Списанието

Изберете рубрика:

 

Ръст на течностите за миялни машини през 2016 г.

Брой 11, ноември 2017

Дата: 01.12.2017 Коментари: 0
Снимки (1)
Ръст на течностите за миялни машини през 2016 г.

През 2016 г. концентрираните и високо концентрираните препарати за миене на съдове продължиха стабилното си развитие, а потребителите все повече търсят ефективни решения за нуждите на техните домакинства. Последно отчетения ръст в стойност от 1% е по-нисък от прогнозния среден ръст за периода (4%), от части заради спада с 1% на продажбите на препарати за съдове, които държат 59-процентен дял от общите продажби на продукти в категорията. Сегментът на продуктите за ръчно миене на съдове е наситен откъм артикули. Въпреки че продуктите за миялни машини продължават силния си ръст, продажбите остават относително ниски, заради високите цени и ограниченото търсене сред потребителите със средни и ниски доходи.

Течностите за миялни машини са най-бързо развиващата се категория през 2016 г. с продажби в стойност, които отчитат ръст от 4% до 18 млн. лв. Лесната употреба остава основна причина за популярността на този сегмент през изминалата година. Търсенето на течности за съдове продължава да расте, подкрепено от пускането на пазара на нови продукти от брандове, които преди това предлагаха само таблетки.

Традиционно в българската кухня се използват огромно количество мазнини. Днес българите приготвят повече печена храна и ястия на скара, основно заради здравословната тенденция и повишеното търсене на свежи храни. В резултат на промяната в хранителните им навици, потребителите започнаха да показват интерес към продукти които предлагат по-бляскав ефект след миене, лесно изсъхват и са щадящи към кожата.

Продажбите на препарати за ръчно миене са се понижили с 1% през 2016 г. в стойност, докато тези за миялни машини са се увеличили с 3 на сто. Пенетрацията на миялни машини продължава да се увеличава, достигайки 11%. Най-силен ръст през 2016 г. има при течностите за миялни, чиито продажби в стойност са скочили с 5%, взимайки дял от таблетките. Потребителите преминават към течни препарати, тъй като ги смятат за по-ефективни и избягващи страничните ефекти, които таблетките проявяват от време на време.

През 2016 г. българските потребители продължават да предпочитат препарати за ръчно миене на съдове, които представляват 59 на сто от продажбите в цялата категория препарати за миене. Този дял пада с 1-процентен пункт спрямо 2015 г. и не може да се заключи, че това минимално понижение показва тенденция към преминаване към други категории. Няма силно изразена лоялност към бранда, като потребителите често избират най-евтините продукти от тези, които се предлагат на промоция.

Преди година 

Точно преди година данни за категорията ни осигури „Нилсен България”, която беше проследила развитието й през периода септември’14 – август’16. По данни на агенцията традиционно покачването на продажбите на препарати за съдове започва през май-юни и намалява от септември-октомври. Категорията бележи ръст в два последователни периода (септември’14 -август’15 и септември’15-август’16), като повишението в стойност изпреварва това в обем, което в най-голяма степен се дължи на увеличеното потребление на по-премиум продукти. Ръстът в обем през септември’15-август’16 е 1,9 на сто, а този в стойност – 4,4%. Същият период година по-рано увеличението в обем е било 0,9 на сто, а това в стойност 1,8%.

Разнообразието от продукти видимо намалява, но средната цена на литър се покачва, като нивата й са по-ниски в периодите на по-голямо потребление, които обхващат времето от май до септември във всяка една от наблюдаваните години. Към края на последния период (юли-август 2016 г.) средната цена на литър препарат за миене на чинии е 2,24 лв. За същия период броят на активните продукти на пазара е 475. Най-много активни продукти – 573, е имало в категорията през периода юли-август 2013 г., посочи преди година агенцията. Тогава средната цена на литър препарат е била около 2,10 лв.

Най-предпочитани си остават сравнително малките опаковки до 500 мл, но значителен ръст бележат в пазарния си дял опаковките от 500-900 мл. Загуба на пазарен дял се отчита при най-големите разфасовки тези от 1 л и повече. Делът на продажбите в стойност на опаковки от 0,26-0,50 л са се увеличили от 75,7% на 76,3 на сто през периода септември’15-август’16 спрямо септември’14-август’15. През 12-те месеца, приключили през август 2016 г., делът на разфасовките от 0,51 – 0,99 л се е увеличил с 2,4-процентни пункта.