Списанието
Изберете рубрика:
Очаква се пазарът на растителни масла в глобален мащаб да регистрира среден годишен темп на ръст от 5,64% през следващите пет години, според данни на Mordor Intelligence.
Войната между Русия и Украйна тласна цените на растителните масла до исторически връх. Черноморските страни са значителни износители на слънчогледово масло. По този начин този проблем с войната доведе до рязко покачване на цените на растителното масло и също така предизвика реакции на търговската политика в световен мащаб, които допълнително ограничиха доставките и увеличиха разходите. Според Международния изследователски институт за хранителна политика, с 40% увеличение от деня на инвазията, слънчогледовото масло е засегнато най-незабавно.
В краткосрочен план се очаква индустрията да бъде движена от нарастващата осведоменост на хората за ползите за здравето от консумацията на растителни масла, като например контролиране на здравето на сърцето. Доказано е, че мононенаситените мазнини в храни като зехтин, рапично масло, слънчогледово масло, лешниково масло и бадемово масло повишават нивата на добрия холестерол и минимизират риска от сърдечни и сърдечно-съдови заболявания. Растителните масла в момента са в голямо търсене, тъй като създават горива, съдомиялни машини и парфюмни композиции. Това е една от основните движещи сили за разширяване на пазара. Например, според USDA Foreign Agricultural Service, обемът на използваното олио за готвене, използвано като суровина за производството на биодизелово гориво в Индия през 2021 г., е 55 000 метрични тона, което се увеличава от 50 000 метрични тона през 2020 г.
Слънчогледовото олио е с ръст от 43% на привлечените средства у нас
Категорията растително олио за готвене расте много по отношение на привлечени средства в България. Основният двигател е ръстът на цените. Това показват данни на GfK България от март 2022 г. до февруари 2023 г., съпоставени с предходните 12 месеца (март 2021-февруари 2023)
Растителното олио регистрира отлив на купуващи домакинства, но все пак се купува от 87% от домакинствата в страната.
Средната честота на покупка на растително олио за готвене е 11,4 пъти на покупка за 12-те месеца от март до февруари 2023 г. Честотата на покупка се е увеличила с 4,6%.
По отношение на разфасовките с най-голям дял е опаковката от 1 л. Тя се купува в по-големи количества и съответно се харчат повече пари за нейната покупка през 2023 г. спрямо 2022 г.
Домакинствата през 2023 година все още основно се насочват към покупката на марки, които са в по-икономичния сегмент, докато по-скъпите продукти от категорията губят позиции. Собствените марки на търговски вериги се развиват много добре и отбелязват ръст както в продадените количества, така и в привлечените средства.
Основните канали за купуване на олио са хипермаркети и супермаркети, като това е пряко свързано с цените, на които се продават продуктите там и търсенето на промоции.
Слънчогледовото олио изпреварва ръста на цялата категория Растително олио, като регистрира ръст от 43% привлечени средства, а този ръст се движи основно от ръста на средните цени, които са се увеличили с 39%.
Средно се купува слънчогледово олио 10, 5 пъти най-вече в супермаркети и хипермаркети. При тях се наблюдава много голям ръст в количествата, които домакинствата купуват.
Маслиново олио се развива негативно за периода. Този сегмент е с 23% по-малко привлечени средства, което основно се дължи на спада на закупеното количество. Наблюдава се загуба на купувачи и спад в честота на покупка. Зехтинът се купува средно 2,3 пъти за периода март-февруари 2023 г.
Средната цена се е увеличила с 16,9 %, което е значително по-малко увеличение от това на слънчогледовото олио, но средната цена на зехтина все още е доста по-висока. Слънчогледово олио се купува на средна цена от 4,4 лв., а при маслиновото олио тя е 10,3 лева.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай