Списанието

Изберете рубрика:

 

Нагласи и консумация на картофен, хлебен и царевичен чипс

Брой 7 / 8, юли / август 2019

Дата: 24.07.2019 Коментари: 0
Снимки (1)
Нагласи и консумация на картофен, хлебен и царевичен чипс

Поне веднъж месечно чипс консумират 82% от потребителите у нас, показват данните на JTN Research от проучване специално проведено в края на 2018 г. за нуждите на Category Retail Forum, организиран от PROGRESSIVE. Под чипс проучването разгледа 3 разновидности на продукта – картофен, хлебен и царевичен. Сравнение с резултатите от подобно проучване от октомври 2016 г. показва, че делът на консумиращите чипс поне веднъж месечно е паднал със 7 на сто.

Методология на проучването

Изследването на маркетинговата агенция е проведено сред жени и мъже на възраст между 16 и 64 години, предимно градско население, активно участващо във вземането на решение за покупките в домакинството. Обхватът на количественото изследване е национален, размерът на извадката е 600 интервюта, направени през октомври 2018 г. JTN Research прави сравнение с данните от сходно проучване, направено отново през октомври две години по-рано.

По-големите грамажи са по-продавани

Предпочитаната опаковка, в която се закупува този продукт е нараснала като грамаж за последните две години. Ако през 2016 г. преобладаващо са се закупували опаковки от 50-100 г (39%), то сега техният дял се е понижил на 28%. За сметка на това се увеличават закупените опаковки от 101-200 г, чийто дял през 2018 г. достига 33 на сто спрямо 30% през 2016 г. Растат и продажбите на опаковки от 201-300 г - от 15% през 2016 г. на 19 на сто през 2018 г. Увеличението при опаковки, по-големи от 300 г, е най-голямо от 12% (2016 г.) на 18 на сто (2018 г.).

Колко струва чипсът според потребителите?

Отговорът на въпроса „Каква цена обикновено плащате за една опаковка?” показва, че има занижаване на средната цена на опаковка със средно 6% в сравнение с 2016 г. Суми от 1,51 лв. – 2,00 лв. са платили 25% през изминалата година, което е понижение с 2 на сто спрямо 2016 г. Спад има и при  заплатени суми от 1,01 лв. – 1,50 лв. – от 21% на 19 на сто. През 2018 г. обаче по-голям дял потребители са платили суми между 2,01 лв. и 2,50 лв. (18% спрямо 17% през 2016 г.)

Разпознаваемост

На въпрос, зададен от JTN Research „В каква степен познавате посочените марките картофен, хлебен, или царевичен чипс?”, потребителите са посочили с най-висока разпознаваемост Chio Chipsс (85%). Следват марките Bake Rolls (78%), Lay's (76%), Ruffles (68%), Чипи чипс (60%), Kubeti (60%), Maretti (59%), Pringles (38%), Pizzeti (36%), Doritos (27%), El Sabor (15%).

Какво си купихте през последния месец?

На въпрос кои от изброените марки, потребителите са закупили през последния месец, най-голям дял от запитаните посочват Chio Chipsс (53%). Следват Bake Rolls (39%), Lay's (31%), Ruffles (29%), Maretti (25%), Kubeti (22%), Чипи чипс (20%), Pringles (9%), Doritos (6%) и др.

Най-често пазарувам...

А на въпросът коя от изброените марки потребителите пазаруват най-често, класацията се подрежда така: Chio Chipsс (32%), Ruffles (16%), Bake Rolls (16%), Lay's (11%), Maretti (9%), Чипи чипс (5%), Kubeti (4%), Pringles (2%), Doritos (2%).

                                                                       

Царевични пръчици

Най-продаваните царевични пръчици според проучването на JTN Research са тези в опаковки от 50 до 100 г (52%). Въпреки това техният дял намалява с 8 на сто спрямо 2016 г. когато е достигат 60%. Има значителен ръст на грамажите под 50 г – от 11% през 2016 г. на 16% през 2018 г. Делът на продаваните опаковки от 101-200 г остава непроменен в рамките на 2 години и е 20 на сто.

Анализът на агенцията показва, че се отчита намаление на консумацията на царевични пръчици средно със 7 на сто спрямо 2016 г. Най-често заплащаната сума за царевични пръчици варира от 50 стотинки до 1 лев (55% през 2018 г.) JTN отчита значим ръст в потреблението спрямо 2016 г. единствено при най-евтините разфасовки до 1 лев. На въпроса „В каква степен познавате посочените марки царевични пръчици?”, най-голям дял потребители са посочили Зайо Байо (83%), следван от Lotto (61%), Star (58%), Bestini (50%), Kubeti Stix (46%). Подредбата на тези брандове е същата и при въпроса „Кои от тези марки Царевични пръчици сте закупили през последния месец?”: Зайо Байо (65%), Lotto (34%), Star (27%), Bestini (14%), Kubeti Stix (12%).

Коя от тези марки царевични пръчици купувате най-често?

Този въпрос подрежда следните брандове по предпочитание от страна на потребителите: Зайо Байо (56%), Lotto (20%), Star (15%), Kubeti Stix (5%), Bestini (3%).