се на реализираните продажби преди и по време на периода с извънредно положение, породено от обявената пандемия съществена промяна в поведението на потребителите не може да бъде отчетена. Поне при продуктите с марки „Лотос“ и „ECONOMY“, които ние произвеждаме, продажбите са разпределени почти равномерно между модерната и традиционната търговия и това съотношение се запази сравнително константно по време на трите месеца извънредно положение. Ако може да бъде отчетена някаква минимална разлика, то тя е увеличението в продажбите при търговските вериги в началото на периода – дължащо се главно на презапасяването, което и крайните потребители, и самите търговски вериги извършиха.
- Преминаване от „премиум“ продукти към такива от по-нисък ценови сегмент е по-трудно да бъде реализирано в нашата категория поради факта, че самите продукти не го предразполагат. Разликата в цената като стойност между нисък и висок клас продукт не е толкова съществена, колкото качеството на съответните продукти. В този ред на мисли, крайният потребител, който до момента е избирал продукт от „премиум“ клас, определено би предпочел да остане „верен“ на качеството.
- Промоциите на нашия пазар почти винаги са фактор в последните няколко години. Сравнително нисък е процентът на потребители, които остават лоялни към дадена марка и смятам, че това до една степен може да бъде и икономически оправдано.
- Промяна има и тя е с негативна характер. През тези месеци спадът в продажбите се дължи изключително на реално нефункциониращия ХоРеКа канал, от където идва и не малка част от нашия годишен оборот.
- С разхлабването на мерките се надяваме, че пазарът ще започне постепенно да възвръща предишните си нива. В интерес на обективността обаче, не сме големи оптимисти и смятаме, че следващите няколко месеца ще бъде трудно това да се случи. Все още несигурността относно личния доход у голяма част от крайните потребители е такава, че да не позволи промяна с положителен характер на пазара.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай