Списанието
Изберете рубрика:
Астрономическата есен настъпи, а с нея започва и трескава подготовка за предстоящата зима. В България традиционно част от приготовленията протичат под формата на консервиране на различни видове зеленчуци и туршии, варене на компоти и сладка, както и ритуалното затваряне на домашна лютеница. Тази есен Изследователски център ТРЕНД реши да провери какви домашни продукти приготвят и консумират българите. Проучването е направено по поръчка на вестник 24 часа в периода 29 август – 5 септември. В него са участвали 1008 човека на възраст над 18 години.
2,2 млн. консумират домашно приготвен алкохол
Първият основен извод от проучването на агенцията е, че половината от българите участват в отглеждането и приготвянето на домашни продукти. Домашно приготвени продукти консумират 83 на сто от хората, тъй като ги смятат за по-качествени от тези, които могат да закупят в магазина. Близо 2,2 млн. потребители (53%) посочват, че консумират домашни алкохолни напитки. В бране или събиране на реколта са участвали 51% от анкетираните. Всеки пети твърди, че е взимал участие във варенето на домашен алкохол, а 660 хиляди в коленето на прасе.
Домашно приготвени или отгледани продукти консумират 79 на сто от хората. Данните на ТРЕНД показват, че с покачването на възрастта на анкетираните, нараства и делът на консумиращите домашни продукти. В малките градове и селата, процентът на консумиращите домашни продукти логично, е по-висок в сравнение с този от областните градове и София.
Какво се похапва най-често
От всички видове домашно приготвени продукти, най-много се консумира туршия (32%). Следват компоти (28%), зеленчуци и зеленчукови консерви, включително грах, зелен фасул, патладжан, бамя, боб, тиквички и др. (25%), лютеница, кьопоолу, айвар, лютика (21%). Доматен сок или консервирани домати се консумират от 17 на сто от потребителите, сладка, конфитюри и мармалад – от 14%. На 7-мо място се нарежда домашната ракия (13%), следвана от кисело зеле (13%), месо – пилешко, свинско, овче, телешко, замразено, или в буркани (11%). Вино собствено производство пият 11 на сто от хората. Домашни яйца се консумират от 10% от населението, а кисели краставички – от 6%.
С какво се полива храната...
53% посочват, че консумират домашни алкохолни напитки, а 46% – че не го правят. 59% от консумиращите домашни напитки посочват, че пият ракия, 29% червено вино, а 11 на сто бяло вино.
50:50
Точно 50% от българите твърдят, че участват в отглеждането или приготвянето на домашни продукти, като с нарастването на възрастта се увеличава и делът на хората, които взимат участие в тези процеси. 81% от живеещите в селата посочват, че участват в отглеждането или приготвянето на домашни продукти, а в столицата този дял е 25 на сто.
В проучването на ТРЕНД са тествани различни твърдения, свързани с домашно приготвени продукти. Ето и какви са изводите 83% твърдят, че консумират домашно приготвени продукти, защото ги намират за по-качествени от тези в магазина. 81% споделят, че консумират домашно приготвена храна, защото знаят какво съдържа тя. За близо две трети от потребителите консумацията на домашно приготвени продукти е свързана с факта, че излиза по-евтино, а за 27% цената не е определящ фактор.
76% от хората се осланят на носталгията и похапват домашни продукти, защото им напомнят за вкуса от детството. Най-младите в по-голям процент в сравнение с другите възрастови групи посочват, че не са съгласни с това твърдение. Близо три четвърти посочват, че консумират такива продукти, защото има от къде да ги вземат, или има някой около тях, който да ги произведе.
Ах, тази зимнина!
55% от българите потвърждават, че приготвят зимнина, а 43% че не участват в подобни занимания. Отново в селата и малките градове делът на приготвящите е по-висок. в столицата зимнина правят 33% от хората. с увеличаване на възрастта нараства делът на участващите в този процес. От зимнината, която потребителите приготвят, с най-голям дял са компотите (48%), следвани от туршия (46%), лютеница, кьопоолу, айвар, лютика (30%), кисело зеле (28%). сладка, конфитюри и мармалади правят 22 на сто от българите, домати, доматен сок и салца – 21%. печени чушки (замразени или в буркани) влизат в приоритетите на 17% от хората, а зеленчукови консерви с грах, зелен фасул, патладжан, бамя, боб или тиквички са важни за 16%.
Най-много садят, най-малко – доят
В изследването на агенцията е зададен въпрос, свързан с практикуването на дейности като събиране на реколта, садене, колене на прасе и др. От него става ясно, че 51% от българите посочват, че са участвали в бране или събиране на реколта, а 44% в садене. по 42% са съответно дяловете свързани с обръщане на земя, копаене, прекопаване, както и с отглеждане на градински продукти. 18% са участвали във варенето на домашен алкохол. 660 хил. българи са участвали в дейности, свързани с коленето на прасе. с най-нисък дял от посочените опции е доенето на добитък, което са правили едва 7% от българите.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай