Списанието
Изберете рубрика:

Бирата продължава да е сред най-предпочитаните напитки у нас, сочат данни на Съюза на пивоварите в България (СПБ), публикувани по повод на професионалния празник на бранша – Илинден, който се чества всяка година на 20 юли.
Данните на Съюза показват още, че през 2022 година българските пивовари са произвели 500 млн. литра бира и са продали 523 млн. литра. На ден само в ресторантите, кафенетата и хотелите са се сервирали по 435 000 чаши от пенливата напитка. 13% от продажбите на пиво в страната се реализират през сегмента на заведенията, а останалите 87% - в магазинната мрежа и малки търговски обекти (т.н. „студен“ и „топъл“ пазар).
През летните месеци, от май до август включително, всеки ден се произвеждат 1 732 000 литра пиво, а се продават 1 911 000. 50% от пълнолетните българи консумират бира поне веднъж седмично, а близо 70% поне веднъж месечно. Най-големи любители на пивото продължават да са потребителите от района на Монтана, които пият 11 пъти месечно, следвани от жителите на Русе и Варна – 10 пъти.
Инвестициите в индустрията
По повод на професионалния си празник от СПБ отчете над 35 милиона лева капиталови инвестиции в бранша за първото полугодие на настоящата година. Традиционно вложенията са за зелени иновации, оборудване и поддържане на най-добри практики в производството на бира.
За същия период членовете на СПБ са разширили продуктовата си листа с още 8 нови асортимента. И този сезон хит продължават да бъдат безалкохолните бири, премиалните марки и пивото със силно подчертан хмелов аромат.
Само през миналата година в страната са произведени 58 тона висококачествен хмел, който освен за родното производство, се изнася за редица страни, включително за най-големия производител на бира в ЕС – Германия.
Хмелът – витаминът в пивото
„Пивото е единствената напитка с хмел, а през последните години на процеса охмеляване се обръща все по-голямо внимание“, казват специалисти. Едно ново поколение пива с по-изразен аромат и вкус на хмел, предизвиква засилен интерес сред любителите на пенливата напитка. До голяма степен точно тази суровина определя типичните качества на пивото – горчив вкус, уникален аромат и стабилност на пяната. За охмеляване се използва хмеловата шишарка, богата на алфа- и бета-горчиви киселини, хмелово етерично масло и редица биологично-активни вещества.
„Нововъведенията са довели днес консумацията на пиво да се превърне в социално изтънчено изживяване“, добавят още те. Това се дължи и на новия профил на потребителите - с повече познания за пивото, готови да платят повече за по-качествени и новаторски продукти.
Според действащия и днес български държавен стандарт (БДС от 1981 г.), пивото е слабоалкохолно питие, произведено чрез ферментация на пивна мъст от малц (заместители на малца), хмел и хмелови продукти и вода, с използване на пивоварни дрожди. Поради натуралния си състав пивото е богато на редица антиоксиданти и най-вече на полифеноли, витамини от групата В, минерали, влакнини и над 800 органични и неорганични съединения. Всички те произхождат от ечемичeния малц, хмела, дрождите и от сложните химични трансформации, които претърпяват по време на технологичния процес.
Информираност на потребителите
За да могат потребителите да са наясно какво съдържат различните бири, пивоварите в страната продължават доброволно да поставят върху етикетите на своите продукти списък на съставките и енергийната им стойност.
Членовете на Съюза на пивоварите в България от 2017 година предоставят данни за калориите за 100 ml пиво. Като цяло произвежданите в страната лагер бири „тип Pils“ съдържат между 33 и 48 kcal./100 ml. За безалкохолните бири тези стойности са по-ниски и варират между 15 и 25 kcal./100 ml. Информацията за съставките и калориите в пивото са на етикетите на 99% от произвежданите у нас асортименти, а този резултат ни отрежда едно от водещите места в изпълнението на общоевропейската инициатива на бирения бранш за представяне на хранителна информация за пивото.
