Списанието

Изберете рубрика:

 

Преобладаваща част от потребителите нямат предпочитани брандове кафе и чай

Брой 4, април 2017

Дата: 11.04.2017 Коментари: 0
Снимки (1)
Преобладаваща част от потребителите нямат предпочитани брандове кафе и чай

Седем от десет човека в България пият кафе. По-активни консуматори на топлата напитка са жените (75%), докато делът на мъжете е 64 на сто.  Най-сериозна е пенетрацията сред възрастовата група 35-44 г. Това показват данни от национално представително проучване на агенция „Ноема”, проведено между 5 и 15 март 2017 г. сред респонденти над 18-годишна възраст. Целите на изследването са да установи какви са навиците на потребителите при консумацията на кафе и чай, да се види има ли значими различия при отделните социо-демографски групи, както и да се провери каква е лоялността на потребителите към различните брандове в двете категории.

Кафе

Честота на консумация при кафето

Девет от десет консуматори на кафе, заявяват, че го пият всеки ден. По няколко пъти на ден кафе пият потребителите от по-младата възрастова група (15-34 г.). Пиещите само веднъж на ден са много по-малка част, показват резултатите от изследването на „Ноема”.  Заявилите, че пият кафе по няколко пъти на ден са 51%, тези, които го консумират само веднъж дневно са 40 на сто, а 2-3 пъти в седмицата кафе пият едва 7% от хората.

Как приготвяме кафето си?

Повече от 70% от пиещите кафе притежават уред за неговото приготвяне. Около 10% от домакинствата притежават повече от един уред за приготвяне на кафе. Проучването на агенцията показва, че преобладаващо млада и добре образована аудитория (25-44 г.) притежават кафе машини за еспресо от мляко кафе. Турско кафе пък се приготвя от преобладаващо възрастни потребители (55-64 г.), които представляват 25 на сто от домакинствата. Третият най-предпочитан начин за консумация на кафе, направено в кафеварка за еспресо. Кафеварките се използват най-вече от домакинства във възрастовата граница между 35-44 г. Членовете на тези домакинства са високообразовани (69%), показват данните на агенцията.

Навици при консумация

Средното количество кафе, което изпива българинът е 2 чаши на ден. Дългото кафе се предпочита от 3 от 10 човека, преобладаващо жени, потребители в напреднала възраст и такива, които живеят извън столицата. Късото кафе пък пият както мъже, така и жени, в по-млада възраст, живеещи в София. В повечето случаи кафе се пие в първата половина на деня.

Сортове, вкусове, предпочитания

Печеното кафе привлича най-голям дял потребители, които са с най-висок доход на домакинство - между 1001 и 1500 лв. и на възраст между 35 и 44 г. От друга страна потребителите на разтворимо кафе са с по-ниски доходи - 600-1000 лв., показват данните от изследването на „Ноема”.

По отношение на вкуса, комбинации между арабика и робуста са 3 пъти по-търсени, отколкото същите сортове, предлагани в търговската мрежа поотделно. Почти половината от консуматорите на кафе не могат да посочат предпочитан сорт, което води до заключението, че  българските потребители в действителност не са страстни почитатели на кафето, а по-скоро го оценяват основно заради съдържанието на кофеин.

Подробна разбивка на видовете кафе, които се консумират от българските потребители показва, че най-купувано е печеното кафе (мляно, на зърна, капсули) – 80%. Следват инстантни разтворими кафета (20%), разтворимо кафе от типа 3 в 1 (19%). 5 на сто от анкетираните са заявили, че не пият кафе у дома.

По отношение на сортовете, микс между арабика и робуста предпочитат 40 на сто от потребителите, 100% арабика се пие едва от 12%, а 100% робуста от 4 на сто. Голям е процентът на заявилите, че не знаят кой е предпочитания от тях сорт кафе – 44%.

Къде пазаруваме?

Основният канал, от който българите пазаруват кафето си са супермаркетите (40%). Следват квартални магазини (32%) и специализирани магазини за кафе (22%). Агенцията наблюдава следната тенденция - в специализираните магазини за кафе пазаруват потребители с по-високо образование. Същият профил потребители пазарува кафе и от павилиони и магазини за цигари.

Нагласа към брандовете

Преобладаваща част от потребителите нямат предпочитан бранд, става ясно от резултатите от анкетата. Едни от възможните причини за тази липса на лоялност може да се открият в промоциите и липсата на отношение към тази напитка, посочва агенцията. Подробна разбивка показва, че 40% от хората нямат предпочитана марка, 31 на сто имат любим бранд, но пият и други, а 22% посочват, че имат един предпочитан бранд и се придържат само към него. Лоялните потребители са основно с висок доход (1001-1500 лв.) и на възраст между 35 и 44 г.

ЧАЙ

Консумация на чай

За разлика от пенетрацията при кафето и навиците на потребление в категорията, консумацията на чай не е толкова широко разпространена сред българските потребители (45%). Едно от вероятните обяснения за тази сравнително ниска пенетрация, която агенцията дава е, че чаят се възприема по-скоро като напитка, която се приема основно през студените зимни месеци или при настинки. Почти половината потребители (49%) са жени. Мъжете пият чай много по-рядко. Като цяло привържениците на чая са основно над 65-годишна възраст, живеещи в села.

Веднъж дневно, чай пият 27% или 5 от 10 консуматори на чай. По няколко пъти на ден – 17%, 2-3 пъти седмично чай консумират 26 на сто, а веднъж седмично – 11%.

Най-честите добавки към чая са захар и мед. Мед избират най-вече млади хора до 24 г. Консумацията на чист чай е рядкост сред българските потребители. Най-предпочитан вид са билковите чайове – мащерка, мента, лайка (72%), следвани от билкови чайове за настинка (10%), плодови (10%), черни или зелени (4%).

На въпроса по колко чаши чай на ден консумират, най-голям процент от анкетираните – 68 на сто са заявили, че пият по 1 чаша. Две чаши дневно пият 24% от хората, а 3 – едва 6 на сто от анкетираните.

От къде се пазарува чай?

Основните канали, от които потребителите закупуват чай са квартални магазини (35%) и супермаркети (34%). Жените са по-склонни да пазаруват от специализирани магазини, отколкото мъжете, показват резултатите от проучването.  

Нагласи към брандовете

Като цяло потребителите на чай нямат конкретни брандове в съзнанието си. Такъв отговор са дали 46%. Около 25 на сто са посочили, че имат предпочитан бранд, но пият и други, 19% са заявили, че не пият чай в пакетчета, а лоялните към една марка са едва 10 на сто. Последният тип потребители са високо образовани и живеят в областните градове на страната.