Списанието

Изберете рубрика:

 

Иновациите при шоколадовите продукти ще движат пазара

Брой 12, декември 2022

Дата: 22.12.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Иновациите при шоколадовите продукти ще движат пазара

Глобалният пазар на шоколадови продукти ще достигне 113,16 млрд. долара през 2021 година и се очаква да нараства с годишен темп на ръст от 3,7% от 202 до 2030 година, показва доклад на Grand View Research. Основен двигател на пазара остава нагласата на потребителите към консумация на висококачествен шоколад, който допринася положително за здравето.

Друг фактор, който ще стимулира търсенето на продукти през следващите години, е нарастващия интерес към вегански, органични шоколади, без съдържание на глутен и без захар. Пандемията от COVID-19 засегна умерено световния пазар на шоколадови продукти, въпреки рестриктивните мерки за ограничаването на контактите между хората, наложени от някои правителствата по целия свят, а много предприятия и производствени мощности се наложи да затворят временно. Това се отрази на глобалната верига за доставки и дистрибуцията, което оказа своето негативно влияние върху растежа на пазара. Търсенето на шоколадови продукти в същото време се увеличи по време на пандемията, тъй като хората се запасиха с пакетирани и готови хранителни продукти. Според доклада на Националната асоциация на сладкарите (NCA) от 2021 година, потреблението на шоколад се е увеличило с 4,2% през периода на пандемията през 2020 г.

Освен това потребителите увеличиха консумацията на шоколадови продукти по време на пандемията, за да намалят стреса и да подобрят настроението си. Това осигури стабилно търсене на шоколадови продукти през този период. Също така потребителите препокриха предимствата на натуралния шоколад и шоколадовите продукти, произведени от него, което ще доведе до увеличаване на производствените мощности на производителите, които следват този тренд. Нарастващата популярност и акцентирането върху концепцията „от какаовите зърна до шоколадовото блокче“ ще доведе до значително увеличение на търсенето на премиум и специални шоколадови продукти през следващите години. Тенденцията за оригинални какаови продукти с гарантирано качество и произход все още движи разработването на нови продукти и иновациите. Очаква се това да допринесе за общия растеж на пазара през следващите години.

 

Според здравни експерти умерената консумация на шоколад повишава серотонина, който успокоява мозъка и действа като антидепресант. Освен това предизвиква освобождаване на ендорфини в тялото, което бързо подобрява настроението. Според данните от Световния мониторинг на населението почти 3,4% или 251-310 милиона от световното население страдат от депресия. Следователно, нарастващото разпространение на психични заболявания като тревожност и депресия може да насърчи търсенето на шоколадови продукти през прогнозния период.

Консумацията на шоколад намалява освобождаването на хормона на стреса, наречен кортизол. Редовното включване на тези елементи в диетата може да смекчи здравословните проблеми и да помогне да се избегне зависимостта от лекарства. Очаква се продажбите на шоколад да се увеличат през следващите години поради положителното му влияние върху мозъка и да способността да предизвиква щастие. Очаква се повишаването на осведомеността по отношение на превантивното здравеопазване да даде тласък на растежа на пазара през прогнозирания период.

 

 

 

 

Друг фактор, който оказва положително влияние върху световния пазар на шоколадови продукти, е нарастващото осъзнаване на ползите за здравето от консумацията на черен шоколад. Според клиника в Кливланд черният шоколад e познат като продукт, който подобрява кръвообращението в тялото, намалява кръвното налягане, подобрява мозъчната функция и намалява риска от сърдечни заболявания, когато се консумира в умерени количества, тъй като съдържа жизненоважни минерали като цинк, магнезий, фосфор, мед и желязо. Други фактори, които се очаква да стимулират развитието на пазара, включват предлагането на премиум продукти на базата на шоколад и използването на визуално привлекателни опаковки за привличане на вниманието на потребителите.

Търсенето на млечен шоколад се е увеличило

По отношение на продуктовото предлагане, традиционният сегмент доминираше световния пазар на шоколадови продукти през 2021 г. Това може да се дължи на по-голямата популярност на какаото, лекотата на достъпност и проникването му, в сравнение с продуктите от алтернативния на какаото продукт - рожков, който също се използва като суровината за направата на „изкуствен шоколад“. Сегментът на млечния шоколад заема най-голям дял в традиционния сегмент. Продуктите от него съдържат висока концентрация на флавоноиди, които са антиоксиданти, които премахват свободните радикали от кръвта и подобряват кръвния поток. В резултат на тези предимства търсенето на млечен шоколад се е увеличило в световен мащаб, а и нарастващата покупателна способност на потребителите също допринася за положителната развитие на пазара в този сегмент.

Предвижда се продуктите, заместители на шоколада, да имат среден годишен темп на ръст от 9,5% през прогнозния период 2022-2030 г. Сладкарските изделия от рожков не съдържат кофеин, което ги прави идеални за потребители с непоносимост към кофеина. Според Caffeine Informer почти 10% от световното население има хипочувствителност към кофеина. Освен това съдържанието на калций в рожков е почти три пъти по-голям от това в какаото, което го прави особено предпочитан продукт сред хората, страдащи от калциев дефицит и жените.

Потребителите на категорията предпочитат физическите магазини

Очаква се онлайн каналът за търговия през периода 2022-2030 година да регистрира най-бърз темп на ръст от 4,6% на годишна база. Той придоби популярност през последните няколко години поради увеличеното разпространение на интернет в страните по света. Нарастващия процент от потребители, ползващи интернет, наличието на разнообразие от марки и удобството при пазаруване от дома са основните фактори, насърчаващи използването на онлайн каналите за търговия. Освен това се очаква предимствата, предоставени от онлайн търговците на дребно, включително наложен платеж, отстъпки и връщане на пари, да стимулират развитието на каналите за онлайн дистрибуция.

Супермаркетите и хипермаркетите водеха сегмента на дистрибуторските канали с дял от приходите от над 47% през 2021 г. По-голямата наличност на видове марки и продукти в тези магазини е ключов фактор за растежа на сегмента. А и потребителите предпочитат физическите магазини, за да получат незабавен достъп до продукта, както и да изберат продуктите собственоръчно за по-добро изживяване. Поради нарастващото търсене, производителите отварят магазини в молове, което също ще допринесе за увеличаване на продажбите на шоколад в супермаркетите и хипермаркетите през следващите години.

Европа - доминиращ пазар на шоколадови продукти

Европа доминираше световния пазар на шоколадови продукти с дял от над 47% през 2021 г. Нарастващото търсене на черен шоколад в региона е основен двигател за растежа на този пазар. Според данните на ITC Trade Map 2020 Европа е внесла почти 1521 хиляди тона шоколадови продукти. Освен това Европа е и най-големият регион за производство на шоколад с най-високо потребление на глава от населението, възлизащо на около 5,0 килограма. Предвижда се тези фактори да стимулират развитието на пазара през следващите години.

Близкият изток и Африка се оценяват като най-бързо развиващият се регион с годишен темп на ръст от 6,7% през прогнозния период 2022-2030 г. Този ръст се дължи на повишената наличност на продукти в магазините за търговия на дребно в региона. Освен това регионът трябва да предлага по-голям достъп до продукти, благодарение на подкрепящи правителствени политики, като например данъчни облекчения за производителите и преработвателите на  шоколад. Нарастващото търсене на ръчно направени шоколадови бонбони е друг фактор, допринасящ за регионалния растеж. Нещо повече, повишаването на осведомеността на потребителите, продуктовите иновации, разполагаемите доходи на потребителите от средната класа и усилията на производителите за достигнат до по-широка потребителска аудитория са някои от основните фактори, които се очаква да доведат до увеличаване на продажбите на шоколад в региона.

Основните компании в категорията

Големите компании на световния пазар се фокусират върху разработването на нови продукти, за да отговорят на променящите се предпочитания на потребителите. Освен това участниците в индустрията стават част от стратегически партньорства, сливания, съвместни предприятия и географско разширяване с цел да получат конкурентно предимство на пазара.

Например, през януари 2021 г. Mars Inc. пусна два нови вегански продукта, заради събитието Veganuary (бел.ред. – събитието се организира от 2014 г. във Великобритания от неправителствена организация, чиято цел е да популяризира и образова населението за ползите от веганството и да го окуражава да спазва този вид диета през първия месец от годината – януари), които са насочени към консуматорите, спазващи веганска диета. Двете нови шоколадови блокчета са веган версиите на Topic и Bounty и са наречени Topic Vegan и Bounty Vegan. Преди това компанията пусна веган версия на шоколада Galaxy.

Някои основни играчи на световния пазар на шоколадови продукти са компании като: Barry Callebaut, Chocoladefabriken Lindt & Sprüngli, Mondelēz International, Nestlé, The Hershey Company, Ferrero Group, Mars Incorporated, The Australian Carob, Meiji Holdings, Arcor и други.

Източник: www.grandviewresearch.com