Списанието

Изберете рубрика:

 

Препарати за съдове

Брой 12, декември 2014

Дата: 12.12.2014 Коментари: 0
Снимки (1)
Препарати за съдове

Категорията „Препарати за ръчно миене на съдове“ регистрира 4,7% ръст в стойност на годишна база към септември 2014, който се дължи на увеличение на средната цена и по-честите покупки*. В обем се отчита спад от 1,2%. 

Сегментът течен концентрат увеличава своята тежест в общите продажби за сметка на течните препарати. На него се падат 81% от общите закупени количества. Препаратите под формата на паста са с най-малка тежест – 3%, която остава непроменена през двата анализирани периода.

Делът на собствените марки в обем за годишния период към септември е 10% и се забелязва тенденция на намаляване през последните три години, което се дължи, от една страна, на отлив от купувачи, а от друга – задържаните извършват по-редки покупки при нараснала средна цена и по-големи количества обеми, падащи се на домакинство.

Най-предпочитаната разфасовка на препарати за измиване на съдове е тази от 500 мл., която държи над половината от пазарния дял за категорията. На верото от 1000 мл се пада 16% от пазара и делът му се увеличава през последните три години. Разфасовките до 500 мл и над 1000 мл намаляват своята тежест в продажбите, а тези между 501 мл и 1000 мл увеличават значимостта си заради привличането на нови купувачи, които повишават обемите на покупка, но все още държат сравнително малък дял от 5%.

Традиционните магазини, обслужвани от касиер, са търговските обекти с най-голяма тежест, от които домакинствата пазаруват препарати за миене на съдове. Въпреки че свиват дела си от 32% за годишния период към септември 2012 до 28% за аналогичния период през 2014 г., те все още остават най-предпочитаният канал. Причините за този спад са отливът на купувачи и по-редките посещения, които не могат да бъдат компенсирани от по-големия обем покупки. Минимаркетите (магазини с до 2 каси на самообслужване) успяват да привлекат нови домакинства, които извършват по-чести посещения и регистрират ръст, като към септември 2014 заемат 24% от пазара спрямо 18% към септември 2012. Хипермаркетите увеличават тежестта си в продажбата на препарати за миене на съдове и през последния анализиран период държат 17% от пазара. Предпоставки за този ръст са привличането на нови купувачи и по-често извършваните покупки. Супермаркетите свиват дела си с 3 пункта през 2013, като успяват да задържат това ниво през следващата година, докато при дискаунтърите се забелязва тенденция на постепенно свиване на дела им, предизвикана от загуба на купувачи и по-малко количество покупки.

 

ПРЕПАРАТИ ЗА СЪДОВЕ

Дял на сегментите в обем (%)

 

Дял на собствените марки в обем (%)

Източник: ГфК България

 

 

Мария Вельова, младши консултант изследовател „Потребителски панел“, „ГфК България”

*Данните са на база изследването «Потребителски панел» на "ГфК България", измерващо домашното потребление на бързооборотни стоки от българските домакинства.