Списанието
Изберете рубрика:

В последните години световният пазар на бира еволюира под влиянието на три групи фактори: социални, потребителски и индустриални. От страна на обществените причини найзначими са взаимното влияние на двата пола върху избора на напитки, философията и предпочитанията на поколението на т. нар millennials (родените след 1980 до 2000 г.) и епичната борба между местните бири и глобалните марки. Сред потребителските фактори си струва да отбележим поляризацията на пазара в двете крайности (загубата на средния ценови сегмент); маркетинга с елементи на национална гордост, носталгия и наследство, който залага на местни марки и разказва все по-широк спектър „истории“ за бранда, не непременно свързани със страната на произход, завръщането на истинския мъж в рекламите, както и търсенето на екстремни вкусове и нискоалкохолни бири.
Сред факторите на индустрията най-силно влияние оказаха икономическата рецесия, вълната от консолидации в сектора, законодателните промени, както и размерът на акцизите или ограничаването на рекламата на алкохолни напитки в определени държави.
В регионално отношение се забелязаха интересни специфики на развитието, например бумът на занаятчийските бири в САЩ, неочаквано големият интерес към сайдера и ароматизираните бири в Източна Европа, стагниращите продажби в Западна Европа с признаци на крайна поляризация на пазарите на Франция и Италия, тоталният шок от увеличените акцизи в комбинация със сериозно ограничаване на рекламата и местата за продажба в Русия. Перспективите в Азия се вгорчиха заради силното антиалкохолно лоби в Австралия и региона, както и от предпочитанията на младите китайци към коктейлите и виното пред бирата. Така Африка и особено Нигерия и ЮАР изгряха на небосклона като новите пазарни звезди.
Ако погледнем през лупа Стария континент, найзначимата констатация е една: пазарът е зрял, консолидациите текат с пълна сила, а консумацията и производството на бира спадат. В същото време броят на пивоварните е нараснал с над 70% за последните 5 години. Основен принос за това имат микропивоварните, чиято поява и бурно развитие са обусловени от интереса към разнообразието на типовете бира, на вкусовете, на алкохолното съдържание.
И тук следва да отбележим някои актуални маркетингови похвати, без които привличането на консуматорите в млада възраст, предвид тяхната специфична философия и вкусови предпочитания, би било още по-трудно. Персонализацията на момента на консумация и включването на потребителите в създаването на продукта чрез различни мобилни приложения, конкурси и съвместни проекти, ще става все по-ключово при ангажирането им. Границите на традиционната бирена индустрия ще се разширяват все повече към нетрадиционни вкусове, комбинации (бира със безалкохолни или високоалкохолни напитки, шотове) и текстури (замразена бира). Накратко, очаква ни интересно и непредсказуемо бъдеще.
Елица Сотирова, www.hranite.net
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай