Списанието
Изберете рубрика:
Основните фактори, които влияят върху поведението на потребителите на мюсли, са разпознаваемостта на марката, добро съотношение между цената и количеството, предлагането на набиращите скорост удобни опаковки за еднократна консумация и разположението на продуктите при импулсните стоки в касовата зона. Производителите и вносителите на зърнени закуски смятат, че специфичното при предлагането им е обучението на самия потребител относно продуктовото разнообразие, както и убеждаването му в полезността на съставките. Възможността за бързо приготвяне на закуска навсякъде и по всяко време е допълнителен плюс.
„Потребителското търсене се променя по отношение големината на разфасовките, разнообразието от вкусове и степента на изпичане на зърнените ядки. Има потребители, които предпочитат натуралните видове мюсли (смес от натурални сурови зърнени ядки и плодове) и такива, които предпочитат т.нар. крънчи мюсли (смес от печени зърнени ядки и сироп). При крънчито едва след изпичането на зърнените ядки се добавят и плодове. Третата група потребители предпочитат т.нар. гранола мюсли – смес от печени зърнени и овесени ядки, които са още по-препечени и хрупкави и са с найвисоко съдържание на фибри от трите продуктови групи мюсли”, казва Албена Василева, маркетинг мениджър в „Алта България” ЕООД. „Потребителят на мюсли е модерен човек, решен да се храни здравословно и балансирано, доставяйки на организма си необходимите за деня полезни вещества. В общия случай това е храна, за която у нас е прието да се консумира на закуска и много по-рядко на вечеря. Множеството дегустации, проведени от нас на пазара, показват, че българинът твърдо предпочита да консумира мюсли със студено прясно мляко. Много рядко предпочитаната добавка е кисело мляко, въпреки че комбинацията с плодове определено е по-близка до познатите ни плодови млека. Консумира се и чисто, но по-скоро когато няма с какво да се смеси. През последната година се търси по-лекото диетично и здравословно мюсли. В този смисъл прави впечатление, че се увеличи консумацията на биопродуктите за сметка на обикновеното хрупкаво мюсли. Също така доскоро най-предпочитаното мюсли беше това с шоколад, докато от началото на 2011 г. шоколадовият вкус бе изместен от по-леките вкусове – плодови, с ядки и мед”, казва Даниела Данаилова, продуктов мениджър в „Авенди” ООД. Според нея обаче българинът не прави голяма разлика между различните видове продукти в категорията „Зърнени храни” – мюсли, корнфлейкс, овесени ядки и т.н. За това допринася и излагането на регала, където е добре да се отделя не само детската категория, но и корнфлейксове от мюсли, овесени ядки от bircher muesli и т.н. „Това ще направи по-добра видимостта и излагането на продуктите, но също така индиректно ще образова клиента, ще го научи да различава една от друга храните и да добие представа за богатството и различните варианти на консумация. Това определено ще доведе не само нови клиенти на магазините, респективно производители/вносители, но ще повиши познаваемостта на категорията като цяло, ще увеличи продажбите и не на последно място – определено ще подобри хранителните навици на българина”, смята тя. Според нея все още категорията не е достатъчно развита у нас. Най-широка популярност все още имат детските закуски, и то основно представени от различни видове корнфлейкс. Много популярни извън България са детските форми с пълнеж – течен шоколад или плодов сироп. В България тази форма все още не може да се наложи заради цената на продукта. Чистото мюсли от типа на bircher muesli (само нарязани зърнени храни – ечемик, пшеница, овес) също не е предпочитано. „Мюсли, предназначено за хора, които имат необходимост по здравословни причини да приемат по-особена зърнена закуска, с добавка на витамини и минерали, за определени заболявания, специално мюсли за спортисти, даващо повече енергия – това са все подкатегории, които не присъстват на българския пазар. Биопродуктите също са слабо представени.” Зърнените закуски са идеална храна за съвременни хора – бърза и лесна за приготвяне, снабдяваща организма с жизненост и енергия за много часове. „Хората все по-често осъзнават необходимостта от промяна в хранителните си навици и ползите от балансиран хранителен режим в борбата с наднорменото тегло и различни болести. За съжаление все още за голяма част от населението в страната ограничените доходи са значителна бариера към промяна в положителна посока на здравословното хранене. В България голяма част от потребителите са ценово ориентирани и част от тях предпочитат по-евтините продукти или се възползват от различни промоции”, казва Мария Константинова, управител на „Фамилия Никола” ЕООД. Според нея през последните години на българския пазар са навлезли много нови производители и вносители, с което гамата на предлаганите продукти се е увеличила. „В бъдеще с побързи темпове ще започне да се развива категорията на мюсли блокчетата – малки десертни блокчета на базата на мюсли в разновидности с шоколадови парченца, енергийно-диетични, с ядки, плодове и т.н., които не изискват предварително приготвяне от потребителите и са удобни за консумация извън дома. Тези продукти са особено подходящи за ученици и хората в активна възраст, които биха могли да ги консумират навсякъде и по всяко време”, добавя Константинова. „Запазва се тенденцията от последните години за растящо търсене на зърнени закуски, защото са полезни за здравето и могат да заменят традиционната закуска както вкусово, така и като функционални ползи. Удобството и бързината на приготвяне са голям плюс в забързаното всекидневие на съвременните жени. Потребителските навици при консумирането се определят от желанието да се доставят на организма необходимите полезни вещества, без да се прави компромис с качеството и вкуса на продукта. Допълнително предимство е и съчетаването на традиционен и любим български продукт, като киселото мляко, със зърнените закуски”, казва Христина Вучева, бранд мениджър CPW в „Нестле България”. „Като основен фактор, който определя търсенето на продукти от категорията, можем да изтъкнем разнообразието. Потребителите търсят разнообразие при различните вкусове, като най-предпочитаният е шоколад. Все повече се обръща внимание на здравословния аспект на консумираните продукти. Важни са натуралните съставки, като пълнозърнестите култури и фибри. От значение са също по-ниското съдържание на захар и мазнини спрямо традиционната закуска. Интересно е да се отбележи, че потребителите търсят допълнителна информация за съставките, за техните ползи и цялостен ефект върху здравето. Не трябва да се пренебрегват и ценово обвързаните промоции, които все още стимулират потреблението на продуктите от категорията. Пенетрацията на категорията в България е все още много ниска (около 20%) и усилията са насочени основно към разширяване на потреблението и налагане на категорията като алтернатива за полезна и вкусна закуска. Това е причината категорията да се гради на класическите продукти, които осигуряват енергия за здравословен старт на деня. С развитието на културата на потребление по-нишови продукти със специфични функционални ползи със сигурност ще намерят място и в България”, добавя тя. „В сравнение с останалите европейски страни средният български потребител все още трудно свиква с мюслито като идеалната закуска или като вариант за храна изобщо – казват от „ВК Комерсиал” ООД. – Понастоящем, както и в много други категории храни, един от основните движещи фактори е цената. Когато клиентът види мюсли на ниска цена, не се пита какво стои зад нея. В общия случай за него мюслито си е мюсли и единствената разлика, която може да съществува, е тази във вкуса. Не му прави впечатление, дали в него се съдържат цели овесени зърна, или само овес.” Според компанията се наблюдава тенденция на пазара да навлизат все по-евтини продукти, които се наричат „мюсли”. В хрупкавите такива например няма овесени семена, а екструдиран материал с примес на пшеница. Още по-видимо е при натуралните, където по-тъмните пшеничени зърна много ясно се различават от тези на овеса. Всичко това се прави с цел постигането на пониска себестойност, а оттам и на по-ниска цена, но не трябва да се забравя, че от това драстично намаляване на качеството и липсата на цели овесени семена се губи и съответният здравословен ефект на тази храна, което е основната идея. „Добрата новина е, че в миналото на мюслито се гледаше като на продукт, който се консумира само от жени, дори само от определена категория жени – такива, които държат на фигурата, но вече не е така. Мюслито става все по-масов продукт, който постепенно се радва на все по-широк кръг почитатели. И не на последно място – на пазара постоянно излизат иновативни вкусове, за които допреди години не бихме си и помислили, което говори добре за развитието на категорията.” Според Мария Константинова тенденцията все повече хора да преминават към консумация на зърнени закуски ще се запази и през следващите години. Ще продължат усилията на производителите да популяризират здравословните и укрепващи свойства на зърнените закуски. „Ще се запази тенденцията основната таргет група да са жени и деца, но очакваме тя, макар и бавно, да се разширява и да включва все повече мъже. През следващите няколко години ще продължи да се забелязва тенденцията консуматорите на зърнени закуски да са основно сред жителите на столицата и големите градове за сметка на по-малките населени места, където традицията за консумация на тестени изделия, домашни кексове и сладкиши ще продължи да заема значително място”, прогнозира М. Константинова. Все пак продължава да се задълбочава тенденцията за здравословно и балансирано хранене и това безспорно се отразява положително на категорията. Продукти като мюсли, овесени ядки, корнфлейкс постепенно се налагат като част от седмичното меню на българина. Покупката на зърнени закуски вече не е импулсивно решение, а планирана покупка, като потребителите най-често пазаруват тези продукти в по-големите търговски обекти, където изборът е и поголям.
Катя Джатова
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай