Списанието
Изберете рубрика:
За пазара на друг много популярен у нас продукт – маслините, разговаряме с Благовест Попов, търговски мениджър в компания за производство и дистрибуция на маслини и маслинови продукти „Калина” ООД.
Г-н Попов, според вашите наблюдения какъв е обемът на пазара на маслини у нас?
По наши наблюдения и експертни оценки в страната ни се продават около 12 000 –15 000 тона трапезни маслини годишно. През последните две-три години пазарът расте с около 10%. През 2019-2020 г. този скок е по-голям, най-малко с 20%, коментират експерти, базирайки се на данни за вноса на маслини в България.
Кризата, свързана с епидемията, отрази ли се на тази категория продукти и по какъв начин?
В първите няколко месеца на пандемията се наблюдаваше ръст в продажбите, но това бе тенденция, която е тясно свързана с обявяване на ограниченията, свързани с разпространението на вируса. В последствие пазарът се върна към нормалните си темпове на продажба и специфики.
Кой вид маслини са най-предпочитани от българския потребител?
С най-голяма популярност на пазара у нас, като вид, се ползват черните (оксидирани) маслини, което като факт се дължи на следните сортове: сорт „Услу“ – произход Турция, сорт „Халкидики“ – произход Гърция, а веднага след тях се нареждат натуралните маслини, като вид, като един от най-известните от тях е сортът „Каламата“, който е с основен произход Гърция.
Съществуват много други сортове маслини, които могат да бъдат забелязани на витрините за насипна продажба, но те са артикули допълващи категорията. Това са всички с пълнежни, стафидирани и овкусени с различни подправки маслини.
От коя държава внасяме най-много маслини?
Около 60% от маслините, продавани в страната, се доставят от Турция, като най-популярният сорт си остава „Услу”, а останалите сортове, като „Мемеджик”, „Гемлик”, „Едремит”, набират все по-голяма популярност сред потребителите.
35% от пазара се покриват с маслини от Гърция и само 5% биват разпределени между маслини от Испания и Италия.
Какви са иновациите в категорията?
В областта на иновациите могат да бъдат разгледани следните направления:
Вид и сорт маслини – постоянно се работи и експериментира в създаването на нови сортове маслини, но това са дългосрочни процеси, които понякога отнемат години, за да се формира и създаде нов сорт и вид маслина.
Обработка маслини – непрекъснато се работи по обработката на маслините, като се появиха няколко нови формата на стафидиране - чрез печене в ротационни фурни и гриловане на маслината в специални секционни грилове. Използват се различни подправки за формиране на все по-добри вкусови качества на крайния продукт.
Опаковка и пакетиране - все още нова за нашия пазар, но с огромен потенциал за растеж, са маслините, пакетирани в газова среда - Modified Atmosphere Packaging (MAP), които предлагат продукта в удобна опаковка за бърза консумация. Tози начин на опаковане, гарантира свежестта и запазването на вкусовите и полезни свойства на продукта.
Как, според вас, ще се развитие пазарът през следващите няколко месеца?
Изграждането на търговски центрове, появата на специализирани магазини и експанзията на търговските вериги през последните няколко години, задоволи търсенията на хората, които имат по-високи изисквания към марки и качество. Оборотите в магазини, където се продава по-широк асортимент маслини от различен ценови клас, ще продължават да растат, като причината е ясна, все повече потребители са информирани, относно продуктите, знаят какво е полезното в тях и съответно са готови да платят и по-висока цена. Tърсенето на маслини с ясен произход и качество, ще расте през следващата година, като второто ще определя темповете за развитие на категорията на пазара в България.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай