Списанието
Изберете рубрика:
И през 2024 година продължава ръстът в стойност на категория Шоколадови бонбони макар и да забавя своето развитие спрямо 2023 г. През МАТ Септември 2024 г. домакинствата са изразходили 12% повече средства за Шоколадови бонбони спрямо 2023 г., докато количествата са нараснали едва с 3% за същия период.
Данните на ЮГов Си Пи България (YouGov)* показват, че категорията все още разчита повече на повишените средни цени, отколкото на увеличените обеми, за да постигне ръст в продажбите. Категорията не успява да увеличи базата си с купувачи спрямо 2023 г. Интензитетът на покупките с минимален принос за развитието на цялата категория.
През 2024 година 88% от домакинствата са закупили поне веднъж Шоколадови бонбони. Купуващите домакинства са направили средно 7.5 покупки на категорията и са похарчили общо 60 лева за Шоколадови бонбони за период от 12 месеца назад от Септември 2024 година.
Ръстът на средните цени подкрепя развитието на категорията и през МАТ Септември 2024 г. Шоколадовите бонбони са привлекли 12% повече средства спрямо същия период на 2023г.
Освен по-високи средни цени категорията регистрира по-чести покупки, както и по-големи количества (кг) на единично пазаруване за периода. Положителното развитие на интензивността на пазаруване на категорията има по-малко значимост за нейното развитие през 2024 г. Общият брой купувачи на категорията остава стабилен спрямо 2023 г.
Шоколадовите бонбони с пълнеж преобладават при покупките
Шоколадови бонбони с пълнеж преобладават в покупките на домакинствата, а повече от половината покупки са на бонбони от един тип в опаковка. Опаковките с различни вкусове (асорти) са 1/3 от закупените обеми. Когато става дума за големина на опаковките, опаковката с грамаж 151-200 г е най-предпочитана от купувачите.
Марките на производители са водещи в закупените обеми, докато собствените марки на търговските вериги представляват значимо по-малък дял или 18% от количествата, които домакинствата са закупили за период МАТ 2024 г. Собствените марки регистрират известно отстъпление спрямо техният дял през 2023 година.
Възходяща тенденция при промоционалните покупки
Промоционалните покупки на Шоколадови бонбони регистрират стабилна възходяща тенденция през последните две години. През 2024 година домакинствата са купили 47% от бонбоните на някакъв тип промоция. 65% от домакинствата са купили бонбони с някаква отстъпка през 2024 година, което показва колко силен фактор са различните промоционални активности.
Промоционалните покупки имат значим принос за развитието на категорията, като за една година са увеличили привлечената стойност с 18%. Подобно на цялата категория и при Промоциите движещ фактор са увеличените цени, но те имат потенциала да привличат купувачи, което допринася за успешното им развитие през 2024 г.
От друга страна Шоколадовите бонбони на редовна цена са успели да увеличат продажбите със 7%, което е под средното за категорията.
Търговски канали
Търговските канали, които привличат купувачи през 2024 г. са супермаркетите и традиционна търговия, представена от малки хранителни магазини и специализирани магазини. И трите канала регистрират ръст на закупените количества, но само супермаркети успяват да изпреварят цялата категория по отношение на темпа на увеличение на продажбите през 2024 г. спрямо 2023 година.
Специализираните магазини са единственият канал, които предлага по-ниски цени спрямо 2023 г., което е успешна стратегия за увеличението на броя купувачи на Шоколадови бонбони в този канал. Въпреки намалените средни цени, този канал остава с цени над средните за категорията и това е бариера да постигне интензификация на покупките. Това води до негативно общо развитие на Специализираните магазини за период от една година.
По-малко домакинства, които пазаруват Шоколадови бонбони в Хипермаркети, Дискаунтъри, Минимаркети и Друг тип магазини отчита наблюдението на покупките на домакинствата в страната. Тези канали не успяват да следват темпа на развитие на цялата категория и регистрират по-бавен ръст, а Друг тип магазини с по-малко привлечени средства спрямо 2023 година.
Задържането на купувачите остава ключово за положителната динамика на категорията. Балансирана стратегия на ценови и неценови промоции биха могли да направят даден канал по-атрактивен за домакинствата и едновременно с това да задържат положителен резултата в стойност.
*Забележка: Консюмър Пенъл България ГфК вече е ЮГов Си Пи България ЕООД**
Потребителският панел е представителна извадка от 2500 български домакинства, които ежедневно рапортуват покупките си за домашна консумация. Отчетът на домакинствата става чрез сканиране на продуктовите баркодове, използвайки приложението GfK MyScan или сканиращо устройство. Така агенцията получава информация кой купува, какво купува, къде купува и на каква цена през даден период от време.
** Относно Consumer and Shopper Intelligence в YouGov: Отделът Consumer & Shopper Intelligence на YouGov, по-рано известен като Consumer Panel Services GfK (CPS GfK), предлага достъп до богат опит и качествени данни за потребителските панели. Помагаме на най-известните в света марки в бързооборотния сектор и търговия на дребно да предоставят необходимото качество и преживяване на всеки етап от пазаруването на купувачите. Наблюдаваме поведението на купувача през цялото време във всички различни места за пазаруване, което ни позволява да измерим техния отпечатък и да предоставим на нашите клиенти широк и задълбочен поглед върху мотивацията, поведението и моделите на техните клиенти, както в миналото, така и в настоящето и бъдещето.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай