Списанието

Изберете рубрика:

 

Нарастват обемите на покупка на тъмен шоколад

Брой 9, септември 2019

Дата: 30.09.2019 Коментари: 0
Снимки (1)
Нарастват обемите на покупка на тъмен шоколад

Пазарът на шоколад и шоколадови бонбони отбелязва лек ръст в похарчените средства от българските домакинства, докато обемите остават почти без промяна, спрямо същия период на предходната година. От 

Българските домакинства са купували шоколади по-често

За последните дванадесет месеца (МАТ юли 2019)* се наблюдава лек ръст на похарчените средства на българските домакинства за категория „Шоколади”, докато закупените обеми остават почти без промяна, спрямо същия период на предходната година. Причината за промяната в стойност са по-високите средни покупни цени в категорията.

Българските домакинства са купували шоколади по-често, но в по-малки обеми на единично пазаруване, спрямо миналата година. Различни тенденции се наблюдават при различните видове шоколади - млечните шоколади спадат леко в обеми, докато тъмният шоколад нараства. Значим спад от друга страна се наблюдава при белите шоколади. Марковите продукти общо в категорията „Шоколади” запазват своята значимост, но марките на веригите имат не малък дял от закупените количества на българските домакинства от 25%. По-голям дял на промоциите се наблюдава при тъмният и белият шоколад.

Каналите от модерна търговия заемат голям дял от категорията „Шоколади”, като в последните дванадесет месеца достигат 2/3 от обема. Ръст се наблюдава при дискаунтърите и супермаркетите, докато хипермаркетите губят част от своята значимост. Каналите от традиционна търговия имат по-ниска важност в категорията и бележат спад в последните дванадесет месеца.

Следвайки общата тенденция на пазара, в категорията „Шоколад” се наблюдава ръст в дела на промоционалните покупки, които вече достигат 1/2 от обема в категорията. Промоцията се превръща във все по-важен фактор при избора на шоколади от българските домакинства.

Най-предпочитаните канали за покупка на шоколадови бонбони са обектите от традиционна търговия

За последните дванадесет месеца (МАТ Юли 2019) се наблюдава лек ръст на похарчените средства на българските домакинства за категория „Шоколадoви бонбони”, докато закупените обеми остават почти без промяна, спрямо същия период на предходната година. Причината за промяната в стойност са по-високите средни покупни цени в категорията вследствие на изместване на потреблението към по-скъпи марки „Шоколадови бонбони”.

Българските домакинства са купували категорията по-рядко, но в по-големи обеми на единично пазаруване, спрямо миналата година. В последната година се наблюдава лек отлив на купувачи от категорията, който в дългосрочен план би могъл да доведе до по-сериозни динамики.

Марковите продукти в категорията „Шоколадови бонбони” имат сериозен дял от близо 81%, като при марки на веригите не се наблюдава значима динамика за последните дванадесет месеца.

Най-предпочитаните канали за покупка на шоколадови бонбони са обектите от традиционна търговия, както и супермаркетите. И тук, както при шоколадите, модерната търговия увеличава своята значимост за последните дванадесет месеца.

Промоционалните покупки нарастват и достигат над 1/3 от закупените обеми в категорията. Тенденцията е силно обвързана с изместване на част от потреблението към каналите от модерна търговия.

Весела Калчишкова, Потребителски Панел, „ГфК България”

*Данните са на база изследването Потребителски панел на ГфК България, измерващо домашното потребление на бързооборотни стоки от българските домакинства. Изследването е представително за потреблението на всички 3 млн. домакинства в България. Данните за покупките на домакинствата включват детайлна информация за потреблението на разнообразни категории бързооборотни стоки.

Обхватът на изследването включва не само стандартните хранителни канали, но също така домашно-произведените продукти, покупките от каталожна търговия, онлайн търговията, дискаунтърите и всички останали налични формати и вериги магазини, които предлагат стоки за ежедневно потребление.