Списанието

Изберете рубрика:

 

Българинът консумира паста средно един-два пъти седмично

Брой 5, май 2022

Дата: 27.05.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Българинът консумира паста средно един-два пъти седмично

 

Лесната и бърза за приготвяне храна може да бъде и много вкусна. Италианската паста е една от най-предпочитаните храни напоследък, тъй като би могла да се приготви доста бързо, особено при наличието и на готови сосове. Пък и кой не е ял макарони със сирене като малък?  Разбира се тя ни дава възможност и да се развихрим кулинарно, тъй като има голямо разнообразие в различните сосове, с които можем да я комбинираме: от по-семпли, до доста по-предизвикателни за приготвяне. Засилващият се все повече интерес към спагетите, макароните, талиателите, лазанята и другите паста продукти, както и все по-утвърденото им присъствие в потребителската кошница на българина, се потвърждава и от наблюденията на производителите, до които се допитахме.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Наблюдаваме положително развитие в паста категорията"

Борис Горнишки, Продуктов Мениджър, Дивизия Храни и Напитки, Амперел ООД

Как се развива пазарът на продукти от категорията Паста в последно време?

Имайки предвид наблюденията ни на паста категорията, в която оперираме, а именно на продукти произвеждани от 100 % грис от твърда пшеница от последната 1 година, можем да кажем, че като цяло се наблюдава положително развитие  в паста категорията. Нашето предположение, базирано на логически и непредставителни данни е, че размерът на паста пазара в България се е развил в положителна посока с известен ръст в последните периоди, пречупено  през обеми и в стойност.

Наблюдава се леко по-засилен импулс за покупка на паста изделия в целия български пазар, продиктувано от засиления тренд на търсене на паста продукти от крайните клиенти, виждайки в тях, бързо, бюджетно, качествено, много трайно и ефективно решение за приготвяне на добро, вкусно, бързо и засищащо ястие за цялото семейство. В голяма част от българските домакинства, които потребяват паста изделия, последните години, се наблюдава увеличение на консумацията им. Това само по себе си е показателно за растящата важност на този тип продукти и продуктова категория.

Като цяло надеждите са ни следващите няколко месеца нещата в категорията и сектора да се насочат към по- спокойно русло, но това основно зависи от глобалната ситуация с Ковид 19 и военните действия в Украйна.

Как се отразиха пандемията и кризата вследствие на военния конфликт в Украйна на категорията?

Като цяло едва ли има категория, която да не е била засегната от Ковид 19 пандемията в световен мащаб. В различни аспекти някой сектори са изпитали негативи, други позитиви, трети може би смесен ефект и колеблив във времето. Едно е сигурно, едва ли някоя засегната категория ще бъде същата както преди пандемията.

Категорията ( благодарение на характеристиките си – бърза, бюджетна, достъпна, трайна храна) получи известен импулс в първите месеци на пандемията, което помогна да се разшири консумацията, а и размера на самата категория. Вследствие на разширената консумация и Ковид мерките продължи тенденцията за запазване на интерес към паста иделията и задържане на интереса към категорията.   Дългосрочната тенденция е увеличение на консумацията на основните категории паста (спагети и макарони) в България, просто Ковид 19 пандемията консолидира и забърза този процес достигайки до няколко пика в самото начало на този турболентен период през 2020 г. Имаме  общи наблюдения, че поръчките на паста изделия в различни местни, европейски, частично и световни производители,  бележат значителни ръстове, което е индикация за подобна завишена консумация в редица европейски и други пазари. 

Военните действия в Украйна, надградиха някой от негативните аспекти на Ковид пандемията, като сериозно напрежение по веригата на доставки, като цяло динамична и несигурна атмосфера на опериране, растящи цени на много от факторите за производство: ел. енергия, суровини, горива, материали, метали, труд, принуда от средата за вземане на трудни решения под висока доза риск и засилващо се напрежение.

Очаква ли се драстично поскъпване на продуктите от категорията?

Ние, както и голяма част от колегите в категорията, вече сме били принудени да предприемем стъпки за увеличение на цените и те са факт.

Като цяло мнението ни е, че пазарът в момента се е стабилизирал на определени ценови нива и не се очакват драстични поскъпвания на този етап. Както споменах  по-горе, динамиката, цялостната несигурност в сектора, нестабилността в цените като цяло, водят до една много  трудна и несигурна среда на опериране на бизнесите, така че нищо не може да се твърди със сигурност, особено що се отнася за цените.  

Потребителите лоялни ли са към дадена марка в тази категория или по-скоро търсят изгодна цена? Как смятате, че ще се промени това в настоящата обстановка?

Като цяло за паста категорията е характерно, че потребителите не са особено лоялни към определена марка. Степента на призвързаност към бранд/ марка е доста ниска сравнена с други категории.  Водещо за избора на марка за момента е качеството, опитът с марката в миналото и добра ценова оферта.

В актуалната обстановка като цяло смятам, че тези характеристрики на покупката ще се запазят, като даже мисля, че частта на ценовата оферта може да придобие по-голямо значение при избора за покупка. 

Колко често купува българинът макарони и спагети и в кой период на годината потреблението е най-сериозно?

Българското домакинство консумира  различни видове паста изделия  средно около 1-2 пъти седмично, което показва степента на разитие на тази консумация в българския пазар. 

Според нашите наблюдения няма отявлен или драстично отличаващ се период на засилена консумация на паста изделия. Има леко засилена консумация в есенно зимните месеци на годината, което е оправдано от гледна точка на това, че доста хора си седят в къщи, имат нужда от топла храна, времето не позволява много разходки  навън. 

Кой сос за паста се предпочита най-много от потребителите според вашите наблюдения?

Относно категорията на паста сосовете в българския пазар, нашите впечатления се консолидират около това , че най- предпочитани са сосовете на доматена основа, а  именно  Болонезе, Наполетана, Арабиата, дори чист доматен сос с босилек. 


"Прясната паста има стабилен ръст в последните години“

Пламен Мустаков, Управител, Фреш Директ ООД

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Как се развива пазарът на продукти от категорията Паста в последно време?

Прясната паста има стабилен ръст в последните години, по-силен при талиателе, спагети и кори за лазаня. Има засилен интерес и към ньоки, които са все още нишов артикул, но с голям потенциал. От пълнената паста се търсят равиоли и тортелини с пълнеж прошуто, рикота и спанак. Любителите на прясна паста търсят продукти с яйца от свободни кокошки, без консерванти (clean label). 

С развитието на „паста“ културата, потребителите започват да обръщат внимание и да изискват от тази категория все повече – от качествата на пшеницата (висок протеин, глутенова решетка) и произхода (Италия), до начина на екструдиране (през бронзови дюзи).

Как се отразиха пандемията и кризата вследствие на военния конфликт в Украйна на категорията?

Пандемията не се отрази особено на продажбите на прясна паста, за разлика от продажбите на суха паста, където се забелязваше презапасяване при всяка вълна.

Конфликтът в Украйна повиши цените на мека пшеница. Това рефлектира и върху цените на италианска паста от твърда пшеница. Увеличените разходите за опаковки, енергоносители и транспорт допълнително оказа натиск върху цените.

Очаква ли се драстично поскъпване на продуктите от категорията?

То вече е факт. Очакват се данните за новата реколта и развитието на конфликта в Украйна. През септември може да има още една вълна на увеличение.

Потребителите лоялни ли са към дадена марка в тази категория или по-скоро търсят изгодна цена? Как смятате, че ще се промени това в настоящата обстановка?

Поради по-високите цени се търсят изгодни сделки и промоции. Но без да се прави особен компромис с произхода и съставките.

Забелязва се, че потребителите на прясна паста са по-лоялни към категорията и марките в нея, което е обяснимо с по-високия доход и по-ниската ценова чувствителност на този сегмент, в сравнение с потребителите на суха паста.

Колко често купува българинът макарони и спагети и в кой период на годината потреблението е най-сериозно?

Няма изразена сезонност в продажбите на прясна паста. Консумацията е стабилна през цялата година. При сухата паста също не се забелязва изразена сезонност поради изключително многообразното приложение, както топла, така и студена, за закуска, салати, основни ястия, даже и десерти.

Кой сос за паста се предпочита най-много от потребителите според вашите наблюдения?

Класическите рецепти категорично са предпочитани, поради известната консервативност на потребителите, като Песто дженовезе или Сос Болонезе, но се наблюдава засилване на интереса и към нови вкусове с италиански сирена или билки - Пекорино, Куатро формаджи, Базилико.

 


„Категорията отбеляза сериозни ръстове в последните два месеца“

Интерфудс България ЕАД

Как се развива пазарът на продукти от категорията Паста в последно време?

Категорията отбеляза сериозни ръстове в последните два месеца заради засиленото търсене от страна на търговски клиенти и потребители. От една страна несигурността около ефекта от войната в Украйна доведе до презапасяване, а от друга, бежанската вълна допълнително засили търсенето.    

Как се отразиха пандемията и кризата вследствие на военния конфликт в Украйна на категорията?

Ефектът от пандемията доведе до повишаване на цените на суровините и ресурсите влагани в производството на паста, които неминуемо се отразиха върху цената на крайния продукт към потребителите. Конфликтът в Украйна от своя стара допринесе за необичайно високото търсене.

Очаква ли се драстично поскъпване на продуктите от категорията?

Вече се наблюдава значително увеличение на цените в категорията. Възможно е поскъпването да продължи, особено ако износът на жито от Украйна намалее значително.

Потребителите лоялни ли са към дадена марка в тази категория или по-скоро търсят изгодна цена? Как смятате, че ще се промени това в настоящата обстановка?

Потребителят има известно предпочитание към дадена марка от категория Паста заради определено възприятие за произхода и качеството на пастата. Водеща при избора на паста обаче остава цената, а в период на криза има основна тежест при покупка. 

Колко често купува българинът макарони и спагети и в кой период на годината потреблението е най-сериозно?

Категорията като цяло няма силно изразена сезонност, въпреки че през последните 2 години това се случва поради гореспоменатите икономически и геополитически фактори. При нормални обстоятелства единствено през летните месеци юни и август има лек спад на потреблението заради повишената консумацията на сезонни продукти и повече време прекарано навън. 

 Кой сос за паста се предпочита най-много от потребителите според вашите наблюдения?

Най-предпочитани са сосовете със зеленчуци като най-универсални. Сосовете с месо са също предпочитани, макар и в по-малка степен заради по-високата си цена спрямо останалите.