Списанието
Изберете рубрика:
_r-620x441.jpg)
Подправки, бульони или фиксове – все продукти, които улесняват бързото и лесно приготвяне на вкусни ястия у дома. За пазара, иновациите и развитието на различните сегменти разговаряме с представители на компании от сектора.
Подправки
Пазарът на билки, подправки и миксове се развива положително и по посока на качеството
Мария Лазарова, представител на Kotanyi за България
Какво се търси повече от потребителите – моно подправки или миксове?
Пазарът на моно подправки е много по-голям. Този сегмент включва голямо разнообразие от продукти, като тук става въпрос за сухи, защото пресните подправки са друга интересна тема. Моно подправките са от една страна сушени листни подправки, ние ги наричаме зелени билки като босилек, риган, магданоз, копър, чубрица и т.н., а от друга - са класическите подправки традиционни и екзотични, които са различни семена като кимион и кориандър или плодове като бахар и черен пипер, също така корени – например джинджифил, куркума. Карамфилът и шафранът пък са цветове на растения. Освен това предлагаме сладкарски подправки като канела и ванилия. Изобщо много пъстър и забавен е светът на подправките. А съвременната кулинария е много по-разнообразна от традиционната българска кухня, в която доминираха червеният и черният пипер. И тя непрекъснато се развива и обогатява, защото младите хора пътуват повече, знаят повече и експериментират повече. Пазарът и в България предлага изобилие от продукти, а от дигиталните медии извират толкова много идеи и видеорецепти, че готвенето е по-лесно от всякога.
Последните две години пазарът на подправки нарастна в стойност с двуцифрени проценти поради повишението на цените, но има и ръст в обем, който е около 7%. Нашето развитие изпреварва значително общия тренд, защото расте търсенето на висококачествени продукти. Много радващ е и стремежът към по-здравословно хранене.
Миксовете от билки и подправки са с по-малък дял, но те пък предоставят готови решения и пестят време в кухнята, затова винаги са актуални.
Интересно е, че в България универсалните миксове след период на спад и то значителен, в момента имат възходящ тренд за разлика от тенденциите в други европейски страни. Тези продукти имат почти двойно по-голям дял от специфичните миксове.
Черният пипер остава ли най-предпочитана подправка или класацията се е разместила?
Черният пипер винаги е бил и си остава голямата звезда сред подправките, в неговите разновидности: черен, бял, зелен или меланж – млян или на зърна, защото той, за разлика от червения пипер, може да се използва в почти всички ястия. Червеният пипер (сладък и лютив) има лек спад, но той също е много важен за нашата кухня, като част от Балканската и до някъде от Ориенталската кухня, която е по-пикантна и по-тежичка. Пушеният червен пипер зае едно много сериозно място в категорията, преди около 10 години ние бяхме първите в България, които предложихме този продукт.
Какви са тенденциите в потреблението на миксове? Кои са предпочитаните миксове?
Миксовете за различните видове месо си остават най-предпочитани. Май барбекю темата няма сезон в България. Ние имаме за пиле, за свинско печено, за агнешко, за пушено барбекю, за кайма, за риба, имаме и маринати. Много модерен микс на Kotanyi е BBQ Аржентина. И за разлика от другите страни, тук вегетарианските трендовете са доста по-неизразени. Изоставаме в това отношение.
Какви са иновациите в категорията?
Предложихме на българския пазар любимите мелнички в четири био варианта – черен пипер, меланж, чили и билков микс. Имаме и една нова серия миксове Quick&Easy за модерни ястия, които се приготвят в 3-4 стъпки за около 30 минути. Например за сьомга със зеленчуци на фурна или кокосово къри с пиле, тортила с авокадо или тиквички с пилешко филе. Хората с модерен градски лайфстайл искат всичко да става бързо, лесно, но и супер вкусно. Ние им даваме идея за паста без да ползват един съд за соса и друг за варене на пастата, такава е рецептата на микса за паста на тиган със спанак.
Каква е вашата оценка за състоянието на пазара на подправки – развива се, остава на същите равнища, по-скоро се е свил?
Пазарът на билки и подправки се развива и обогатява. Расте и конкуренцията. Българските производители, които са огромен брой, също се развиват и подобряват. Няма друг така фрагментиран пазар с толкова много играчи, малки и по-големи, над 50, почти всеки град си има цех за подправки. Аз съм голям оптимист. Хората искат натурални съставки, стават все по-взискателни към качеството, към храната, към своето здраве, а това значи и по-голямо внимание от наша страна към всички елементи на готовия продукт – произход на суровината, органолептика – вкус, цвят, аромат, микробиология, преработка, опаковка, логистика, комуникация. А ние в това отношение имаме над 140 годишна история и експертиза.
-------------------------------------------
Все още черният пипер е кралят на подправките
Даниела Данаилова, старши бранд мениджър, АВЕНДИ
Какво се търси повече от потребителите – моно подправки или миксове?
В годините, когато пътуваше повече, българинът се докосна до различни светове. Запознаването му с чужди кухни обогати и кулинарната му култура. Популярните ТВ формати, с атрактивното си присъствие в мрежите, допълнително обогатяват кръгозора му и той е все по-знаещ и можещ в кухнята. Затова вече е и много по-склонен да експериментира, като съчетава в ястията смело моно подправките. Да си признаем това никак не е лесно. Трябва да се подхожда с вещина и внимание, защото подправките не са еднакво подходящи за всяко ястие. Но гледайки кулинарни канали, четейки кулинарни книги и пътувайки, ние вече знаем повече за това, какво да добавим към традиционния боб или как рибата ни да е неустоимо вкусна „по средиземноморски“, или картофеното пюре по-пухкаво и вкусно. В този смисъл моно подправките са по-предпочитани вече повече от 5-6 години.
Миксовете от своя страна предлагат готово решение за по-неуверените и току-що прохождащи в кухнята, като резултатът винаги е гарантиран. Но пък ограничават фантазията, а и хората се притесняват без основание от съдържанието на глутамат в тях или от нишестето, което сгъстява соса.
Черният пипер остава ли най-предпочитана подправка или класацията се е разместила?
Всъщност най-продаваната подправка е солта – да не забравяме, че тя присъства навсякъде. При нея все повече се търсят пречистени производства, кристали, идващи от дълбоки места или високи планини, като Хималайската сол.
Иначе все още черният пипер е кралят на подправките и в контекста на подправянето на ястията, и в класацията на продажбите. С различните форми – млян, зърна, счукан, както и различните видове на пипера – зелен, бял, черен, меланж, както и разфасовки – пакетчета, бурканчета, мелнички, кутии - той определено заслужава първото си място. Неизменно следван разбира се от червения пипер и неговите вариации. Това е дългогодишна традиция в българската кухня, но не само. Балканските държави ползват и двете подправки в почти всяко ястие, защото имаме доста бавно приготвяни блюда, където пиперите да отпуснат аромат и вкус.
Какви са тенденции в потреблението на моно подправки?
Редом с пресните билки, които вече може да намерите в плод-зеленчука и през зимата, магданоз и копър има и изсушени, които добавени в края на готвенето остават свежи и дават неподправен аромат. Освен тях има други билки, които дори в изсушен вид е спорно дали не са по-добри, какъвто е ригана. Разбира се здравословните ползи на всички тях са неоспорими и познати от векове. В последните години се търсят много и подправки от източните кухни – индийски подправки, куркума, джинджифил, кайенски пипер, мача, уасаби на прах. Те освен в кухнята, се ползват и за здравословни напитки – чай, лате, смути.
Какви са иновациите в категорията?
На пазара може да се намери овкусена сол в различни варианти или микс от моно подправки за овкусяване на различни кухни. Био подправки, в които има коприва или хрян на прах. В сладкарството също има нови комбинации в подправките.
Каква е вашата оценка за състоянието на пазара на подправки – развива се, остава на същите равнища, по-скоро се е свил?
Нашето наблюдение показва свиване на обемите на българския пазар, въпреки появилите се новости. С повишаване на цените в храните, подправките като борсов продукт, зависещ изключително много от атмосферни условия, претърпяха ценови увеличения, които неминуемо се отразиха на покупката. Потреблението сега повече от всякога се концентрира изключително в топ използваните подправки, които могат да намерят приложение в повече ястия – какъвто е черният пипер, червеният пипер. Целогодишното присъствие на пресни билки също ограничава обема на сушените подправки през зимата.
Коментар на Денис Крсник, представител на Podravka, Хърватска:
„Не може да се говори за подправките без да се спомене универсалната подправка, особено ако се говори и за миксове. В този контекст бих коментирал, че от всички подкатегории универсалната подправка все още е цар. Въпреки че не е изискана и елегантна, тя все пак върши най-много работа в кухнята.
Всички смятаме, че сме гастрономически номади и обичаме да експериментираме в кухнята, но едва ли някой има достатъчно време за това, ето защо обикновено се спираме на най-бързия и безопасен вариант, който е универсалната подправка, която може и да не дава висока нотка на ястието, но ще даде бързина, практичност и сигурен успех. Със сигурност ролята й далеч не е банална и обикновена, а в правилните ръце тя също може да направи чудеса.“
Фиксове и бульони
Търси се по-натурален бульон с богат вкус и аромат
Даниела Данаилова, старши бранд мениджър, АВЕНДИ
Какво се търси повече от потребителите в сегмента Бульони? Потребителите търсят по-натурален бульон, наподобяващ прясно сварения такъв с богат вкус и аромат. Търсен е концентрираният вкус, а пилешкият бульон, разбира се, е предпочитан. Но все повече има интерес и към зеленчуковите вкусове.
Какви са тенденциите в потреблението?
Въпреки доминацията на кубчетата бульони, дори там вече се наблюдава разнообразие. Има повече пастообразни кубчета или направо бульони на паста, а дори вече и течен бульон. Все още слабо е развит сегментът на течния бульон, но всъщност е най-доброто, което осигурява прясно сварен бульон, запазил всички полезни вещества и вкусове в течността. Ползва се като готова основа за супа или за приготвяне на ризото.
Какви са иновациите в категорията?
Има нови играчи в категория бульон в кубче. Предлагат се бульони в тетрапак и стъклени буркани, както и в пастообразни в кутии. Бульон без сол, разбира се, е сред предпочитаните от търсещите здравословния елемент.
-------------------------------------------
Категорията расте в обем
Йорданка Данова, Мениджър търговско развитие кулинарни продукти, Нестле България АД
Какво се търси повече от потребителите в сегментите Фиксове и Бульони?
За средностатистическия български потребител привързаността към домашно приготвената храна и честото готвене у дома, са движещ фактор за определяне на избора при покупка на бульони. Водещ остава вкусът, като с най-голяма тежест това важи за бульоните с пилешки вкус, които са и най-честият избор с над 40% тежест в сегмента. Веднага след тях се подреждат бульоните със зеленчуков вкус. В последните години потребителите стават все по-силно чувствителни към устойчивия произход на влаганите съставки, редуциране на солта и мазнините, както и рециклируемите опаковки, грижата за околната среда, докато в същото време се търси по-голям обем на покупка на домакинство, през по-големи формати продукти. Пример в това отношение са бульоните от 120 г, достатъчни да покрият седмичните нужди на едно домакинство.
За разлика от потребителите на бульони, които умеят да готвят добре, при потребителите на фиксове или решения за рецепти, най-важният фактор е удобството, бързината и лесното приготвяне само с няколко съставки. Динамичното ежедневие води до ограничено време за приготвяне на вечеря, но домашната храна остава синоним на полезно, топло и вкусно решение, което събира семейството. Най-предпочитани са рецептите, които изискват около 30 мин за приготвяне, италианските рецепти с лидер спагети болонезе, както и модерните сочни фиксове (за пиле паприка, ребърца, барбекю), съдържащи за удобство в опаковката плик за печене, след който съдовете остават чисти. Общата тенденция за търсене на познати съставки, билки и подравки, без допълнителни консерванти и предпочитан вкус са силно изразени при сегмента на фиксове. Друг важен фактор за избор е разнообразието на рецептите и начините на приготвяне, тъй като няма домакинство, което да не си задава въпроса „Какво да хапнем за вечеря?“
Какви са тенденциите в потреблението?
Грижата за здравето остава водеща тенденция за потребителите, като над 54% полагат усилия да се хранят по-здравословно, особено след епидемията от Covid-19. В тази връзка в следващите години търсенето на полезна, качествена и балансирана храна, с разпознаваеми съставки, лесно оформени и разбиращи се етикети за състава и хранителните стойности, както и доверието в доказани марки с дългогодишни традиции, ще се запазят.
Предвид засилената инфлация в България и ограничената потребителска кошница, търсенето на готови решения за рецепти, които комбинират качество и достъпна цена, ще се увеличава. Наблюдава се силно изразена тенденция за повече италиански рецепти, като освен типичния профил на доматена основа, развитие търпят и рецептите на сметанова основа. Жените най-често вземат решението за покупка, като при фиксове то носи и импулсен характер спрямо бульони, тъй като често изборът на вечеря се прави на място в обектите. По-големият асортимент в случая подсигурява и повече продажби на единица търговска площ.
Какви са иновациите в категорията?
Сегментът на бульони и фискове за последните над 20 години се движи като развитие от Нестле и MAGGI, международната марка с над 157 години история, превърнала се в основен лидер и играч на българския пазар. Иновациите при фиксове са свързани с по-голямо разнообразие от рецепти, напълно изчистени съставки и повече идеи за приготвяне на рецепти към потребителите, с превес на иновациите от международната и етническата кухня.
При бульони развитието на иновативни продукти е по-слабо, тъй като вкусовият профил е по-традиционен и силно наложен. Въпреки това в последните години успешно се развиват единствените по рода си течни бульони MAGGI, в стъклени буркани, които са с гъста и гладка текстура, висококачествени съставки и естествена пастьоризация. Те са приготвени чрез бавно варене и носят наситен вкус, което води до професионални и сигурни резултати, без да е нужно изчакване с часове.
Каква е вашата оценка за състоянието на пазара на Фиксове и Бульони – развива се, остава на същите равнища, по-скоро се е свил?
Сегментите на бульони и фиксове са част от по-голямата категория на сухи кулинарни продукти, която бележи ръст в стойност от над 21% и в обем от над 3%. Това е една от малкото категории от пазара на храни и напитки, която запазва стабилна тенденция в обем за 2023 г. Бульоните са третият по големина сегмент, с дял от 12% и ръст в стойност, но частичен спад в обем, най-вече поради изключително високата база през периода 2020-2021 година, когато потреблението беше насочено почти ексклузивно у дома. При фиксове ръстът е близо 12% в стойност в годишен план, като тенденциите са за стабилно представяне в обем. За разлика от други категории, тук пазарът е окрупнен между MAGGI като основен лидер, движещ развитието с над 80% дял в стойност и местни марки, докато собствени марки на практика липсват. Ценовата еластичност е по-характерна за сегмента на фиксове, но основен фактор за бъдещо развитие и решение за покупка остават мисиите зад всеки продукт, а именно: качеството и грижата да помагаме на хората да приготвят прясната храна, която обичат.
*По данни на Kantar и по информация на Nestle на база данни от Retail Index Service на NielsenIQ за категория кулинарни продукти, сегменти фиксове и бульони, за период юни-юли към 31 юли 2023 за България (Copyright © 2023, NielsenIQ)
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай