Списанието

Изберете рубрика:

 

Дражетата са предпочитани*

Брой 6, юни 2011

Дата: 01.06.2011 Коментари: 0
Снимки (3)
Дражетата са предпочитани*

Все по-често от телевизионния екран млади и привлекателни мъже и жени ни приканват да използваме рекламираната от тях дъвка с обещанието, че тя ще запази нашите зъби здрави и дъха ни – свеж. А какви са нагласите на консуматорите?

Малко история

Дъвката започва своята история като забавление за деца под формата на бледорозов бонбон, който не може да бъде изяден, но с който могат да се правят балони. След това тя бива използвана и като средство за полесно концентриране и освобождаване от стреса от американските военни през Първата световна война. По-късно се създава формула за нов вид дъвка, която е предназначена да поддържа устната хигиена. И така с времето дъвката претърпява доста изменения и от продукт за забавление придобива и разнообразни лечебнопрофилактични функции: от предотвратяване на кариес, избелване и заздравяване на зъбите до подобряване на храносмилането, увеличаване на концентрацията и освежаване на дъха.

Какво предпочитат българските потребители?

Проведеното от „Синовейт” проучване показва, че голяма част от населението употребява дъвки, което най-вероятно се дължи на многофункционалността на продукта, описана по-горе. Всеки 7-и от 10 анкетирани на възраст между 15 и 69 години консумира дъвки, като средната честота е около 4 пъти седмично. Една пета от консуматорите на дъвки пък заявяват, че употребяват този продукт всеки ден. Като най-активни консуматори (с най-висока средна консумация) са тийнейджърите на възраст между 15 и 19 години и младежите между 20 и 29 години. Най-предпочитаният от българите тип дъвки са дражетата, като тези в пакетче предхождат по предпочитание дражетата в блистер. Изследването също така показва, че дражетата в бурканче и лента в кутийка все още не са придобили достатъчна популярност в България, тъй като много малък процент от консуматорите на дъвки в страната предпочитат тези два типа. Що се отнася до марки дъвки, найпопулярни сред българското население са продуктите на един производител, а именно компанията „Ригли” (Wrigley). „Орбит” (Orbit), „Уинтърфреш” (Winterfresh), „Ейъруейвс” (Airwaves) и „Хуба Буба” (Hubba Bubba) са марките с най-голяма популярност сред анкетираните, като изявени фаворити са „Орбит” и „Уинтърфреш”. Когато говорим за консумация обаче, първенец е „Орбит” – 61% от всички запитани твърдят, че най-често консумират дъвка „Орбит”. Също така почти всеки, който познава тази марка, твърди, че я е пробвал поне веднъж. Всяка една от изследваните марки дъвки е пробвана от по-голям дял тийнейджъри, което се обяснява с тяхната възраст и присъщо любопитство. Категорията „Дъвки” най-често се купува от малки квартални магазини – почти половината от всички консуматори пазаруват любимите си дъвки от такъв тип магазини. На второ място по този показател се нареждат малките супермаркети, а типът магазини, от който най-рядко се купуват дъвки, са аптеките и бензиностанциите.

Момчил Момчилов
„Синовейт България”
momchil.momchilov@synovate.com

* Материалът е подготвен въз основа на представително изследване, част от омнибус на категорията „Дъвки”, проведено от „Синовейт” в периода 15–30 април 2011 г. сред населението между 15 и 69 години във всички региони на страната.

Коментар на вносителя

Наблюдава се ръст в потреблението на дъвките с плодов вкус

„След тоталната доминация на един играч до преди 3-4 години, днес се наблюдава известно разнообразяване на асортимента с нови марки. Изключително динамично развитие на опаковките и вкусовете, блистери, бутилки, джобни опаковки, портфейли и др.”, казва Владимир Иванов, управител на ВДГ-АД, вносител на дъвките с марка Mentos. „Пазарът бележи развитие, много бързо се лансират нови продукти неща, а асортиментът се „освежава” на всеки няколко месеца. Като най-типичния 100% импулсен продукт, продуктите от категорията „Дъвки” трябва да се излагат на касата в търговския обект. Това води до появата на дисплеи с всякакви форми и размери, с цел максимално уплътняване на ограниченото касoво пространство. Няма драстична разлика във видовете дъвки, които се предлагат у нас и в другите страни. Основните разлики са в опаковките. Наблюдава се известно закъснение в появата на новите видове в България, но повечето нови вкусове и опаковки се лансират и на нашия пазар. Що се отнася до предпочитанията на потребителите, дъвките без захар са вече наложила се тенденция. Като цяло навиците на консуматорите са изключително устойчиви и трудно се променят. Наблюдава се ръст в потреблението на дъвките с плодов вкус за разлика отпреди няколко години, когато основно се търсеха ментовите вкусове”.

Потребителите са лоялни на предпочитаната марка

„Продуктите от тази категория в повечето случаи не присъстват в списъците за пазаруване на купувачите. Те са от групата на така наречените импулсни продукти, което означава, че те трябва да бъдат предлагани по специален, специфичен начин. В тази връзка специфично за категорията е, че решенията за покупка се вземат в точката на продажба в рамките на не повече от 10 секунди – визуалните знаци, цветовете добиват все по-голямо значение”, коментира Даниела Кънева от „Ригли България”, вносител на „Орбит”, Five, „Еъруейвс”, „Уинтърфреш” и „Хуба Буба”. „Динамиката на пазара, на която сме свидетели през последните години, не може да не окаже влияние на навиците на потребители. В резултат на кризата консуматорите имат по-малко пари в джоба си, което означава, че въпросът за баланс между качество и цена придобива все по-голямо значение. Консуматорите на дъвки изглежда остават лоялни към предпочитаните от тях марки.” Освен основните фактори, влияещи върху поведението на потребителите - продукт, цена, излагане и промоции, силно влияят и икономически, технологични и културни фактори. „Продуктовото портфолио в различните страни e различно. При определянето му винаги изхождаме от нуждите на консуматорите. Вземаме предвид вкусовите предпочитания на потребителите, както и икономическите особености на страната. В последните години консуматорите показват своите предпочитания освен към нови вкусове и аромати, също към нови форми на опаковка като блистер, опаковка тип „плик” , “bottle” и др.”