Списанието

Изберете рубрика:

 

Продажбите в категория „Рибни консерви“ намаляват от година на година

Брой 11, ноември 2019

Дата: 02.12.2019 Коментари: 0
Снимки (1)
Продажбите в категория „Рибни консерви“ намаляват от година на година

Увеличават се продажбите на риба тон, за сметка на скумрията. За периода август 2018 – юли 2019 категория „Рибни консерви“ е реализирала 20 305 млн. лв. продажби в стойност. Обемът реализирани продажби за периода възлиза на 1779 тона, а асортиментът на категорията е наброявал 514 артикула. 

На пазара, обаче се наблюдава тенденция към трайно намаляване на обемите. През периода август’18 – юли’19, спрямо предходните 12 месеца, те са намалели със -7%, а промяната за периода август’17 - юли’18 спрямо август’16 - юли’17 е -6%.

Продажбите в стойност от своя страна намаляват по-бавно (-1% през август’18 – юли’19), като дори са растели през предходните 12 месеца (+1% за периода август’17 - юли’18 спрямо август’16 - юли’17). Причината приходите от продажби да намаляват по-бавно от обемите, е намаляването на важността на скумрията, която е най-евтиният вид рибна консерва на пазара, в полза на рибата тон, която е с по-висока цена за килограм.

 

Една от причините за споменатата тенденция към спад в продажбите за категорията е еволюцията на представите на все по-добре информирания потребител за здравословното хранене. Ако преди рибните консерви са били възприемани като пълноценна храна и здравословен продукт, днес разбирането за "здравословното" обхваща широк кръг от фактори, като отсъствието на изкуствени добавки, спазването на био и органични стандарти за производство и отглеждане на рибата. Според данни на „Нилсън”, за периода август 2018 – юли 2019 важността на био сегмента е нараснала с +13% спрямо предходните 12 месеца, макар той все още да е съвсем малък и да обхваща едва 0,4% от продажбите на хранителните категории, одитирани от „Нилсън”. Интересно е да се отбележи, че въпреки това в категория „Рибни консерви“ изцяло отсъстват органични продукти. Нито един продукт през последните 36 месеца, не е бил обозначен като еко/био/органичен.

В съответствие с тенденцията към здравословно хранене, нараства и важността на свежите храни в потребителската кошница. Според изследването „Тенденции в пазаруването 2019“ на „Нилсън”, българският потребител отделя 50% от месечните си разходи за хранителни продукти за свежи храни, като този процент дори расте (с +1% спрямо предходната година). Логично е да се предположи, че тази тенденция също се отразява и на продажбите на консервирана храна, в това число и рибни консерви.

 

 

Намалява търсенето на скумрия, в полза на консервите с риба тон

От различните видове рибни консерви най-голям дял в потребителската кошница имат скумрията и рибата тон, като заедно те носят 90% от общите обеми в категорията.

Скумрията е най-голямата подкатегория и реализира 62% от продажбите в обем. Тя обаче намалява с -10% спрямо предходните 12 месеца. Рибата тон, която е втората по големина подкатегория, носи 28% от общите обеми продажби. Тя е и единствената растяща подкатегория, макар и със скромния +1%. През периода август’18 - юли’19 с бързи темпове расте сборният сегмент „Други“ (+12%), макар за разглеждания период все още да допринася за по-малко от 1% от обемите продажби в категорията.

Предпочитаната рецепта на пазара на рибни консерви е рибата в доматен сос (36% от продажбите в обем), следвана от рибата в собствен сос (14%) и консервите от тип „Рибна закуска“ (12%).

Расте цената за килограм

Средната цена за килограм консервирана риба за периода август 2018 – юли 2019 е била 11,42 лв. Наблюдава се отчетлива тенденция към нарастване на цената от година на година (+8% август’17 - юли’18 спрямо август’16 - юли’17 и +7% август’18 - юли’19 спрямо август’17 - юли’18). Една от причините е вече споменатата тенденция към намаляване на дела на скумрията от общите продажби на рибни консерви в полза на рибата тон, която е с по-висока цена за килограм.

