Списанието

Изберете рубрика:

 

Ръст в консумацията на пакетирани кроасани, кексчета и сухи пасти

Брой 6, юни 2019

Дата: 01.07.2019 Коментари: 0
Снимки (1)
Ръст в консумацията на пакетирани кроасани, кексчета и сухи пасти

Кроасаните, кексчета и сухите пасти са сред любимите ни сладки продукти за похапване на крак. Те не само запазват мястото си в кошницата на българския потребител, но и дългосрочно увеличават своята популярност. 

Общата стойност на продажбите на пакетирани кроасани, кексчета и сухи пасти достига 7% ръст на годишна база към февруари-март 2019 година. Това сочат данните от пазарните изследвания на „Нилсън България” за продажби на дребно в търговската мрежа.

КРОАСАНИ

Продуктовата категория „Кроасани“ увеличава важността си през последната година, като достига по-висок ръст спрямо средния за пазара на хранителни бързооборотни стоки. „Нилсън България” отчита нарастване на продажбите в стойност на категорията от 8% за последните 12 месеца и двуцифрен ръст в обем. По-дълбокото вникване в категорията разкрива две основни причини за увеличаването на обема на продажбите: средният размер на продуктите и промоциите.

Изглежда, че при избора на кроасани размерът има значение за българския потребител. Средният размер на предлаганите на пазара пакетирани кроасани е нараснал с 10% спрямо предходната година и към февруари/март 2019 е 94 грама. Продуктите с големина между 71 и 90 грама генерират 60% от продажбите в стойност на категорията за последните 12 месеца. При малките кроасани (под 70 грама) се наблюдава най-голямо продуктово разнообразие, но въпреки това важността им за продажбите на категорията намалява на годишна база.

                                   

Тенденцията за увеличаване на средния размер на пакетираните кроасани до голяма степен се дължи на разпространението на промоционални опаковки предлагащи бонус количество над стандартния размер на продукта. През 2018 година категорията се нарежда след най-силно разчитащите на промоции при хранителните бързооборотни стоки наред с уискито, кафето и бирата. Повече от половината продажби на кроасани в големите търговски вериги са се случили в период на ценова или неценова промоция.

Описаните тенденции отразяват развитието на основните пазарни играчи в категорията, тъй като тя се характеризира с много силна концентрация. Водещите производители според продажби в стойност за последните 12 месеца подредени по азбучен ред са: Chipita, Depran S.R.L., Elka S.A., K & Dzhi EOOD, MKB LTD и съответно марките 22 Carats, 7 Days, Belino, Chipicao, Patisserie.

КЕКСЧЕТА

Пакетираните кексчета, подобно на кроасаните, са сред продуктите, които на годишна база изпреварват средния темп на нарастване на пазара на хранителни бързооборотни стоки. Продажбите на кексчета нарастват равномерно в стойност, обем и бройки през последните 12 месеца – със средногодишен темп от 12%. Двигател на растежа е обновяването на асортимента и разширяването на дистрибуцията.

През последните 12 месеца „Нилсън България” отчита появата на 47 нови и изменени продукти в продуктова категория „Кексчета“. В рамките на този период нововъведенията завземат общ пазарен дял в стойност от 11%. Най-голям потребителски интерес привличат продуктите специално предназначени за деца. Значителен ръст се наблюдава също така по отношение на мултипак опаковките съдържащи повече от едно кексче. Този тип опаковки повишава продажбите си в стойност с 19% за последните 12 месеца.

                               

Продажбите на категорията все повече се концентрират в големите търговски обекти над 100 кв.м. Към февруари/март 2019 година, стойността на продадените пакетирани кексчета в модерната търговия нараства със средногодишен темп от 25%, което води до нарастване на важността на този канал до 49% от общите продажби в стойност на категорията.

Пазарът на пакетирани кексчета е силно концентриран. Първите 10 най-големи играча в категорията отговарят за 90% от генерираните продажби в стойност за последната година. Водещите производители според продажби в стойност за последните 12 месеца подредени по азбучен ред са: Ani Biscuits Company, Bifa Biscuits & Food Industry Co., Mondelez International, Pobeda – Burgas и Ulker и съответно марките Ani, Barni, Cake Treats, Couple Cake и Milka.

СУХИ ПАСТИ

Сухите пасти са любим продукт на поколения български потребители и с течение на времето изглежда не сме променили традиционните си вкусове и предпочитания по отношение на тези продукти. Продуктовият асортимент на категорията предлага над 40 различни вкуса, но най-много продажби през последната година са концентрирани в какаовите, ваниловите, млечните пасти и тези без специфично овкусяване. Тези четири варианта генерират 67% от продажбите в стойност на категорията за последните 12 месеца. По-предпочитани са единичните опаковки, докато средногодишният дял на фамилните опаковки все още е едва 16% от общата стойност на продажбите.

Пазарът на сухи пасти се доминира от местни производители. На почит са традиционните и широко познати марки. Водещите производители според продажби в стойност за последните 12 месеца подредени по азбучен ред са: Lozev EOOD, Prestige 96, Sladak Pat, Trust International, Zdravko Georgiev ET – Burgas и Ulker и съответно марките Arbanasi, Balkan, Perun, Prestige, Sweet Secret.

                     

Развитието на продуктовата категория „Сухи пасти“ следва малко по-различна динамика от тази на категориите „Кроасани“ и „Кексчета“. Въпреки че броят на продадените опаковки сухи пасти през последните 12 месеца нараства с 9%, това увеличение не се отразява напълно върху продажбите в стойност. Причината е намаляването на средната цена на артикул за разглеждания период, движено най-вече от по-дълбоки промоции в рамките на големите търговски вериги.

Нели Върбанова, „Нилсън България”