Списанието
Изберете рубрика:

Цялата категория Кафе регистрира спад в закупените количества от 3% за периода МАТ Април 2023 спрямо МАТ Април 2022. Най-голям е спадът при непромоционалните продукти. Закупените количества на промоция растат. Това показват данни на GfK България.
Похарчените средства за категорията се увеличават с 9%, а разходите на домакинствата за покупка на продукти на промоция от категория кафе са нараснали с 28%. Най-голям ръст на похарчените средства има в хипермаркети и дискаунтъри, а супермаркетите остават основния канал за покупка на продукти от категорията.
Средните цени за килограм на брандираните продукти се повишават с 13%, а на собствените марки на търговските вериги с 18%. Повишените цени не водят до отлив на купувачи. Категорията успява да привлече с 2,3% повече пазаруващи домакинства.
Честотата на пазаруване намалява. При закупеното количество на посещение на опаковка се наблюдава лек ръст, но не значим. Повечето закупени количества на единично пазаруване са в хипермаркетите, заради промоциите, които могат да бъдат открити там.
30% отделят между 11 и 20 лева на месец за кафе
Според проучване на JTN проведено сред жени и мъже на възраст между 18 и 74 години 53% от потребителите пият кафе два или повече пъти на ден. Веднъж на ден се ободряват с кафе 32%, а 7% се наслаждават на ароматната напитка от веднъж до 6 пъти в седмицата. 8% изобщо не консумират кафе.
По отношение на сумата, която отделят за кафе на месечна база, 30% от запитаните са отговорили между 11 и 20 лева. 28% отделят от бюджета си между 21 и 40 лева, а 22% – между 41 и 80 лева. 15% са склонни да отделят само до 10 лева месечно за кафе, а 5% – над 81.
От агенцията са запитали участващите в анкетата, които не пият кафе каква е причината затова. 37% са изтъкнали здравословни причини затова, че избират да избягват кофеина. На 34% не им харесва вкуса или аромата, 24% пък предпочитат чай пред кафе. 17% са на мнение, че кафето вреди на здравето, а пък 15% не усещат ефект от пиенето на кафе. 10% избягват кофеиновите напитки, защото смятат, че вредят на зъбите, а 2% имат друга причина.
На въпрос по какъв начин пиете кафето си 50% отговарят, че го предпочитат чисто. 40% добавят краве мляко, а 38% – захар. 29% пият кафе със сметана. 11 % пък са фенове на ароматизираното кафе (шоколад, лешник и др.). 8% залагат на кафе с растителен заместител на млякото (бадемово мляко, кокосово и др.), а 5% предпочитат кафе с топинг (сироп от карамел, канела или др.). 5% са и тези, които добавят към кафето си изкуствени подсладители.
Когато става дума за студено кафе, 33% избират лате, 17% – капучино, 13% – макиато и също 13% – фрапучино. На моката залагат 8% и също толкова избират овкусено кафе с аромат на ванилия, карамел или друг подобен. На студеното еспресо привържениците са 4%. 4% са посочили и друго.
На анкетираните е поставен и въпросът по кое време на деня предпочитат да пият кафе, на което 61% са отговорили сутрин преди закуска. 44% пък предпочитат да се насладят на чаша ароматна кофеинова напитка следобед, а 38% също сутрин, но по време на закуска или след нея. 14% посягат към чаша кафе, когато се почувстват изморени, 12% пък изпиват кафето си, когато пристигнат на работа. 10% нямат фиксирано време от деня, тъй като пият кафе почти през целия ден. Има и любители на вечерното кафе и те са 4% от запитаните.
По отношение на това в какъв вид купуват кафето си за вкъщи 51% са отговорили мляно кафе за машина (пакетирано), а 33% купуват инстантно кафе, като това включва и пакетчетата 3в1, 2в1 и т.н. 22% пък купуват кафе на зърна (пакетирано) и си го смилат у дома. Почти толкова са и тези, които купуват капсули – 21%. 13% предпочитат да закупят кафе за джезве (пакетирано), а 11% насипно мляно кафе за машина. Насипно кафе на зърна пък купуват 5% от запитаните, докато 4% се спират на насипно кафе за джезве. 4% купуват кафе за вкъщи в бутилка или кен и 1% не пият кафе вкъщи.
От тези, които пият пакетирано кафе, 56% предпочитат да закупят опаковка от 200-250 г, а 30% от 500 г. 24% избират опаковка от 1000 г, 7% – по-голяма от 1 кг, а 23% си купуват най-често опаковка от 100 г.
Насипното кафе се купува от най-голям процент в количество от 200 гр. ( 31%) според резултатите от проучването. На следващо място, от 28% от запитаните, се купува количество между 301 и 500 г, 21% купуват 201 до 300 г на едно пазаруване, а 9% – между 501 г и 750 грама. 6 е процентът на купуващите между 751 и 1000 г на едно пазаруване, а 4 на тези, които купуват над 1 килограм.
60% купуват кафето си от голяма верига магазини според резултатите от проучването на JTN, 32% от супермаркет. 10% се снабдяват с кафе от малък квартален магазин, а 8% си го купуват от специализиран магазин. 4% купуват кафе от друго място.
Най-определящ фактор при избора на кафе според данните от проучването е вкусът. На следващо място, според степенуването, което са направили респондентите, е цената, а едва след нея идва ароматът. Интензивността или силата на кафето също е от значение при избора, а след нея от факторите, определящи избора на кафе за потребителите, е дали продуктът в момента е на промоция. Размерът на опаковката или количеството на продукта идва на следващо място по важност, следван от това дали марката е престижна, което пък е последвано от името на производителя. Следващо по важност е мястото, от където е кафето (произход/държава на производство), а след това пък е степента на изпичане. На 11-то място по важност се подрежда наличността в повечето магазини, а на 12-то препоръката от близък. На предпоследно място по важност е рекламата на марката и лесната разпознаваемост, а на последно – външният вид на продукта, според начина, по който запитаните са степенували критериите за избор на продукт.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай