Списанието
Изберете рубрика:

След социалната изолация, която доведе до лек спад в консумацията на някои категории безалкохолни напитки, дойде лятното оживление на пазара, с нови вкусове и предложения за потребителите. От Радостина Ангелова, „Глобал Метрикс”
Освен актуалното потребление, важен ориентир за потенциала на нови вкусове в отделните категории безалкохолни напитки са предпочитанията на потребителите. Изследване*, проведено от агенция за маркетингови и социални проучвания „Глобал Метрикс” очертава, че в различните категории безалкохолни напитки има все още потенциал за нови вкусове или за разширяване на предлагането при съществуващи вкусове. Те варират в широк спектър от плодове и вкусове, със специфичен интерес към по-малко популярни у нас плодове. Потенциалът на даден вкус очертава делът на потребителите, които биха били провокирани да го опитат и/или има шанс да станат регулярни потребители на напитки с този вкус.
Многообразието от предпочитания очертава пространство за вкусови иновации при отделните групи напитки. Кои от тях ще реализират производителите, остава да видим. Със сигурност обаче има място за експерименти. Сред тях са също така напитки с полезни за здравето съставки (с потенциал от 74%) и напитки без захар (с потенциал от близо две трети от потребителите). Другите разновидности – био напитки и веган напитки имат потенциал в рамките на около 29% и 7% от потребителите. Напитки с добавен протеин биха използвали около 12% от потребителите – основно мъже.
При газираните безалкохолни напитки с най-голяма актуална консумация са кола, лайм/лимон и портокал. В тези три вкуса е приблизително 55% от пазара. Най-голям потенциал в тази категория, (измерен като разлика между актуалното потребление и интереса към даден вкус) е налице при следните вкусове: портокал/мандарина, лимон/лайм, горски плодове, мултивитамин, кафе и зелен чай. В тази категория интерес представляват и по-екзотични вкусове като диня, манго, нар и драконов плод, но последните две са все още с малък дял, поради слабата им популярност на пазара. Най-малък потенциал има кола вкуса, тъй като в тази категория той е напълно „усвоен от пазара“ – всички, които имат предпочитания към него, реално го консумират.
Лидери (топ 5) в актуалната консумация на плодови сокове са портокал/мандарина, праскова, ябълка, горски плодове и кайсия. В тази категория най-голям потенциал за нови потребители имат горски плодове, портокал/ мандарина, диня, малина, ягода. Сред вкусовете с висок потребителски интерес се нареждат и ананас, нар, лимон/лайм, ябълка, грейпфрут, зелен чай.
Потреблението на студен чай е доминирано от три вкуса (лимон/лайм, горски плодове и праскова). С нарастващ интерес сред студените чайове е вкусът манго. Макар и все още лидери по консумация в тази категория да са лайма и горските плодове, потенциалът на манго, диня и ананас допълва списъка с вкусови предпочитания на потребителите.
Въпреки силната вкусова диверсификация на пазара на безалкохолни напитки, все още има място за нови вкусове. Сред тях освен обичайните за нашите ширини плодове се нареждат и по-екзотичните и по-слабо разпространени вкусове за безалкохолни напитки у нас като манго, нар, драконов плод, диня.
Предстои да видим доколко потенциалът на тези вкусове ще доведе до значим ръст в продажбите на отделните марки. Експериментирането с нови вкусове обаче привлича вниманието на потребителите и отваря нови ниши за основните играчи.
*Характеристики на изследването: Национално, представително за пълнолетното население на страната. Обем на извадката: 642 пълнолетни българи.
**Първата част на проучването е публикувана в брой 6/2020 г.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай