Списанието

Изберете рубрика:

 

Потреблението все още е ниско

Брой 5, май 2011

Дата: 01.05.2011 Коментари: 0
Снимки (3)
Потреблението все още е ниско

Въпреки неоспоримата необходимост от употребата на слънцезащитни продукти те все още не се радват на масов интерес от страна на българския потребител. Според представители на един от лидерите на пазара – Beiersdorf, вътрешни проучвания сочат, че едва половината от населението използва такива продукти. Поради тази причина категорията притежава сериозен потенциал за ръст. „От година на година потребителите стават все по-информирани относно ползите и вредите при излагането на слънце, което води до промяна на потребителските нагласи” – коментира за Progressive Цветелина Германова, бранд мениджър в sarantis Bulgaria. –„Постепенно слънцезащитните продукти се превърнаха в задължителна част от багажа на всеки, който заминава на почивка. За съжаление обаче все още масовите потребители използват слънцезащитните продукти, само по време на почивка и нямат навик да ги употребяват при ежедневни излизания на открито, по време на които са все така изложени на влиянието на слънчевите лъчи. Потребителите търсят все повече продукти с немазни текстури, които бързо попиват в кожата и не оставят следи след употреба. Повече се потребяват продукти с по-висок фактор, предоставящи средна и висока защита. Все повече потребители се ориентират към употребата на продукти под формата на спрей поради по-лесното им нанасяне върху тялото.” „Определено можем да твърдим, че има сериозно развитие на пазара на слънцезащитни продукти” – споделят от Beiersdorf. – „Потребителите стават все по-информирани, а и самите те имат голямо желание да научат повече за ползата на тези продукти. Засилва се употребата на продукти с по-висок слънцезащитен фактор, както и на слънцезащитни продукти на медицинските марки козметика.” Представителите и на двете компании се обединяват около мнението, че, съвсем разбираемо, слънцезащитните продукти са силно сезонни и се използват главно през лятото, a найголемите продажби се осъществяват по Черноморието. „Друга специфика е районирането при предлагането на слънцезащитни продукти. Съвсем логично най-големите продажби на този тип продукти са по Българското Черноморие, което принуждава компаниите, предлагащи слънцезащитни продукти, да съсредоточават усилията си именно там” – коментират от Beiersdorf. – „В Северозападна България продажбите са най-слаби, следователно и асортиментът от продукти би следвало да е най-малък. Най-високите продажби по Българското Черноморие може да означават две неща в поведението на потребителите: или слънцезащитният продукт е последното нещо, за което се сещат при подготовката си за летуване на морето, или разчитат на по-голямото разнообразие от продукти, което има там. Навлизането на големите вериги за бързооборотни стоки през последните години също започна да променя предлагането на продукти от категорията основно заради множеството промоции и примамливи ценови намаления, които се правят в тях.” „Като цяло потреблението в категорията е силнозависимо от активността на потребителите през летния сезон” – каза Цветелина Германова от Sarantis. – „При хладно и дъждовно лято, каквото беше миналата година, е нормално потреблението на слънцезащитни продукти да намалее. Негативно влияние оказва и кризата, заради която много хора се лишиха от летни почивки и това съответно доведе до намаляване на потреблението в тази категория.” И според двете компании определящо при избора на потребителя е съотношението цена – качество. „Всеки пазар има своите специфики по отношение на слънцезащитните продукти, които се предлагат” – казаха от Beiersdorf. – „Те се определят от нагласите на потребителите, от географското местоположение на съответния пазар, от платежоспособността и нуждите на потребителите. Слънцезащитните продукти на българския пазар са съобразени с типа кожа на българите (има продукти без слънцезащитен фактор и такива със SPF 50+), с потребностите по отношение на красотата (съществуват тениращи продукти, основно продиктувано от желанието за по-тъмна кожа на голяма част от българките). Големите мултинационални компании разработват продукти, които могат да се предлагат на много пазари, но и такива, които са предназначени за спецификите на локални пазари.”

Христина Димитрова

ТЕНДЕНЦИИ

  • Въпреки факта, че обемът на продажбите на слънцезащитни продукти през последните пет години расте, употребата на такива продукти все още остава по-ниска от средната за ЕС. Според проучвания само една пета от населението използва слънцезащитни продукти и повечето от тях са под 34-годишна възраст.
  • Темповете на ръст през 2009 г. се забавиха в сравнение с периода 2004 – 2009 г. . Това се дължи най-вече на световната криза и на факта, че от 2009 г. нататък българите свиха разходите си. Още повече, че повечето потребители в страната използват слънцезащитните продукти по време на летните си почивки, разходите за които също бяха значително свити.
  • Автобронзантите бяха успешни през последните няколко години на разглеждания период, като тенденцията продължи и през 2009 г. , въпреки цялостното забавяне на категорията.
  • Премиумните продукти за защита от слънчево изгаряне не са особено съществена категория в България и съответно генерират много малки продажби. Ниският дял на премиумните слънцезащитни продукти се дължи на общата ниска популярност на категорията и на слабо развитата дистрибуционна мрежа. Обикновено те са налични само в специализирани търговски обекти, като козметични магазини, аптеки и др., в София и други големи градове.

ПЕРСПЕКТИВИ

  • Въпреки слабата употреба на продукти, предпазващи от слънчево изгаряне, категорията има съществен потенциал. Очаква се, че употребата им ще достигне средните за ЕС нива до 2015 г., като тази тенденция става все по-видима в последните няколко години. Освен това предлаганите продукти ще стават все по-разнообразни – маслата, спрейовете, геловете и лосионите ще са по-привлекателни за по-младите потребители.
  • Ръстът в стойност се очаква да се забави през разглеждания период до 2015 г., тъй като интензивното развитие на категорията се очаква да забави ход. Ниската употреба на слънцезащитни продукти, обаче ще бъде причината за сравнително високите темпове на ръст въпреки ефекта от финансовата криза.
  • Автобронзантите се очаква да продължат развитието си и да бъде най-динамично развиващата се подкатегория. Въпреки това обаче най-вероятно ръстът ще бъде бавен и ще бъде движен от модните тенденции и желанието на жените да са с по-тъмна кожа, дори и през зимата.