Списанието

Изберете рубрика:

 

Консумацията на шоколадови бонбони бележи плавно и трайно повишение

Брой 12, декември 2023

Дата: 20.12.2023 Коментари: 0
Снимки (1)
Консумацията на шоколадови бонбони бележи плавно и трайно повишение

Шоколадовите бонбони и шоколадите са с най-голямо проникване от категорията „Шоколадови изделия“, показва проучване на изследователска агенция Market Links, проведено в началото на годината чрез пряко – лично интервю в дома на респондентите и онлайн анкета.*

Възвръщане на пазарното проникване на категориите е до предпандемичните нива, а тенденцията показва нарастване на цените на шоколадовите изделия на годишна база, сочат още данните, представени по време Category Retail Forum.

Агенцията сравнява резултатите от три свои проучвания, направени през 2017 година, 2022 година и 2023 година. По отношения на проникването на категориите шоколадовите бонбони са били с 89% проникване през 2017 г., достигнали са до 92% през 2022 г., а през 2023 г. проникването е спаднало с до 85%, което е най-ниското за категорията през наблюдаваните периоди.

От друга страна честота на консумация на шоколадови бонбони бележи плавно и трайно повишение. 31% от участниците в проучването консумират шоколадови бонбони поне веднъж седмично през 2023 година, 22% два до три пъти месечно, 16% веднъж месечно, 16% по-рядко от веднъж месечно и 15% заявяват, че въобще не консумират шоколадови бонбони. Процентът на респондентите, които не консумират шоколадови бонбони през 2017 година е бил 11%, а 8% е през 2022 година.

Профилът на консуматорите на шоколадови продукти е с най-висок относителен дял при по-малките населени места от градски тип, при по-възрастната част от населението и при населението със средни и високи доходи. Профилът на консуматорите на шоколад и шоколадови бонбони е изключително близък.

 

52% от жените, участващи в проучването, заявяват, че консумират шоколадови бонбони в равнение с 48% от мъжете. Най-висок е процентът на консуматори на шоколадови бонбони  при хората на 55+ години (41%), следвани от тези между 40 и 54 години (28%), 24% за 25 – 39 годишните и 7% за лицата на възраст 18-24 години.

По тип на населеното място най-висока е консумацията на шоколадови бонбони в „друг град“, различен от София и големите градове, с 39%, следват селата с 25%, София с 20% и голям град с 16%.

По райони най-висока е консумацията на шоколадови бонбони в София град (20%), следват Южен Централен с 15%, Югоизточен и Северозападен с 14%, Североизточен и Северен Централен с 13% и Югозападен район с 11%.

По отношение на средния месечен доход на домакинство – най-висока е консумацията на шоколадови бонбони при хората с доход от 2000 до 2999 лева (21%), 18% с доходи 3000+ лева, 15% между 1500 и 1999 лева и по 13% за домакинствата със среден доход от 1000 до 1499 лева и 12 % при домакинствата с доход между 500 до 999 лева. 19% от участниците в проучването не са дали отговор на въпроса за размерът на доходите им.

http://www.roshen.com/en

По отношение на консуматорските нагласи при шоколадовите бонбони превесът е за твърдението „Търся марки, предлагащи добро съотношение цена-качество“ (7.1), следва „Обичам да пробвам нови вкусове“ (5.9), „Държа да купувам известни марки“ (5.8), „Държа да купувам високо качество, дори и да е на висока цена“ (5.5), „Обичам да купувам нови марки“ (5.3), „Ограничавам тези продукти с цел спестяване“ (4.6), „Не обръщам голямо внимание на марката“ (3.9) по скала: 0 (Изобщо несъгласен/а) - 10 (Напълно съгласен/а).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

*МОДЕЛ НА ИЗВАДКA:  Двустепенна гнездова при пряко-лично интервю. Респондентите са подбрани със случаен подбор, следвайки случаен маршрут. РАЗМЕР НА ИЗВАДКАТА:  1 024 души (18+ години). ГЕНЕРАЛНА СЪВКУПНОСТ:  5 430 326  души (18+ години). ПРЕДСТАВИТЕЛНОСТ :  Национално изследване сред населението на страната на възраст 18+ г.; На 1% отговарят 54 303 души.