Списанието

Изберете рубрика:

 

Наблюдава се засилен интерес към веганските и вегетарианските храни

Брой 10, октомври 2023

Дата: 03.11.2023 Коментари: 0
Снимки (1)
Наблюдава се засилен интерес към веганските и вегетарианските храни

Размерът на глобалния пазар на веган храни беше оценен на 16,55 милиарда щ.д. през 2022 година и се очаква да нарасне със среден годишен темп на растеж (CAGR) от 10,7% през периода  2023 до 2030 година.

Повишаването на осведомеността за ползите от спазването на веганска диета е ключовият фактор, който стимулира растежа на пазара. Нарастващата загриженост за здравето на животните и жестокостта към тях, насърчава хората да преминат от животински към растителни ястия. По този начин промяната в предпочитанията на потребителите води до нарастване на консумацията на веганска храна. Например, Grubhub, едно от големите онлайн приложения за доставка на храна, отчете ръст от 17% в общите доставки на веганска храна през 2021 година. Пандемията от COVID-19 нанесе щети на различни индустрии, включително и на хранително-вкусовата промишленост. Тя претърпя множество значителни промени, поради затруднения по целия свят, като прекъсване на веригите за доставка на храни, забавяне в каналите за дистрибуция на продукти и други.

Въпреки това категорията „Храни на растителна основа“ се представи добре по време на тази ситуация. Например ShelfNow, онлайн търговец на дребно на храни, отчете 156% ръст в продажбите на вегетариански ястия и 150% ръст в продажбите на вегански храни между 2020 и 2021 година. Освен това различните търговци на дребно на храни изпитват значително увеличение на продажбите на вегански храни, което допълнително подкрепи развитието на пазара.

Производството на веганска храна е със сравнително висока като цена, поради скъпата цена на растителните съставки, използвани за производството й, в сравнение с храната на животинска основа. Очаква се този фактор да повлияе негативно на консумацията на вегански продукти в страните с население с ниски и средни доходи. Различни ключови играчи обаче използват напреднали технологии, за да направят значителен напредък във вкусовете и текстурите на растителните ястия, които се очаква да допринесат с възможности за растеж. Например Motif FoodWorks Inc., компания за хранителни технологии, работи с технология за екструдиране на мазнина и технология за извличане на проламин (бел. ред. - проламините са група растителни протеини с високо съдържание на пролин аминокиселина, които се намират в растенията, главно в семената на зърнени култури), за да разработи растително месо и растително сирене.

От друга страна нарастващата популярност на храните на растителна основа по целия свят допълнително води до развитие на пазара, което е доказателство за засилен интерес към веганството. Например, според данните на Google от 2004 г. до 2022 г., най-големите региони с интерес към веганството включват Обединеното кралство, Израел, Нова Зеландия, Австралия и Австрия. Освен това се наблюдава намаляване на консумацията на месо сред потребителите. Например, според проучване на Gallup, публикувано през 2020 година, 23% от американците съобщават, че ядат по-малко месо през 2019 година, в сравнение с 2018 година.

В допълнение, нарастващата осведоменост за различни ползи за здравето, предлагани от хранителните продукти на растителна основа, увеличи потребителската база на тази индустрия. Продуктите на растителна основа помагат за поддържане на нивата на кръвното налягане и намаляват риска от сърдечни заболявания, инсулт, рак на простатата, висок холестерол и преждевременна смърт. Освен това нарастващото производство на алтернативи на месо на растителна основа в Азиатско-тихоокеанския регион предоставя значителни възможности за растеж. Например през юни 2020 г. Cargill лансира своята марка PlantEver в Китай – продукт на растителна основа, който ще предостави алтернативни опции за приемане на протеин от потребителите.

Според статия на Националния институт по диабет и храносмилателни и бъбречни заболявания (NIDDK), около 68% от световното население има проблеми с правилното усвояване на лактозата, което е ключов фактор, повишаващ търсенето на алтернативни млечни продукти като мляко на растителна основа, сирене , кисело мляко, сладолед и замразени продукти. През февруари 2022 г. Gaia's Farming Co. пусна два продукта на пазара на алтернативни млека, които включват марките Hemp&Coco M*lk и Hemp&Oat M*lk. В допълнение, производители лансираха и няколко качествени продукта с различни вкусове и с атрактивни решения за опаковане, което вероятно също ще допринесе за растежа на индустрията през прогнозния период.

Продуктово разнообразие

Основните продуктови категории, които се предлагат на глобалния пазар на веган храни са месо и морски дарове, сметана, сладолед, йогурт, сирене, масло, ястия, протеинови барчета и други. Сред тях месото и морските дарове допринесоха с най-голям пазарен дял от над 36,2% през 2022 година за развитието на пазара. Сегментът се движи главно поради значителното търсене на заместители на месо на растителна основа в развитите икономики като САЩ, Обединеното кралство и други.

Сегментът на веганските сирена се очаква да нарасне със среден годишен темп на растеж от 10,5% през прогнозния период. Променящите се хранителни навици и развиващите се тенденции в индустрията за храни и напитки стимулират търсенето на веганско сирене по целия свят. Широкото разпространение на състоянията, свързани с непоносимост към лактоза и други хранителни алергии сред децата и възрастните, допринася за променящите се хранителни предпочитания на потребителите, което се очаква да стимулира растежа на сегмента.

Според данните, предоставени от Food Intolerance Network, през 2020 година около 70% от населението на света страда от непоносимост към лактоза. Веган сиренето се използва широко в италиански ястия, като паста, пици, крокети и салата Капрезе, и се предлага под формата на филийки, кубчета, настъргано и за мазане. Търсенето на веган сирене е значително високо в страните, където италианската кухня е популярна.

Канали за дистрибуция

Офлайн каналът за дистрибуция заема по-голям дял от над 83,8% през 2022 година. Този сегмент включва смесени магазини, специализирани магазини, хипермаркети и супермаркети. Големият брой супермаркети и хипермаркети увеличи общите продажби на продукти. Според данни, публикувани от ScrapeHero през ноември 2021 година, в САЩ има общо 14 623 хранителни магазини, включително Walmart, The Kroger Co. и други.

Освен това потребителите предпочитат да пазаруват от физически магазини поради лесния достъп и наличност. Предлагането на голямото разнообразия от продукти на местни и международни марки, заедно с физическата проверка на детайлите на продукта преди всяка покупка, също насърчава потребителите да купуват веган продукти през офлайн магазини.

Източник: https://www.grandviewresearch.com