От различните видове рибни консерви най-висока е цената на консервите с аншоа, като през разглеждания период, килограм аншоа се е продавал за 52,2 лв. Категорията „Други“, която съдържа множество различни видове риба с малък дял продажби, е на второ място със средна цена за килограм 22,95 лв. Консервите от риба тон също са сред най-скъпите в категорията - на трето място със средна цена 16,75 лв/кг. Следват сафридът (11,86 лв.), херингата (12,57 лв.) и сардините (11,32 лв.), а на последните места се нареждат категориите шпроти (9,01 лв.) и скумрия (8,77 лв.).

Продажбите на най-продаваната разфасовка от 101 – 200 г намаляват, в полза на разфасовките от 201 – 300 г

За периода август 2018 – юли 2019 88% от общия обем продажби на рибни консерви са били реализирани от разфасовките от 101 – 200 г. Продажбите в този сегмент обаче намаляват от година на година (-7% август’18 - юли’19 спрямо август’17 - юли’18 и -9% август’17 - юли’18 спрямо август’16 - юли’17) за сметка на разфасовките от 201 – 300 г. Разфасовките от 201 – 300 г, които са втория по големина сегмент, носят едва 6% от общите обеми продажби, но растат с внушителни темпове (+79% август’18 - юли’19 спрямо август’17 - юли’18 и +59% август’17 - юли’18 спрямо предходните 12 месеца). Причината за това е лансирането на нови продукти от по-големите разфасовки – броят на продуктите с разфасовка 201 – 300 г почти се е утроил за последните 24 месеца – от 36 артикула за периода август’16 - юли’17 до 102 през периода август’18 - юли’19. В същото време броят на продуктите от разфасовки 101 – 200 г намалява от година на година – от 1836 артикула за периода август’16 - юли’17 до 1563 през последните 12 месеца.

По отношение на типа опаковка на пазара доминират консервите, които реализират 99% от продажбите през разглеждания период. Бурканите допринасят за едва 1% от общите обеми продажби, като няма съществена промяна в предпочитанията към определена разфасовка през разглеждания период.

Продажбите на собствените марки на веригите намаляват

Продажбите на собствените марки на веригите намаляват от година на година. Ако през периода август’16 - юли’17 те са реализирали 13% от продадените обеми в категорията, то за периода август’18 - юли’19, само 9% от общите продажби са били на собствените марки на веригите.

Увеличава се важността на по-малките магазини, за сметка на хипер и супермаркетите

Супер и хипермаркетите с над 300 кв.м площ са най-важния канал за категория „Рибни консерви“. Те реализират 56% от общите обеми продажби, макар тяхната важност да намалява през последните 12 месеца. Оставащите 44% от продажбите са почти по равно разпределени между останалите типове обекти – форматите между 100 кв.м и 300 кв.м реализират 12% от общият обем продажби, магазините от 41 кв.м до 100 кв.м носят 14%, а оставащите 18% идват от традиционната търговия (0-40 кв.м), като тези три канала увеличават леко своята важност през разглеждания период (съответно +1%, +1% и +2%).

Топ 5 марките в категорията по обем реализирани продажби, подредени по азбучен ред за периода август’18 - юли’19 са: „Ди Неа”, „Златна Русалка”, „Компас”, „Славяна Фиш”, Golden Fish.

Наталия Николова, „Нилсън България"


*По дефиниция на Нилсън „Био“ сегмента обхваща всички продукти на опаковката на които е обозначено, че продукта е „Био“/„Еко“/„Органичен“. Продукти, които съдържат съставка от органичен произход, но не са обозначени като органични, не попадат в тази категория.

**Сегментът „Други“ обхваща следните видове рибни консерви: сьомга, шаран, сайра, треска, хек, попчета, толстолоб.

***Сегментът „Други“ обхваща следните видове рибни консерви: сьомга, шаран, сайра, треска, хек, попчета, толстолоб.