Списанието

Изберете рубрика:

 

Домашно приготвена паста консумират 83% от потребителите у нас, показва проучване на JTN

Брой 5, май 2024

Дата: 01.06.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Домашно приготвена паста консумират 83% от потребителите у нас, показва проучване на JTN

Един или няколко пъти месечно консумира паста най-голям дял от българските домакинства (47%). Това показват резултатите от проучване на JTN проведено през месец май миналата година. Един път седмично паста продукти се похапват от 23 на сто от потребителите, а 5% твърдят, че не консумират паста изобщо.

 

Сами или в компания

Най-често консумацията на паста се случва в семейна обстановка (50%), а 30 на сто от потребителите споделят, че това е храна, на която се наслаждават с партньор. Любителите на пастата, които я хапват сами са 14%, а 1% от запитаните твърди, че споделя пастата с колеги.

Готвим у дома, поръчваме или ядем в ресторант

Поради факта, че най-голям процент яде паста продукти със семейството си, най-голям е и делът на пастата приготвена в домашни условия - 83%. Отново вкъщи, но след доставка от ресторант, с паста се хранят 12 на сто. Други места, на които се яде паста са разбира се заведения (19%) и на гости (6%).

Вкусови предпочитания

По отношение на вида паста 60% за посочили, че избират суха, 46% - прясна, 7 на сто - безглутенова, а 4% - био паста. На въпрос от какво предпочитат да е направена пастата, която консумират, най-голям дял потребители (38%) са посочили “твърда пшеница”. На паста с яйца в тестото фенове са 34 на сто, а оризова и царевична паста привличат равен дял потребители - по 11%

По отношение на произхода италианската паста е предпочитана от най-голяма част от консуматорите - 51%. Следват пастата българско производство, която привлича 44 на сто от купувачите и гръцка паста (10%).

Фактори при избора

Топ 5 фактори при избора на паста, подредени от участвалите в анкетата на агенцията са както следва: 79% се водят от използваните съставки. Следващ с минимална разлика (78%) е цената на продукта. Дали в момента пастата е на промоция е от значение за 73 на сто от потребителите. 65% се водят по марката, а 63 на сто - по размерът на опаковката.

Другата половинка в чинията - Сосът

Домашен сос за пастата си приготвят 64% от потребителите, показва проучването на JTN. Домашен и купен ползват 20 на сто, а само купен от магазина - 16%.


Здравословната тенденция и интересът към различни кулинарни дестинации ще движат пазара на паста до 2030 г.

Световният пазар на паста и нудли се очаква да достигне 109,52 млрд. долара до 2030 г. по данни на Research and Markets. Според анализ на агенцията от 2023 г., се очаква пазарът да нарасне с комбиниран темп на ръст от 3,5% в периода от 2023 до 2030 г.

Нарастващата тенденция към здравословно хранене стимулира търсенето на безглутенови пасти, такива без мазнини или вегански. От друга страна увеличаващият се потребителски интерес към различните етнически кухни води до иновации в категорията, с много повече предложения, които правят препратки към различни кулинарни дестинации. Подобни предложения стават популярни сред потребителите по целия свят, но най-вече в Китай и САЩ Тенденцията към премиум продукти пък предизвиква ръст в световните продажби, тъй като потребителите се стремят да експериментират с вкусове и висококачествени съставки що се отнася до паста продукти и нудли.

Сегментът на инстантните паста изделия и нудли държи значителен дял от световните продажби през 2021 г. и се очаква да запази същите позиции и през прогнозния период до 2030 г.. Причината за това се крие в потребителите с по-натоварен начин на живот, които стимулират търсенето на удобни предложения, като полуготова паста и инстантни нудли, които спестяват времето за готвене в забързаното ежедневие.


Паста сосовете носят удобство и това гарантира развитието на категорията

Световният пазар на сосове за паста възлиза на 1,95 млрд. долара през 2023 г. и се очаква да нарасне с комбиниран средногодишен темп на ръст от 6,8 на сто в периода от 2024 г. до 2032 г. Търсенето на паста сосове се базира на разнообразни фактори, които съвкупно правят категорията все по-популярна на пазара на храните, се отбелязва в доклад на Global Market Insights. Един от най-значимите двигатели в категорията е продължаващото възприятие на пастата като универсална и удобна хранителна алтернатива. Независимо дали става въпрос за бърза вечеря през седмицата или семейно събиране по специален повод, пастата е най-честият избор на мнозина, а това рефлектира положително и на търсенето на сосове.

 

Потребителите оценяват и удобството, което сосовете за паста предлагат. Със забързания начин на живот, който вече се е превърнал в нещо нормално, паста сосовете осигуряват лесно и спестяващо време решение за приготвяне на храна у дома. Тяхното умение да превръщат проста чиния с паста в изпълнено с вкусове ястие ги прави задължителна суровина в шкафа с консерви и буркани.

Пазарът на паста сосове е силно конкурентен с много установени и развиващи се марки, всяка от които се състезава за дял от приходите. И докато конкуренцията може да даде тласък на иновациите, може също и да доведе до ценови войни и намалени печалби. Съревнованието на производителите по линията на цените може също да доведе и до фокусиране върху мерки за намаляване на разходите, а това може да компрометира качеството на продукта, с което да се загуби доверието на клиента. От съществено значение за марките е да се разграничават чрез уникални предложения и качество, за да избегнат гореспоменатите рискове и да поддържат здравословна пазарна среда, в която категорията да се развива.

Индустрията на паста сосовете се сблъсква с няколко отчетливи тенденции. Здравословната линия продължава да влияе върху предпочитанията на купувачите, движейки търсенето на органични продукти, такива с ниско съдържание на сол, както и брандове с т.нар. clean-label. Предложенията на растителна основа и такива за вегани натрупаха популярност, тъй като все повече потребители търсят безмесни алтернативи. Предложения, които се маркетират като устойчиви или с екологични опаковки, както и такива, които поставят акцент върху произхода на суровините и прозрачността на производството, отразяват нарастващото възприемане на идеите за устойчивост в категорията на паста сосовете.

По отношение на видовете, сосовете на доматена основа доминират пазара с приходи от 1,13 млрд. долара през 2022 г. Тяхната популярност се основава на универсалното им приложение и способността да се комбинират добре с широко разнообразие от различни видове паста. Доматените сосове също имат и дългогодишна традиция за приложение в италианската и средиземноморската кухня.

По отношение на дистрибуционните канали, супермаркетите и хипермаркетите ще продължат да трупат забележителни резултати през прогнозния период. Широките рафтови пространства и възможността на тях да се излага огромно разнообразие от предложения ги превръща в идеалната дестинация за потребители, които искат да имат богат избор от паста сосове.


Устойчиви примери

Lidl в Италия представи паста, която не вреди на пчелите

Lidl в Италия и италианското сдружение на земеделците Filiera Agricola Italiana са обединили усилия за създаването на нова линия устойчиви паста продукти, за които ритейлърът твърди, че не вредят на пчелите, посочва European Supermarket Magazine. Пастата е разработена от 100% италианска пшеница, която расте в полета в близост до Facelia cultivations - растение, което привлича пчели заради своите цветове, богати на нектар. Отглеждането на Facelia помага за подобряване на околната среда и създаване на екосистема, която защитава пчелите и благоприятства за тяхното размножаване.

Пастата е налична в 6 различни формата - тортилиони, фузили, пенне, спагети, ньокети и мезе. От Lidl обявиха, че пастата е резултат от ангажимента на търговеца да подкрепя фермери от една страна и да предлага повече устойчиви избори на потребителите от друга.

Пшеницата, използвана за производството на пастата идва от ниви, локализирани в районите Емилия - Романя и Базиликата. Точно в тези райони се намират много от растенията, които привличат пчели и други опрашващи насекоми. Проектът е осъществен благодарение на съвместната работа със Società Italiana Sementi, която доставя семена за медоносните Facelia растения на фермерите.

Сътрудничеството между Lidl и Filiera Agricola Italiana е част от по-широка договорка за подкрепа на италианските фермери и насърчаване на устойчивото земеделие.

От 2018 г. двете страни са разработили линия от продукти с печата FDAI – Firmato Dagli Agricoltori Italiani, които са направени със 100% италиански суровини, които са проследими и отговарят на високи етични стандарти по цялата верига на доставки.