Кампанията „Върни ме“
Към тези практики за прозрачност към потребителите от СПБ добавят и редица дългогодишни кампании за социална отговорност и устойчиво развитие. През 2022 година от пивоварните предприятия са пуснати на пазара 20 440 тона стъклени бутилки, от които 57% са за многократна употреба. Ето защо е в ход новата инициатива на членовете на сдружението, наречена „Върни ме“. 10 000 магазина в страната имат поставен стикер със знака на „Върни ме“, който има за цел да насърчи връщането на оборотните бутилки от бира в търговската мрежа. При правилна употреба, стъклените бутилки могат да се използват много пъти в производствения процес, като по този начин се пестят енергия и природни ресурси.
Развитие на пазара на пиво
Силният ръст на цените води до спад на продажбите в обем и отделни артикули, показва данните на NielsenIQ България, представени на Category Retail Forum през март тази година. Сравнението е на годишна база – МАТ период 2022 г. vs 2021 година. Продажбите в обем продължават да спадат за последната година, тенденция започнала още през 2021 г.
Търсенето от страна на клиента е основен движещ фактор за развитието на категорията, а импулсният канал е с най-силна отрицателна промяна на продажбите поради значително по-високата цена, на която се предлага продуктът, показват още данните на агенцията за проучване на пазара.
52% е делът на продажбите в обем на бира през 2022 година в Неорганизираната и традиционна търговия, 41% е на организирана търговия над 40 кв. м. и 7% се държи от Импулсния канал.
Пластмасовите бутилки продължават да са с най-голям пазарен дял за категорията с 58% промяна на продажбите в обем (МАТ 2022 vs MAT 2021 година). 27% са продажбите в обем на опаковка тип „кен“, стъклената бутилка „за връщане“ държи 13%, а стъклената бутилка „без връщане“ 2%.
Основните акценти по сегменти
Разделена по сегменти, се вижда, че при бирата топ 5 производители на пазара образуват над 93% от пазарния дял. При опаковките - 500 мл. бутилки растат с повече от 12% през 2022 година, в сравнение с 2021 година, за сметка на бутилките от два литра, което според наблюденията на агенцията е следствие от лансирането на продукти от 2.3 л разфасовка.
Когато избираме дали да купим една опаковка или множество бройки, мултипаковете от 4 или 6 броя растат в пазарен дял. В същото време има нов вид – опаковка от по 8 бири, която се развива бързо и успешно.
Безалкохолните бири растат с повече от 30% в обем и стойност, като цената се вдига само с 8% спрямо 2021 година.
Радлерите от своя страна растат във всички основни параметри, достигайки 22% ръст в продажбите в стойност. Цените при тях растат повече от 6% в сравнение с 2021 година. Факторите, които движат развитието на категорията „Радлери“ са дистрибуцията и цените, а що се отнася до вкус, лимонът е най-популярният избор, последван от грейпфрут и малина.
Сайдерите също растат във всички основни параметри, като цените се повишават с повече от 6% в сравнение с 2021 година, показват данните на „NielsenIQ България“.
Сайдерите увеличават продажбите си във всички типове магазини, не само поради покачващите се цени, но поради и покачващото се търсене от страна на клиента.
Основните вкусове, предпочитани от потребителя, са ябълка и боровинка, а в този сегмент стъклената бутилка набира скорост за сметка на кен опаковката.
У нас ХоРеКа каналът увеличава продажбите си в обем с 12% за последните 12 месеца (МАТ 2022 vs 2021 година), докато ръстът в стойност достига близо 40% поради инфлацията. В същото време, броят обекти на Хорека пада с 4.2% през 2022 спрямо 2021 година.
Успешните невъведения, като дълбоки промоции и кампании, свързани с набиращата популярност тенденция за консумацията извън дома, предлагането на по-малки разфасовки, които са удобни за употреба навън, както и безалкохолните алтернативи на вече познати марки, са двигателят на ренесанса на този тип консумация, констатират от агенцията за проучване на пазара.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай