Списанието

Изберете рубрика:

 

Повишава се търсенето на по-скъпи тоалетни хартии

Брой 7 / 8, юли / август 2018

Дата: 27.07.2018 Коментари: 0
Снимки (1)
Повишава се търсенето на по-скъпи тоалетни хартии

Въпреки че потреблението на категория „Хартии” у нас все още е ниско, в сравнение със страните от еврозоната, компаниите, опериращи на пазара у нас, са оптимистично настроени и влагат усилия в развитието на комуникацията и продуктовите иновации. Тази нагласа е продиктувана от факта, че търсенето на по-качествени продукти непрекъснато се увеличава. Категорията много се разви за последните няколко години и вече освен бранд разпознаваемост, има и изградена лоялност към марките. Красивият дизайн и ароматът са предимствата, добавящи стойност при покупката на тоалетна хартия. Този продукт трябва да здрав, плътен и същевременно мек, защото това искат потребителите. Ето го и пазарът в цифри.

Ръст в похарчените средства за тоалетна хартия

За последните 12 месеца (МАТ април 2018 година) се наблюдава 8,4% увеличение на похарчените средства на българските домакинства за категория „Тоалетна хартия“, показват данните на Потребителски панел на „ГфК България”.

Като водеща тенденция се откроява увеличеното потребление на по-големи опаковки, съдържащи повече бройки в пакет. Изборът на по-големи опаковки естествено води до запасяване, съответно до лек спад в честотата на покупка спрямо предходни години.

В категорията „Тоалетна хартия” се наблюдава тенденция на повишено търсене на по-скъпи марки. Успоредно с този факт се наблюдава и ръст в дела на промоциите, спрямо общите продажби на тоалетна хартия. Делът на промоционалните покупки е вече над 1/3 от похарчените средства за категорията и нараства с 4 п.п., в сравнение с предходният отчетен период (МАТ април 2017 година). Над половината от българските домакинства са купили тоалетна хартия на промоция през последните 12 месеца. По този индикатор категорията държи дял от над средното ниво за покупки на бързооборотни стоки, направени при промоционална активност, показват данните на „ГфК България”.

Брандираните продукти в категорията имат значим дял и продължават да нарастват. Марките на веригите не успяват да привлекат повече покупки през последните 12 месеца и продължават да намаляват своята значимост.

Най-предпочитаните търговските обекти, от които домакинствата пазаруват тоалетна хартия, са обектите от канал „Модерна търговия”, като делът им значително нараства през последните години. През обектите им българските домакинства купуват над половината от обемите, генерирани от категорията.

С голям дял - почти 26%, сред търговските каналите остават и малките квартални магазини, но бележат спад от 2 п.п., спрямо предходната година.

*Данните са на база изследването Потребителски панел на „ГфК България”, измерващо домашното потребление на бързооборотни стоки от българските домакинства. Изследването е представително за потреблението на всички 3 млн. домакинства в България. Данните за покупките на домакинствата включват детайлна информация за потреблението на разнообразни категории бързооборотни стоки.

Обхватът на изследването включва не само стандартните хранителни канали, но също така домашно-произведените продукти, покупките от каталожна търговия, онлайн търговията, дискаунтърите и всички останали налични формати и вериги магазини, които предлагат стоки за ежедневно потребление.

Пътят към покупката на продукти от категорията „Хартии”

Тоалетна хартия – препоръката от приятел тук не важи

Около 76% от потребителите на категорията „Хартии” купуват тоалетна хартия поне веднъж месечно, 64% пазаруват салфетки и 56% кухненско руло. Това показват данните от количествено изследване, направено от JTN Research през ноември 2017 година. За целта на изследването са направени 600 интервюта през онлайн панел на мъже и жени на възраст от 16 до 64 години, населяващи предимно градовете и активно участващи във вземането на решение за покупките в домакинството.

70% от участниците в проучването споделят, че пазаруват тоалетна хартия от голяма верига магазини (хипермаркети), 42% пазаруват от супермаркети, а 28% от малки квартални магазини. 40% от хората над 45 години избират малки или специализирани магазини. Основните фактори, които влияят върху решението при покупка на тоалетна хартия е броят на пластовете, цената на продукта, мекотата, размерът на опаковката и аромата.

От един до три пъти месечно тоалетна хартия купуват 50% от участниците в проучването, един до пет пъти седмично тоалетна хартия пазаруват 21%, веднъж на два месеца 19% и няколко пъти годишно 7%. Интересен е фактът, че около 2% от запитаните са заявили, че не купуват този продукт, въпреки утвърденото мнение, че той е един от тези, без които не може нито едно домакинство. 3/4 от жените, участвали в проучването, са заявили, че купуват тоалетна хартия поне един път месечно.

33% купуват тоалетна хартия с опаковка, която съдържа 4 ролки, 15% такава, съдържаща 32 ролки, големи опаковки (повече от 32 ролки) пазаруват 11% от респондентите и пакет от 2 ролки предпочитат малка част от потребителите – 1%.

Респондентите от 18 до 34 годишна възраст се насочват основно към най-големите опаковки, съдържащи 16, 32 или 32+ ролки тоалетна хартия, докато хората над 35 години са по-склонни да купуват 4 и 8 ролки в пакет.

Различните индикатори на продукта, които влияят на потребителите при вземането на решение за покупка, са оценени по скалата от 1 до 9 така: брои на пластовете - 5,79; цената на продукта е с важност 5,67; мекотата – 5,59; размер на опаковката – 4,77; а с най-ниско е оценен факторът „препоръка от познат, приятел, роднина” с 1,66.

На въпроса „Според вас каква трябва да е цената на тоалетната хартия?” средната цена, която респондентите посочват е 1,35 лв. за опаковка от четири ролки. Интересно е заключението, че жените са склонни да платят около 10% повече за тоалетна хартия, в сравнение с мъжете.

Салфетки и кухненски рула – бавно се движат напред

От един до три пъти месечно 46% от участниците в проучването купуват салфетки, веднъж на два месеца 25%, един до пет пъти седмично 15%. Част от запитаните потребяват салфетки сравнително малко – 9% купуват този продукт веднъж годишно, а 5% дори заявяват, че въобще не купуват салфетки.

Очакваната средна цена от потребителите е 1,07 лв. за една опаковка салфетки, с размер 30 х 30 см, съдържаща 50 броя. И тук жените са основният генератор на покупка, защото 73% от тях купуват салфетки поне веднъж месечно, а този процент при мъжете е 54%.

Що се отнася до модерния „помощник” в кухнята – кухненското руло, то 41% от участниците в проучването завяват, че купуват такъв продукт от един до три пъти месечно, 21% купуват кухненско руло веднъж на два месеца, 15% няколко пъти годишно, а 12% изобщо не купуват този продукт.

Очакваната цена за една ролка кухненско руло е 0,97 лв., а за пакет от четири ролки - 2,43 лв. Поне веднъж месечно кухненско руло купуват 58% от жените и 46% от мъжете, взели участие в проучването на JTN Research.