Списанието

Изберете рубрика:

 

Леснотата на приготвяне и съчетанията с различни ястия развива пазара на паста продукти

Брой 1-2, януари/февруари 2025

Дата: 21.02.2025 Коментари: 0
Снимки (1)
Леснотата на приготвяне и съчетанията с различни ястия развива пазара на паста продукти

Размерът на глобалния пазар на паста продукти беше оценен на 68,35 млрд. щ.д. през 2023 г. и се предвижда да нарасне от 71,42 млрд. щ.д. през 2024 г. до 100,24 млрд. щ.д. до 2032 г., регистрирайки средногодишен темп на ръст от 5,47% през прогнозния период (2024-2032 г.). Европа доминира на пазара на паста продукти с пазарен дял от 29,54% през 2023 г. Пазарът на тези продукти в САЩ се очаква да нарасне значително, достигайки прогнозна стойност от 12,96 млрд. щ.д. до 2032 г., движен от ръста в търсенето на лесни за приготвяне хранителни продукти.

Макаронените изделия са достъпен и лесен за готвене хранителен продукт, което ги прави едни от най-консумираните в световен мащаб. Производителите на тези продукти непрекъснато разработват нови предложения, включвайки различни суровини в състава им. Продуктова еволюция създава възможност за растеж на пазара, а засиленият интерес към западните хранителни навици и търсенето на готови за консумация храни също допринася за положителния тренд.

Производството на хранителни продукти беше засегнато по време на пандемията, но пък от друга страна консумацията на лингуини, фетучини и спагети се увеличи значително през този период. Потребителите се запасиха с хранителни продукти с дълъг срок на годност, а компаниите вложиха усилия каналът на дистрибуция да остане незасегнат и доставките да се изпълняват на време. Въпреки това, поради покачването на цените на пшеницата, разходите за производство на паста се увеличиха значително, което доведе до умерен растеж на пазара по време на пандемията.

Тенденции на пазара на паста

Веганството отбелязва бързо развитие на световния пазар, а тази тенденцията се увеличи експоненциално в масовите диети, особено в страни като Япония, Обединеното кралство и други. Ястията на растителна основа стават все по-търсени и популярни, в допълнение към нарастващата осведоменост за болести като цьолиакията и други диетични проблеми, свързани с храненето. Например, организацията с нестопанска цел Vegan FTA, създадена, за да повишава осведомеността за веганските хранителни продукти, разкри, че според проучване веганското население на Обединеното кралство ще регистрира ръст от над 70% през 2024 година.

Потребителите стават все по-осъзнати за влиянието им върху околната среда, така че търсенето на месни хранителни продукти е намаляло значително. Месопреработвателната промишленост е един от основните фактори, допринасящи за глобалното затопляне. Потребителите преминават към хранителни продукти на растителна основа и започват да спазват веганска или вегетарианска диета. Паста продуктите са неразделна част от тези диети тъй като са богат източник на въглехидрати, а и лесно се съчетават и с други ястия като супи и салати.

От друга страна и търсенето на органични продукти също се е увеличило значително. Това стимулира производителите да разработват нови видове паста продукти, съставени от органична пшеница, за да отговарят на изискванията на пазара. Например през юли 2021 г. Bona Furtuna пусна на пазара органични разфасовки на видовете паста Casarecce, Rigatoni, Paccheri и Linguine.

 

Фактори за растеж на пазара на паста

През последните години значително се увеличи търсенето на готови за консумация хранителни продукти, защото с нарастването на заетостта все повече хора водят забързан начин на живот. Все по-натовареното ежедневие и растящият брой самотни жители в страни като Япония, са сред основните фактори, движещи ръста в потреблението на готовите за консумация хранителни продукти. Това от своя страна доведе до скок в търсенето на лесни за готвене храни. Според данни, предоставени от Unione Italiana Food и ICE Agency, потреблението на такива продукти се е увеличило в Италия, Германия, Франция и САЩ най-вече по време на блокирането през периода на пандемията. Основните страни износителки на тези продукти също отбелязаха ръст от 30%, поради увеличеното търсене на готови за готвене (бел. ред. - ready-to-cook) продукти.

Задържащи фактори

Ниският добив на пшеница, поради неблагоприятни климатични условия, възпрепятства растежа на пазара. А пшеницата е най-широко използваната суровина за производството на паста продукти. През последните години неблагоприятните климатични условия в големите страни, производителки на пшеница, като суша и тежки наводнения, оказаха значително влияние върху производството й. Цената на суровината се очаква да се покачва значително поради липсата на наличности на пазара, което ще повлияе на производството и потреблението на тези продукти и ще възпрепятства ръста.

От друга страна търсенето на хранителни продукти с ниско съдържание на въглехидрати се е увеличило значително. Консумацията на висококалорични хранителни продукти причинява затлъстяване, диабет и сърдечно-съдови заболявания. Паста продуктите с дълъг срок на годност се произвеждат предимно от рафинирано пшенично брашно и са висококалорични. В резултат на това търсенето на този вид паста намалява, особено сред загрижените за здравето си потребители. Компаниите проучват и разработват нови продукти, използвайки различни съставки, за да повишат интереса на консуматорите.

Сегментация на пазара

Изсушената форма на паста продукти се консумира повече от охладената или консервираната, тъй като се предлага в различни форми и може лесно да се съхранява, а охладените и консервирани продукти имат по-кратък срок на годност, което прави съхранението им по-трудно. Още едно предимство на изсушените паста продукти е, че по-добре абсорбират сосове и съставки от другите форми, което ги прави подходящи за различни рецепти.

Европа е с най-голям пазарен дял на паста продукти и се очаква да продължи лидерството си през прогнозния период. Продуктът е неизменна част от множество традиционни ястия от хилядолетия, особено в страни като Италия и Гърция.

Източник: www.fortunebusinessinsights.com