Списанието

Изберете рубрика:

 

Висококачествените дъвки ще развиват категорията

Брой 7 / 8, юли / август 2013

Дата: 16.07.2013 Коментари: 0
Снимки (4)
Висококачествените дъвки ще развиват категорията

Дъвките без захар завземат пазара

Увеличаването на потреблението на здравословни продукти в България води и до повишаване нивото на търсене на дъвки в страната, тъй като освен грижа за устната хигиена дъвченето на дъвки без захар допринася и за поддържане здравето на зъбите и венците. В резултат на това дъвките без захар и специалните (функционални) дъвки постепенно заемат челни позиции на българския пазар за дъвки. Междувременно появяването на висококачествени алтернативи при дъвките без захар във всички основни търговски канали доведоха до практическото изчезване на дъвките със захар в страната.

Представянето на категорията „Дъвки” в България по традиция е фокусирано върху окуражаването на навика за дъвчене на дъвка след ядене, но през 2012 г. фокусът се измести към въвеждането на ново поколение продукти, чиито качества предлагат подобрена грижа за устната хигиена. Тези продукти могат да бъдат категоризирани като специални дъвки, а най-активна в промотирането и разпространението им е марката Orbit и лидерът в тази област – „Ригли България” ЕООД. Последното допълнение към асортимента на компанията е Orbit Clean – специализирана дъвка с течна сърцевина, която помага за почистването на зъбите в труднодостъпните места в устата посредством иновативните си качества. По отношение на вкуса на дъвките рекламата на водещите марки дъвки в България за разглеждания период от време заздрави дългогодишните позиции на ментовия вкус като най-предпочитания в страната.

Въпреки това през 2012 г. се наблюдаваха някои промени по отношение на по-малко популярните вкусове. Пускането на нови продукти на пазара заедно с тези, лансирани по-рано през разглеждания период (2006–2012 г.), целеше разширяване на разнообразието от предлагани вкусове и вариации в рамките на продуктовите линии, както сред водещите марки дъвки в България, така и сред потребителите. Функционалността на евкалипта, чийто вкус е на второ място по предпочитане сред дъвките, както и на сочните и приятните плодови вкусове допринесоха за развитието на категорията. Увеличаващата се популярност на евкалипта като вкус за дъвка може да бъде обяснен и с нарастващата популярност на специалните дъвки, купувани често като средство за облекчаване на леките симптоми на простуда или грип или за осигуряване на максимална свежест за устата. Популярността на лимоновия вкус остава непроменена, като отрежда на лимона четвърто място сред предпочитаните вкусове дъвки в България.

В очакване на новите вкусове

Очаква се развитието на пазара на дъвки в България да се ускори през прогнозния период (2013–2017 г.), тъй като по-голяма част от продуктите в категорията са широкодостъпни във всички търговски канали и консуматорските навици се връщат до предишните си високи нива, характерни за периода преди настъпването на световната финансова криза. Очаква се продажбите на дъвки да нарастват годишно с 2%. Подобно на това, през прогнозирания период ще се наблюдава и увеличаване обема на продажби при дъвките, което ще е резултат от икономическото възстановяване на страната. Ограничаването на разходите на българските потребители за пакетирани храни извън сферата на продукти от първа необходимост ще намалее.

В резултат от позитивната потребителска реакция към висококачествените продукти в категорията, които предлагат добавена стойност, се очаква, че през втората половина на прогнозния период развиването на иновативни продукти ще се превърне във фактор за растеж. Българските потребители са много отворени към нови продукти и тъй като в страната още не се предлагат дъвки с енергизиращ ефект, както и дъвки, обогатени с кофеин или с билки, подобряващи храносмилането, появата на подобни продукти на българския пазар през периода е твърде вероятна. От въвеждането на дъвките без захар в България продажбата на дъвки със захар прогресивно намалява и най-вероятно с течение на времето този продукт ще изчезне напълно от пазара. Очаква се, че търсенето на меки дъвки също ще бъде повлияно негативно от наблюдаваните тенденции и постоянните стойности на продажби на този вид дъвки ще намаляват годишно с около 3%. Причината за това е, че значителното присъствие на марката Hubba Bubba в различни търговски канали не е достатъчен фактор, който да защити позициите на дъвките за балончета от увеличаващото се търсене на марката Orbit сред българските деца.

Euromonitor International

 *Euromonitor дефинира следните категории: Дъвкивключва дъвки за дъвчене и дъвки за балончета Дъвки за балончета – подобен на дъвките за дъвчене продукт, но създаден специално за деца и подрастващи, като маркетинговият трик е възможността за правене на повече балончета. В подкатегорията има продукти както със, така и без захар. Дъвка за дъвчене – може да е със или без съдържание на захар.