Списанието

Изберете рубрика:

 

През студените месеци се купуват най-много готови салати и разядки

Брой 11, ноември 2022

Дата: 02.12.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
През студените месеци се купуват най-много готови салати и разядки

Предстоят празници и множество трапези. На българската празнична маса рядко отсъстват салати и разядки от типа на Снежанката и Руската салата, а напоследък се появяват все повече и по-екзотични видове от типа на хумуса например. Какво точно обаче купуват българите и как се развива пазара в тази категория ще научим от представителите на компаниите, производители на готови салати и разядки, до които се допитахме.

Интересът към категорията се запазва

Деница Колева, Маркетинг директор, Денито ООД

Как се развива пазарът на разядки и готови салати през последната година?       

Това, което наблюдаваме е, че въпреки сериозната икономическа ситуация, пазарът остава стабилен. Интересът към тази категория се запазва, като може да отбележим, че потребителите продължават да обръщат голямо внимание на качеството на вложените продукти за производството на готови салати и разядки. С намаляването на потребителската кошница, клиентите избират продуктите на тези марки, които са се доказали във времето с постоянно качество. 

Отрази ли се кризата сериозно на пазара в тази категория?

Кризата засегна силно хранителната индустрия, но ние сме утвърден бранд с лоялни клиенти и засега задържаме нивата на продажби. Също така, постоянните иновации и оптимизация на производствените процеси ни позволяват да се адаптираме към динамичната среда и променящите се потребителски нагласи. 

Има ли някакви интересни иновации при готовите салати и разядките от последната година-две? 

В последните години се наблюдава голямо разнообразие от продукти в категорията. Предлагат се нови вкусове и съставки, но времето ще покаже кои ще останат част от ежедневната консумация на българския потребител. 

Кои са най-популярните продукти в категорията? Остават ли си традиционалисти българите или вече се ориентират към по-екзотични и нови вкусове? 

По наши наблюдения най-предпочитани продължават да бъдат класическите салати, като на първо място остават Руска и Млечна. Все пак има интерес към нови предложения, които са по-скоро за разнообразие на менюто.

Има ли сезонност на продажбите и кои са най-купуваните продукти в различните периоди от годината?

Традиционно готовите салатите се купуват най-много в по-студените месеци, особено по време на коледните празници. През последните години има положителна тенденция на все по-слабо изразена сезонност и през останалото време от годината. Все пак, за да отговорим на потребителското търсене, предлагаме други линии продукти, подходящи за съответния сезон, като например свежи салати и таратор. 

Потенциал за ръст на търсенето има единствено чрез предложения с по-високо качество

 

 Георги Митев, съ-основател, Дио Фудс ООД – Sweet Twins Hummus

Как се развива пазарът на разядки и готови салати през последната година? 

Пазарът на хумуси е динамичен поради навлизането на българския пазар на вносни марки от ниския и среден клас качество. Според нас потенциал за ръст на търсенето има единствено чрез предложения с по-високо качество, чист състав, липса на консерванти, нови и отлични вкусове.

Отрази ли се кризата сериозно на пазара в тази категория? 

В известна степен, особено в началото на пролетта на 2022 г., когато увеличенията в цените на продуктите от първа необходимост бяха почти ежедневни. През този период усетихме известен спад в заявките, тъй като нашите хумуси са с премиум качество и съответно с най-високите цени. Вероятно тогава част от нашите клиенти промениха за определен период пазарното си поведение, изчаквайки успокояване на пазара.

Има ли някакви интересни иновации при готовите салати и разядките от последната година-две? 

Иновации има и те определено са в посока на повишаването на качеството на предлаганите хумуси. При нашето производство използваме подобна иновация - това е една нова технология за удължаване на срока на годност, наречена (HPP – High Pressure Processing), или обработка на готовия продукт под високо хидростатично налягане. Тази иновация ни дава възможност да влагаме в нашите храни свежи продукти (свеж чесън, изцеден лимонов сок, свеж копър и др.) и да имаме достатъчно дълъг срок на годност, без да използваме химически консерванти под каквато и да е форма.

Кои са най-популярните продукти в категорията? Остават ли си традиционалисти българите или вече се ориентират към по-екзотични и нови вкусове? 

Българинът е традиционалист и продажбите ни сочат, че най-продаваните вкусове са класическите рецепти и тези, близки до традиционната българска кухня. Въпреки това, клиентите ни обичат да се изкушават и с по-екзотични предложения, които ние регулярно разработваме и пускаме на пазара.

Има ли сезонност на продажбите и кои са най-купуваните продукти в различните периоди от годината? 

Сезонност се наблюдава, макар и не в силно изявена форма. Най-голямо търсене за хумуси наблюдаваме по време на коледните и пролетни пости, тъй-като нашите продукти са много подходящи за тези периоди. Спадове се наблюдават по-време на летните месеци, когато българина по традиция се радва на свежи салати в по-голяма степен.

Потребителите се ориентират по-вече към готовите и то здравословни храни

 

Минка Христова Андреева, управител на ,,Вернада,,ЕООД

Как се развива пазарът на разядки и готови салати през последната година?

Както във всеки бизнес, така и при нас, поради промени на цените на енергоносителите, има известен спад в оборота. Но бих могла да кажа, че хората се ориентират по-вече към готовите и то здравословни храни,  като че ли културата на хранене на българина вече е на много по-високо ниво в сравнение с годините, когато започнах производство на здравословни храни.

Отрази ли се кризата сериозно на пазара в тази категория?

Неминуемо засегнати са всички области на икономиката, но мисля, че постепенно започва нормализиране на оборотите на производство, може би няма да достигнем тези от преди кризата, но с малки темпове според мен нещата започват да се нормализират.

Има ли някакви интересни иновации при готовите салати и разядките от последната година-две? 

Политиката на фирмата е ориентирана към производство на здравословни храни. Артикулите които произвежда „Вернада“ са по рецепта от изтока, a суровините, които се влагат са изключително  натурални. Пуснахме на пазара  нов продукт – „Баба Гануш“ , който е традиционен за арабския свят, но можем да отбележим, че се приема добре и на Българския пазар.

Кои са най-популярните продукти в категорията? Остават ли си традиционалисти българите или вече се ориентират към по-екзотични и нови вкусове?

Докато източната храна не беше позната на българския пазар, мога смело да заявя, че вече присъства в менюто на Българина все по-вече и по-трайно.

Има ли сезонност на продажбите и кои са най-купуваните продукти в различните периоди от годината?

Може да се каже, че консумацията на продуктите е целогодишна, но по-време на коледни и великденски пости оборотите се увеличават с 30% до 40% .

Клиентите са вече много по-информирани, търсещи и изискващи

Деница Недялкова, отдел Търговия и маркетинг, „ЮНИФЕЙС“ ЕООД

Как се развива пазарът на разядки и готови салати през последната година?

През последните месеци наблюдаваме един процес на преориентиране на потребителите от пакетираните към насипните салати и разядки. По време на пандемията купувачите избягваха големите магазини и веригите от сектора на модерната търговия. Наблюдаваше се и отлив от продуктите на витрина с обслужване и хората предпочитаха да закупят продукт в добре опакована и защитена среда. Сега обаче се случва точно обратния процес. С преминаването на COVID – 19  и навлизането в нов вид криза, потребителят отново трябваше да промени покупателните си навици. Изостави малките квартални магазини и се насочи към веригите, където разнообразието от продукти, цени и промоции е голямо. Насипните салати дават възможност  за избор по отношение на грамаж и цена според предпочитанията и покупателните възможности на клиента. Пакетираният продукт съответно винаги е бил с по-висока цена, а и ограничава в количеството. Наблюдавайки сегашното ниво на цените, смятаме, че това е една тенденция, която ще се задържи във времето и трайно ще промени съотношението на развитие и продажби при насипни и пакетирани продукти от тази категория в секторите на модерната и традиционна търговия.

Отрази ли се кризата сериозно на пазара в тази категория?

За производителите измина една изключително трудна година, в която фирмите бяха изправени пред много сериозни предизвикателства и трябваше да се борят на много фронтове, за да не загубят ритъма си на работа и пазарния дял. Както всички продукти, така и тази категория нямаше как да остане встрани от вълната на покачващите се цени и беше наложително да се актуализират цените и в тази категория храни. Това неминуемо извади този вид продукти от потребителската кошница на някои клиенти, надяваме се временно или намали количеството и честотата на пазаруването му при други, но поне на този етап не можем да говорим за драстично намаляване на търсенето и продажбите на тази категория храни.

Има ли някакви интересни иновации при готовите салати и разядките от последната година-две?

Иновации в истинския смисъл на думата - не, а по-скоро разработване на различни варианти на класическите рецепти с цел да се поразчупи пазара и да се предложи на клиента нещо утвърдено и познато, но с различен и подобрен вкус. В тази връзка ние се стремим постоянно да предлагаме нещо ново и да отговорим на търсенето на нашите клиенти. След  успеха на серията ни хайвери беше съвсем логично да я допълним с нов вид, с още по-изразителен и богат вкус – Хайвер с пушена сьомга. Смело можем да твърдим, че  и този път успяхме да покрием очакванията на потребителите и за кратко време се превърна в един от топ продуктите ни. Успоредно със салатите с пробиотични култури и без консерванти по регалите и във витрините все по-често могат да се видят продукти, рецептите, на които са заимствани от италианската, ориенталска и мексиканска кухня. Готовите салати определено вече не се свързват само със зеленчуци и майонеза, а в състава им все по-често присъстват и по – екзотични вкусове като елда, киноа , чиа и булгур. Разядките с пикантна или млечна основа, както и антипастите  също  устойчиво намериха място в категорията и все повече се търсят.

Кои са най-популярните продукти в категорията? Остават ли си традиционалисти българите или вече се ориентират към по-екзотични и нови вкусове?

Новите вкусове, които постоянно навлизат на нашия пазар все още не могат да изместят традиционните салати – руска и снежанка.  Определено клиентите са вече много по-информирани, търсещи и изискващи, но остават и традиционалисти по отношение на вкуса. Любопитството ги кара да опитат или да разнообразят менюто си, но като цяло остават лоялни на продукти с изпитани и доказани във времето вкус и качество. Доказателство за това е постоянно нарастващия ни обем на производство на типичните салати за тази категория – Руска, Снежанка, Чушки с чесън и Катък с печена чушка марка „Апетито“.

Има ли сезонност на продажбите и кои са най-купуваните продукти в различните периоди от годината?

Нашият бранд е на пазара вече 25 год. и със сигурност можем да твърдим, че обемът продажби е със сезонни колебания. Най-осезаемо това се усеща през активния почивен период - юли и август, като се наблюдава спад на потребителската активност и търсене на продуктите от тази категория храни. Много търговски обекти изключват от асортимента си салатите на майонезна основа и ги заменят с по-леки и свежи алтернативни продукти. Предпочитания  вкус през лятото е по-свеж и лек като на тиквичките със специален сос, патладжан по селски, миш маш, разядки. Традиционно,  с настъпване на по-студените месеци клиентите се завръщат към класиката в тази категория – руска, снежанка, бобови салати, катък с печени чушки и чушки с чесън, хайвери. Водещ принцип в дейността ни е винаги да се стремим адекватно да усещаме настроението и потребностите на потребителите и затова в отговор на тяхното търсене през годините постоянно обновяваме портфолиото си. Предоставяме им голям избор от продукти и с това успяваме да присъстваме на трапезата на нашите клиенти целогодишно.