Списанието

Изберете рубрика:

 

Великден стимулира пазара

Брой 3, март 2018

Дата: 13.03.2018 Коментари: 0
Снимки (1)
Великден стимулира пазара

В навечерието на един от най-големите християнски празници - Великден, ще обърнем внимание върху някои продуктови категории, които отбелязват ръст в продажбите, защото са част от рецептата на обредния сладък хляб – козунака. Въпреки че през последните години всички търговски вериги предлагат готови козунаци по време на празниците, желанието на домакинята сама да приготви традиционния хляб, продължава да води до увеличаване на потреблението на тези продукти. Популярността на пекарните също расте, но дали възможността да се закупи приготвен козунак, влияе върху пазара на дребно на брашно, мая и добавки за печене, попитахме представителите на някои от водещите доставчици.

Един от пиковите моменти в продажбата на брашно

Илия Великов, изпълнителен директор, „ГудМилс”

С колко процента в обем и стойност се повишават по Великден продажбите на брашна?

Великден е един от пиковите моменти за продажба на брашно в България. Определено в периода на този празник имаме увеличение в обем и стойност в рамките на 7-10%.

Какъв дял от това увеличение се дължи на продажбите на брашна за козунаци?

Приблизително с около 7-8% от реализираните в периода на Великден продажби ще бъдат през продукта „Брашно за козунак”.

Какви пазарни стратегии предприемате около великденските празници по отношение продажбите на брашно?

Великден е църковен празник, свързан преди всичко с много традиции и желанието на семейството да го празнува заедно. Следвайки това, нашата стратегия е да комуникираме именно, че споделената трапеза е най-добрата и щастието от вкусно приготвеното печиво е еднакво голямо за този, който го е омесил и за този, който го е хапнал. Също така, предпочитаме така нар. „360o комуникация” и използването на релевантни за нашите потребители канали.

Имате ли специални активности и какви?

Тази година стартирахме мащабна консуматорска промоция, която позволява на всеки наш потребител да се включи в нея и да участва за множество различни награди.

Кои са най-честите промоции, които правите на пазара по време на Великден?

Открили сме, че за нас работят различни промоционални механизми, които по същество имат и различни цели. В годините сме организирали лотарии с разнообразни подаръци, промо пакети с допълнителни ползи за потребителя, семплинги и различни активации на потребителите.

Правите ли крос промоции и с какви продукти най-често?

Поради естеството си, крос промоциите са малко по-сложни за организация, но не и невъзможни. За дългите години, в които „София Мел” е на пазара сме осъществили няколко крос промоции. Идеята е да включим продукти, които са пряко свързани с процеса на месене и също както брашното са задължителни в почти всички рецепти на печива. Промоции от този вид сме реализирали с различни производители на олио и захар, например.

Кои са останалите ви маркетингови дейности през този период – готварски академии, конкурси и т.н. и как се приемат те от крайния потребител?

Няма да крия, че всяка една активност, която е ясно дефинирана и насочена към правилния потребител, се приема повече от отлично и изгражда още по-силна връзка с марката. Непосредствено преди Великден имаме две активности, които увеличават ангажираността на потребителя и му дават възможност сам да създава релевантно и красиво съдържание. Първата активност е изцяло във Facebook – „София Мел търси твоите рецепти”. С нея даваме възможност потребителите да ни изпратят техни любими рецепти, които приготвят с нашите брашна и накрая 16 от тях ще бъдат напечатани на опаковките на съответните продукти.

Другата ни голяма активност е вторият сезон на Академия „Изпечи с любов”. Тя дава възможност на участниците да усвоят основни похвати в приготвянето на разнообразни хлебни и сладкарски изделия. Участниците в курсовете ще имат възможността да се учат и да се забавляват с гост-лектори и кулинарни блогъри, притежаващи богат опит в кухнята. Еднодневните курсове ще се провеждат в рамките на 4 различни града - София, Пловдив, Варна и Плевен. Всички практически обучения са насочени към любители и начинаещи в изкуството на приготвяне на традиционни и модерни рецепти в пекарството и сладкарството. Курсовете продължават и през март и всеки, които желае може да се запише за участие в тях на нашата интернет страница.

Маята също отбелязва ръст

Радина Цанева, маркетинг мениджър, „Лесаф България”

На кои продукти от вашето портфолио се увеличават продажбите по време на великденските празници?

По време на великденските празници традиционно се повишава търсенето на прясна и суха мая за хляб. „Лесафр България” предлага на пазара прясна мая с марки Vivo и Yuva, чиито ръст на продажби е сериозен в този период Забелязват се два пика в продажбите на този продукт, които са около великденските и коледните празници. Тогава са концентрирани и нашите активности в търговската мрежа.

Достатъчно образован ли е според вас българският потребител по отношение на използването на подправки и добавки за печива?

По отношение на мая за хляб е доста образован. Разбира се, има изключения, но като цяло българката ползва мая доста грамотно.

Развит ли е пазарът на тези продукти?

Да, пазарът на мая за хляб е доста развит, това е традиционен продукт. Разбира се, има разлики в качеството на различните производители, съществува и регионалност, но мая може да се намери в почти всеки търговски обект.

Какво е специфичното при предлагането на мая?

При прясната мая специфичното е температурният режим. Тя трябва да се съхранява при температура 4 - 8°С, да не се замразява, да се следи срокът на годност.

Има ли иновации в тази категория?

Да, разбира се. Разработват се различни щамове мая с различна подемна сила за набухване. Търсят се и алтернативи – различни видове квас.

В какъв ценови диапазон се предлагат продуктите от тази категория и от кои държави се доставят?

Ценовият диапазон е между 0,35 и 0,45 лв. за кубче от 42 г прясна мая, която е от Унгария или Турция, а цената на инстантната френска мая е 0,49 лв.

Развитието на кулинарната култура раздвижи пазара на добавки за печене

Ирина Георгиева, маркетинг мениджър, „Д-р Йоткер България” ЕООД

На кои продукти от вашето портфолио се увеличават продажбите по време на великденските празници?

Категорията „Добавки за печене” има два сериозни сезонни пика през годината преди Великден и Коледа. По Великден най-високи продажби реализираме при основните добавки за великденския козунак - сухата мая и течните есенции. През последните години с въвеждането на ароматни захари (захар с аромат на лимон, на ром и с канела), както и въвеждането на лимонови и портокалови корички, успяхме да добавим допълнителни продажби към категорията, тъй като все повече потребителите разпознават предимствата на тези продукти.

Достатъчно образован ли е според вас българският потребител по отношение на използването на добавки за печива?

От историческа гледна точка имаме устойчиви традиции в печенето и българите определено знаят как се използват основните добавки за печене – бакпулвер, мая и сода. Що се отнася до останалите продукти, които се използват при печене - ароматизиращите добавки, какви са техните предимства, различните видове какао или начини за по-бързо приготвяне на кремове, по-скоро запалените пекари се интересуват и търсят допълнителна информация за тях. Определено развитието на кулинарната култура през последните години, подпомогната от телевизионни канали, кулинарни формати и списания и бумът на кулинарните блогове, допълнително подпомогнаха образоването и събудиха интереса към нови съставки и начини за постигане на съвършени сладкиши и печива.

Развит ли е пазарът на тези продукти?

Добрата новина е, че пазарът на добавки за печене устойчиво расте през последните години. Дори в годините, в които наблюдавахме спад в потреблението в целия сектор за търговия с бързооборотни стоки. Причини затова са комбинация от фактори – от увеличаването на присъствието на големи формати магазини до развитието на кулинарната култура в България. До известна степен и иновациите в категорията подпомагат този ръст.

Какво е специфичното при тяхното предлагане?

Покупката на добавки за печене по-скоро е планирана покупка, затова и тя се осъществява най-вече при седмичния пазар в големите формати магазини от над 300 кв. м. Доброто излагане на продуктите, които подпомагат печенето като кремове за сладкиши, ароматизиращи добавки, какао, украси за сладкиши и др. заедно с основните добавки - мая, бакпулвер, сода - е ключово за развитието на категорията и допринася за генерирането на допълнителен оборот, особено в сезоните, когато се приготвят домашни печива, а именно Великден и Коледа.

Има ли иновации в тази категория?

През последните години ние лансирахме много нови продукти, въпреки че навлизането им изисква време поради спецификата на категорията. От една страна това е така заради необходимостта от обучение за предимствата и начина на използване на новите продукти, а от друга страна постигането на добра дистрибуция, тъй като рафтовото пространство в категорията е ограничено. На регалите са представени много марки с основни добавки за печене, което се дължи на стремежа на търговеца да покрие всички ценови сегменти. Комуникацията и различните канали за достигане на аудиторията също са част от иновациите в категорията. С някои изключения, към този момент само ние инвестираме в мащабна комуникация в тази категория. Това естествено допълнително увеличава ръста на продажбите, особено в силните сезони на печенето.

В какъв ценови диапазон се предлагат продуктите от тази категория и от кои държави се доставят?

Като наложена марка Dr. Oetker се свързва с качествени продукти на премиум цени. Развитието на марката като пазарен лидер през годините показва, че потребителят е готов да отдели няколко стотинки повече за пакетче бакпулвер или мая, но да е сигурен в успеха на печивото, в което е вложил доста други продукти като брашно, яйца, прясно или кисело мляко и др.

Напоследък все по-актуална е тенденцията „чист етикет”

Ростислава Павлова, изпълнителен директор, „Пуратос България”

На кои продукти от вашето портфолио се увеличават продажбите по време на великденските празници?

Най-вече готовите смеси за приготвяне на козунаци, кремове, плодови пълнежи, орехови пълнежи, шоколад и глазури.

Достатъчно образован ли е според вас българският потребител по отношение на използването на добавки за печива?

Напоследък потребителите са по-скоро объркани от дезинформационни кампании, което много често води до крайности.

Развит ли е пазарът на тези продукти у нас?

Живеем в 21 век, храним се на крак, нямаме време за приготвяне на храна у дома, нормално е както във всички сфери на живота да има индустриализация и в хранително-вкусовата промишленост.

Какво е специфичното при тяхното предлагане?

Изискванията и механизмите на контрол върху храните в България са изцяло в синхрон с останалите членки на ЕС. Твърдя като потребител, че добавките специално в хлебопроизводството са сведени до минимум, като разрешените такива са безвредни. Също като потребител се притеснявам повече от добавките, използвани масово в лекарствата. В козуначените смеси например, е абсолютно забранено влагането на подсладители и изкуствени оцветители, въпреки че крайният продукт преминава термична обработка.

Има ли иновации в тази категория?

Напоследък все по-актуална е тенденцията „чист етикет”. Тази година на пазара ще има и много такива козунаци. Въпреки по-дългия срок на годност, козуначените изделия не се нуждаят от консерванти, поради високото съдържание на захар, която играе ролята на естествен такъв.

Забелязвате ли пикове на продажбите в определени периоди от годината и кои са те?

Ние доставяме продукти и решения за хлебопроизводство, сладкарство и шоколад. Силните периоди във всяка индустрия са различни, така че за пикове трудно бих могла да дефинирам.

В какъв ценови диапазон се предлагат продуктите от тази категория и от кои държави се доставят?

Миксовете за козунаци например варират от 3 да 6 лв. за кг в зависимост от дозировката на влагане както и от предимствата, които осигуряват за производителите и съответно от това какви са ползите за потребителите. Произвеждаме в България, като работим основно с Белгия, Холандия и Германия, откъдето доставяме суровините.