Списанието

Изберете рубрика:

 

Категория „Ядки“ изобилства от нови продукти през 2018 г.

Брой 4, април 2019

Дата: 03.05.2019 Коментари: 0
Снимки (1)
Категория „Ядки“ изобилства от нови продукти през 2018 г.

Общо 451 нови продукти са се появили в категория „Ядки“ през изминалата година, приключила през август-септември 2018. Това показаха данните на „Нилсен България“, представени в края на 2018 г. по време на 4-тото издание на Category Retail Forum, организиран от PROGRESSIVE. Най-голям дял имат фъстъците (33%), следвани от слънчогледовите семки (15%), миксовете от ядки (13%), бадеми (10%) и кашу (6%).

Категорията се отличава с ясно изразена сезонност, чийто пикови месеци са декември и януари. През последната година, приключила през август-септември’18, категорията отбелязва сериозни ръстове както в обем, така и в стойност. Според данните на маркетинговата агенция продажбите на ядки са се покачили с 8,1% в стойност спрямо МАТ август-септември’17 и с 5,4 на сто в обем за същия период.

Продажби в обем

Най-голяма важност за продажбите в обем в категорията имат слънчогледовите семки и фъстъците, но през последната година най-бързо растящият сегмент е този на бадемите. От всички видове ядки, предлагани на българския пазар, най-голяма важност в обем имат слънчогледовите семки (41,6%), показват данните на „Нилсен България“. Следват фъстъците с 38,5 на сто дял в обем. С много по-голяма разлика назад остават миксовете от ядки с 4,9 на сто важност на продажбите в обем и тиквените семки с 4,2 на сто. Най-голямо процентно изменение на продажбите в обем през МАТ август-септември’18 спрямо същия период година по-рано имат бадемите (+27,7%). Следват шам фъстък (+20,8%), тиквени семки (+19,5%) и лешници (+8,4 на сто).

Продажби в стойност

Бадемите, тиквените семки и шам фъстъците увеличават важността си по отношение продажбите в стойност за сметка на фъстъците и слънчогледовите семки, показват данните на пазарната агенция. Процентното изменение на важността на тези продукти през МАТ август-септември’18 спрямо МАТ август-септември’17 е както следва – бадеми (+18,7%), шам фъстък (+17%), тиквени семки (+14,8 на сто).

Сурови срещу печени

Най-важният сегмент за българския пазар си остават печените ядки, като тяхната важност продължава да расте. В същото време обаче, суровите ядки са най-бързо растящият сегмент в последната година, прключила през МАТ август-септември’18. По отношение на продажбите в стойност, важостта на печените ядки достига 83,4%, следват сурови ядки (11%), пържени (3,4%), пържени и мариновани (1,5 на сто). През последния МАТ август-септември’18 спрямо същия период година по-рано, най-голямо процентно изменение в продажбите в стойност имат суровите ядки (+10,7%), печените (+8,5%). Сегментът на пържените ядки пада с 5,1%, а този на пържените и мариновани – с 3,8 на сто.

Идеалната опаковка - до 100 г

Най-растящите опаковки на пазара са тези до 100 г (+8,1% в стойност). Най-много ядки се консумират в район Тракия (33,4%), следван от Странджа/Добруджа (31,3%), София (25,2%) и Мизия (10%). Най-бързо растящите райони в страната по отношение на продажбите в стойност през МАТ август-септември‘18 са Тракия (+15,5%) и Странджа (+8,1%). Намаляват продажбите в стойност само в Мизия (-0,8%). В района на столицата и около нея, продажбите в стойност са се покачили с 2,9 на сто през МАТ август-септември’18 спрямо МАТ август-септември’17.

Големите магазини са най-важни

Най-голямо значение за продажбите в стойност в категорията имат много големите магазини (41-300 кв. метра) – 36,2%. През последния МАТ август-септември’18 те са се покачили с 2,1-процентни пункта спрямо същия период година по-рано. След тях по важност се нареждат супермаркети/хипермаркети (>301 кв. метра) – 33,1%, които обаче през последната година са загубили 1,3-процентни пункта във важността си. Губят и обектите от традиционната търговия (0,7-процентни пункта), като важността им по отношение продажбите в стойност е 19,9%. Важността на киоските и алкохолните магазини остава непроменена (8,8%), а ХоРеКа каналът има миниминалният дял от 1,9 на сто, който също се е понижил спрямо година по-рано (с 0,2 пункта).

На промоция

Данните на „Нилсен България“ показват, че 25% от продажбите на ядки са през промоции, като през МАТ август-септември’18 те са се увеличили с 1,7-процентни пункта спрямо МАТ август-септември’17. Топ 5 бранда според продажбите в стойност, подредени по азбучен ред са: Дани, Детелина, Елит, Кронос и Ройс.