Списанието

Изберете рубрика:

 

През 2018 г. категория „Масло“ поема нагоре

Брой 3, март 2019

Дата: 12.03.2019 Коментари: 0
Снимки (1)
През 2018 г. категория „Масло“ поема нагоре

След спада на продажбите в обем в категория „Масло“, през 2018 г. „Нилсен България“ отчита стабилизиране на пазара. Това стана ясно по време на кръгла маса по темата, организирана от PROGRESSIVE в края на февруари. В категорията агенцията раглежда вносни и местно произведени масла. пълномаслени и с намалено съдържание на мазнини, фабрично пакетирани и произведени от мляко.

Промяната през 2018 г.

Развитието през изминалата година се вижда както в обем, така и в стойност. Продажбите в стойност са се покачили със 7 на сто, а цената за килограм масло – с 9%, показват данните на агенцията. Тя отчита и намаление на активните продукти както и ръст на средната цена във всички разфасовки. Ако броят на активните продукти през 2017 г. е бил 127, то през изминалата година той е 125, а от началото на тази – 120. Активните продукти с грамаж от 250 г са намаляли от 49 през 2017 г. на 35 през 2019 г. Тези с грамаж от 125 г са паднали от 56 активни продукти на 53.

Средната претеглена цена на килограм пък се е покачила от 12,57 лв. през 2017 г. на 19,18 лв. през тази година. Цената на опаковки от 125 г се е повишила от 1,78 лв. през 2017 г. на 2,51 лв. през 2019 г., а цената на разфасовките от 250 г е нараснала от 2,98 лв. на 4,64 лв. „Нилсен България“ наблюдава ясно изразена сезонност в категорията, като силните месеци за продажби на масло са зимните, а лятото се характеризира с понижение на покупките.

През 2018 г. се наблюдава категорично увеличение на продажбите на големи разфасовки (+5%). Останалите сегменти в категорията спадат – с 9% при опаковки от 125 г и с 22 на сто опаковките от всички останали грамажи.

Разпределение по канали

Приблизително 80 на сто от продажбите в категория „Масло“ се случват в големите търговски обекти в страната. Модерната търговия е ключова, според анализите на агенцията. Важността на каналите според продажбите в обем през периода MAT декември-януари’19 – MAT декември-януари’18 е следната: 66% за супермаркети/хипермаркети (>301 кв. м), 11 на сто за много големите хранителни магазини (101-300 кв. м), 13% за големите обекти (41-100 кв. м) и 10% за обектите от традиционната тъговия (0-40 кв. м).

 

 

 

Деление по региони

Според териториалното разпределение на страната Тракия и София са с най-голяма важност за продажбите на масло. През MAT декември-януари’19 – MAT декември-януари’18 „Нилсен България“ отчита спад на продажбите на масло в обем в регионите София (-7%), Тракия (-2%), Мизия (-1%). Единственото увеличение се вижда в Странджа/Добруджа (+5%).

 

 

Общо 99% от продажбите в обем се държат от бандираните продукти в категорията и едва 1% от собствените марки на веригите. През последната година според данните на маркетинговата агенция продажбите на марките на търговските вериги намаляват с по-бързи темпове. Друга тенденция, наблюдавана от агенцията е понижението на важността на диетичните продукти за сметка на пълномаслените.

Топ 5 марки за 2018 г. според продажбите им в стойност и подредени по азбучен ред са:

 

  • President (Lactalis Group)
  • Краве масло (ВЪЛЧЕВ)
  • Масло (Fude+SerrahnMilchprodukte)
  • Deutsche Markenbutter (Милки Груп Био)
  • Deutsche Markenbutter (Fude + Serrahn Milchprodukte)

 

Увеличава се производството на слънчогледово масло...,

По данни на отдел „Агростатистика“ на Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ) през 2017 г. производството на слънчоглед е в размер на 1,9 млн. тона – с 1,2% над нивото от предходната година. Увеличението се дължи на малко по-високия среден добив на тази суровина (с 2,3%).

В резултат от по-високото производство и значително по-големите преходни наличности (оценявани на 470 хил. тона), общото предлагане на слънчоглед през пазарната 2017 – 2018 г. се очаква да нарасне с близо 7% на годишна база, възлизайки на около 2 480 хил. тона.

Производството на слънчоглед в страната традиционно надхвърля съществено вътрешното потребление. Въпреки това, тъй като значителна част от продукцията се изнася, през последните години се наблюдава тенденция на увеличение на вноса основно поради повишените индустриални нужди.

Според Националния статистически институт (НСИ) през 2016 - 2017 г. общият внос на слънчоглед нараства над два пъти спрямо предходната година, достигайки 214,7 хил. тона. Най-значителни количества са доставени от Румъния (123,1 хил. тона) и Молдова (65,7 хил. тона), като и при двете държави се регистрира значителен ръст на годишна база. Внася се главно маслодаен слънчоглед - 198,2 хил. тона или над 92% от общия внос за 2017 година.

През първите три месеца на сезон 2017 - 2018 г. в страната са внесени 63,9 хил. тона слънчоглед – с 10,7% по-малко на годишна база. Доставките отново са реализирани отново основно от Румъния и Молдова.

Общото потребление на слънчоглед през 2018 година се очаква да достигне на ниво от малко над 2,1 млн. тона – с около 14% повече в сравнение с предходната година, поради увеличение на износа и на употребата за производство на слънчогледово масло.

През последните години се наблюдава тенденция на увеличение на производството на слънчогледово масло в страната, благоприятствано от силното търсене за износ и сравнително ниските цени на суровината на вътрешния пазар. Тази тенденция ще продължи и употребата на слънчоглед за преработка в слънчогледово масло, може да достигне до около 1,1 млн. тона – с 10% повече на годишна база, се съобщава в анализа.

..., а също така и износът му

С развитие на дейността на преработвателните предприятия в страната, износът на слънчогледово масло нараства от 38 хил. тона през 2007 г. до 200 – 300 хил. тона годишно за последните четири сезона. Така, освен в един от лидерите в експорта на слънчоглед в световен мащаб (заедно с Румъния), България се превръща и във важен износител на слънчогледово масло.

Употребата на слънчоглед за други цели се предвижда да се запази на нивото от предходните няколко години – около 105 хил. тона.

По данни на НСИ през 2016 – 2017 г. от страната са изнесени 678,1 хил. тона слънчоглед. Близо 75% от количествата, реализирани извън страната през сезона, са насочени за страните от ЕС - общо 505,1 хил. тона, основно за Холандия (122,1 хил. тона), Германия (89,8 хил. тона) и Франция (83,2 хил. тона).