Списанието

Изберете рубрика:

 

Дражета – след спад през лятото обемите започват да растат през октомври

Брой 1 / 2, януари / февруари 2014

Дата: 05.02.2014 Коментари: 0
Снимки (1)
Дражета – след спад през лятото обемите започват да растат през октомври

Малките хранителни магазини са най-предпочитаното място за купуване на твърди бонбони (дражета). Това показват данните на „Нилсен” от анализ на пазара за периода декември 2011–ноември 2013 г. Малките магазини с площ до 40 кв. м държат 29% от продажбите в стойност през периода декември 2012–октомври 2013 г. Агенцията за проучване на пазара наблюдава спад от 0,3 процентни пункта в този канал спрямо предходния период – декември 2011–октомври 2012 г. За последния анализиран период следващият по предпочитание канал са големите хранителни магазини с площ от 40 до 300 кв. м, които държат 28,5% от продажбите на дражета в стойност. Наблюдава се увеличение спрямо предходния период до края на октомври 2012 г., когато делът на големите магазини е 25,9 на сто. Супермаркетите с площ повече от 300 кв. м държат 22,3% от продажбите в стойност за периода декември 2012–октомври 2013 г.

Увеличение спрямо предходния период се наблюдава и в канала на кафенета и сладкарници. Последните по-силни месеци за продажбите на твърди бонбони в обем са били от октомври 2012 до март 2013 г., което показва известна сезонност с изразен пик през студените зимни месеци. Следва понижение в обемите, като най-силен е спадът през август и септември миналата година. През октомври и ноември се наблюдава леко покачване на реализираните продажби, но нивата пак са пониски от наблюдаваните през март 2013 г.

Бонбоните за кашлица и гърло са най-продавани, показват данните на „Нилсен”, което обяснява и пиковите продажби в зимните месеци. В стойност продажбите им в периода декември 2012– октомври 2013 г. са 47,1%, а в обем – 43,3 на сто. Любопитна подробност е, че спрямо предходния период бонбоните за кашлица отбелязват ръст в обем и още по-сериозен ръст в стойност. Следващи по предпочитание са твърдите бонбони с 46,2% дял в продажбите в стойност и 36,4% в обем. Спрямо предходния период (декември 2011– октомври 2012 г.) при тях се наблюдава намаление на продажбите и в стойност, и в обем, именно за сметка на развиващия се сегмент на бонбони за кашлица. Сериозна разлика между продажбите в обем (4,3%) и стойност (15,3%) се наблюдава при бонбоните за свеж дъх, което пък от своя страна е ясен знак, че този тип продукти са позиционирани като премиум спрямо останалите сегменти. Най-купувани според вида на опаковката са дражетата в плик – 82,1% от продажбите в обем и 56,4 на сто в стойност. Техният дял се увеличава чувствително спрямо предходния разглеждан период – с цели 4,7 процентни пункта, като това става за сметка на всички останали продуктови варианти, предлагани на пазара. Доминиращи са опаковките до 100 грама. Като цяло този сегмент сформира повече от 85% от общите продажби на категорията.

Най-продавани са опаковките до 50 грама. Те имат 43,3-процентен дял от продажбите в стойност, въпреки че намалява спрямо предходния период (декември 2011–октомври 2012 г.), когато държат 48,4% дял. Обратната тенденция се наблюдава при опаковките от 51 до 100 грама, които бележат ръст с 3,8-процентни пункта спрямо година по-рано, достигайки 42,4% от общите продажби. Дражета в опаковки от 101 до 200 грама имат 7,7% дял, а грамажи над 200 грама са с 6,5 процентен дял. Въпреки наблюдаваната тенденция в други категории за развитие на продуктови линии без захар или диетични продукти тук се наблюдава свиване на този сегмент, което ни насочва към извода, че потребителят, който е решил да закупи бонбони, би предпочел да му е сладко!  

Мнението на търговеца: 

Категорията остава стабилна през изминалата година 

Нестабилността на политическата сцена, продължителността на протестите и все още ниският жизнен стандарт и през 2013 г. оказват огромно влияние върху икономическата реалност, а това довежда до незадоволителни резултати във всички категории, посочва маркетинг мениджърът на ВДГ Лили Николаева. Тя обаче подчертава, че въпреки тези неблагоприятни обстоятелства категорията на „Бонбони и дражета” остава стабилна. Очакванията за 2014 г. са позитивни с надеждата, че при една стабилизация на страната българският консуматор ще бъде по-щедър и към този сегмент.

Сред факторите, които влияят на потребителското поведение, Николаева посочва на първо и основно място финансовите възможности, които купувачът има. „Поведението му би могло да се повлияе и от агресивна и масова рекламна кампания, но това ще има краткосрочен ефект, тъй като потребителят трудно остава моногамен към разнообразието на пазара”, казва маркетинг мениджърът на ВДГ . По думите й качеството на даден продукт все още е основен фактор за българина, което пък стеснява избора му до 1–2 качествени, скъпи стоки.

Бонбоните и дражетата принадлежат към категориите импулсни стоки и трябва да бъдат в полезрението на клиента, той трябва да ги види, за да ги поиска – това предполага излагане на каса, посочва Николаева. Добра тенденция е и излагането на специално създаден дисплей, на който артикулите придобиват самостоятелна визия в общата маса. Най-честите са промотиране в брошура, както и двойно излагане (отново чрез специален дисплей). Според нея за страна като нашата пазарът вече е доста богат откъм избор на продукти, макар че доставчиците винаги трябва да се стремят да търсят и предлагат на потребителите най-новото.