Списанието

Изберете рубрика:

 

Развитие на категорията „Грижа за бебето” в Западна Европа

Брой 9, септември 2013

Дата: 18.09.2013 Коментари: 0
Снимки (2)
Развитие на категорията „Грижа за бебето” в Западна Европа

През последната година категорията на продукти за бебета отбелязва спад в продажбите с около 1%, показва доклад на международната компания за проучване на пазара IRI за първото тримесечие на 2013 г. Изследването обхваща подкатегории като бебешки храни, млека и напитки, пелени и тоалетни принадлежности. За да представи общата картина на категория „Бебе”, IRI разглежда пазарите на 6 европейски държави – Франция, Германия, Италия, Холандия, Испания и Великобритания.
Докладът на агенцията за пазарни проучвания акцентира върху ключови показатели, като общите данни за продажбите, пазарни тенденции, дялове на отделните категории, губещи и печеливши компании за Европа и отделните страни. Данните са събирани от базата данни на IRI и „Евростат”, посочват от компанията. За целите на проучването са следени почти всички търговски канали – хипери супермаркети, аптеки, хард дискаунтъри, като за отделните държави са разгледани в различна конфигурация. Млеката и напитките са подкатегорията с позитивно развитие във всички страни, докато при храните не се отчитат положителни резултати в нито една от наблюдаваните държави, с изключение на Великобритания.

Общите продажби в стойност през първото тримесечие на 2013 г. в изследваните държави са 7.010 млрд. евро. Във Франция те са 1.887 млрд. евро, във Великобритания – 1.660 млрд. евро, в Германия – 1.339 млрд. евро, в Италия – 1.010 млрд. евро, в Испания – 654 млн. евро и в Холандия – 460 млн. евро.

Основните заключения в доклада за проучваните европейски държави показват, че негативните тенденциите от последното тримесечие на 2012 г. се засилват и през първите 3 месеца на 2013 г. Общо бебешката категория е спаднала с 1% за този период. Този резултат се дължи основно на ниските продажби във Франция и Италия, които са се понижили с около 4%. Само във Великобритания има ясно очертана позитивна тенденция, като продажбите общо за категорията са нараснали с 4,3%. В Испания спадът е с 2.9%.

Бебешките млека и напитки са сегментът с най-висока еволюция в продажбите във всички анализирани страни (с изключение на Испания). Бебешките храни пък отчитат понижение във всички страни, с изключение на Великобритания. Като цяло сегментът на памперсите е с най-голяма тежест в цялата бебешка категория. По-ниска е тежестта на сегмента на тоалетните принадлежности, които също отчитат спад при продажбите във всички държави, с изключение на Великобритания, където подкатегорията расте.

Във Франция цялата бебешка категория продължава да пада и през първото тримесечие на 2013 г. Пазарът е акумулирал 83,7 млн. евро загуби за една година, 42% от които се дължат на бебешките храни.

Подкатегорията на бебешките млека и напитки в Германия има значителен растеж. Основният канал, през който се реализира сегментът, са аптеките и дрогериите. Отличен растеж има в канала на dm Drogeriemarkt, посочва IRI . Най-големият сегмент в цялата бебешка категория в страната са памперсите. При тях се наблюдава стабилен растеж, като увеличението се дължи на покупките през аптеки и хипермаркети. При хипермаркетите има увеличение от 35%, което се дължи основно на промоции. При софт дискаунтърите също има положителни резултати, а собствените марки имат 31% пазарен дял. Останалите главни играчи на пазара в страната са Kimberly Clark (Huggies) и P&G (Pampers). Бебешките храни падат, основно в аптеките, следвани от хипермаркетите. Основната причина за големите загуби в аптеките е фалитът на германската търговска верига Schlecker, се посочва в доклада. Въпреки спада на цените и повишението на промоциите загубите не са могли да бъдат компенсирани. Частни марки присъстват само в аптеките, но също се понижават. При тоалетните принадлежности има спад, като най-големите загуби са в аптеките. Те обаче си остават основният канал за реализация на подкатегорията. Най-значителен растеж се наблюдава при мокрите кърпички. Собствените марки при тоалетните принадлежности държат около 48-процентен дял и поддържат стабилен растеж. Подкатегорията на бебешките млека и напитки се движи основно от млеката. Сухото мляко е основният двигател на растежа с двуцифрено увеличение и в стойност, и в обем през първото тримесечие на 2013 г. Аптеките и хипермаркетите са важни канали за реализацията на сегмента. Собствените марки държат едва 2% пазарен дял, но могат да се похвалят с добър растеж.

Състоянието на цялата бебешка категория в Италия е в пълно съответствие с рецесията в страната. Позитивни тенденции се наблюдават само по отношение на собствените марки, както и в продажбите през дискаунтърите от малките квартални магазини. Пазарът се характеризира със силно изразено присъствие на промоции и намаления за всички бебешки подкатегории. Като цяло обаче категорията „Грижа за бебето” губи обеми. Памперсите губят пазарна тежест, особено в хипермаркетите. С увеличението на цените продажбите в обем спадат. Единственото позитивно развитие за сегмента се вижда в дискаунтърите, подкрепени с увеличаващия се натиск на промоциите. Наблюдава се и нова тенденция при памперсите, свързана с рецесията в страната – малки играчи на пазара предлагат нова серия памперси за многократна употреба. Бебешките храни намаляват в обем, като изключение правят здравословните бебешки продукти (например храни за деца с алергии). Негативните резултати от храните са подобни и при млеката и напитките. Единствено млеката все още отчитат слаб растеж. Тази тенденция преобладава най-вече в дискаунтърите и малките магазини на самообслужване, а не в обектите за модерна търговия.

Развитието на бебешката категория в Холандия е под натиск поради общите трендове, но и поради ниската раждаемост. Бебешките храни са стабилни в обем поради по-ниските цени, но сегментът намалява в стойност. Една от причините за намаленото потребление в страната е и засилената консумация на домашно приготвени ястия. Развитието на подкатегория „Бебешки пелени” е негативно – тя спада в обем и в стойност, въпреки че се наблюдават засилени промоционални активности свързани с тях. Собствените марки при памперсите обаче печелят много бързо пазарен дял. Обемът при бебешките тоалетни принадлежности е стабилен заради по-ниските цени. Делът на собствените марки в подкатегорията се увеличава. Промоционалните активности растат – 59,8% в аптеките и 30,1% в супермаркетите. Те са основно свързани с памперси, мокри кърпички и слънцезащитни кремове за бебета.

Негативната тенденция от края на 2012 г. се засилва през първото тримесечие на тази година в Испания, като загуба в стойност се отчита във всички подкатегории. Само при млеката и напитките има увеличение в обемите, сравнено с първото тримесечие на 2012 г. Пелените представляват повече от 65% от общите продажби в бебешката категория. Увеличението в стойност при тях се дължи на нарастващите цени на утвърдените марки памперси. Собствените марки представляват 37% от продажбите в стойност. Наблюдава се загуба при продажбите на бебешките млека и напитки заради понижените цени. При тоалетните принадлежности за бебета има спад в стойност, но не толкова голям, колкото при напитките и храните. Собствените марки имат най-високия дял в обем от цялата категория и продължават да растат.

Във Великобритания всички подкатегории за грижа за бебето продължават да се увеличават в стойност. Млякото е все още най-бързо развиващият се сегмент в цялата бебешка категория. Най-забавен растеж има при бебешките пелени. При тоалетните принадлежности увеличените цени все още са основният двигател на растежа в стойност. Социалните мрежи стават все по-важни за цялата категория, тъй като майките прекарват все повече време в тях с цел социализиране. Търговските вериги в страната са уловили тази тенденция – Tesco стартира онлайн клуба Tesco Loves Baby, а Morrisons – интернет магазина Kiddicare.

www.IRIworldwide.eu