Списанието

Изберете рубрика:

 

Ръст от 4% в производството на бира

Брой 7, юли 2024

Дата: 01.08.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Ръст от 4% в производството на бира

Устойчиви инвестиции, ръст в производството на бира, продължаващи иновации и успешни социални инициативи отчитат от Съюза на пивоварите в България (СПБ) в навечерието на професионалния си празник – Илинден. Денят на българските пивовари, който се отбелязва на 20 юли, неслучайно е през лятото, когато ежедневно се произвеждат 3.4 милиона бутилки бира от половин литър. През четирите най-топли месеца на годината се генерират и 45% от годишните продажби и постъпления от бира, а средно на ден се продават по 3.6 милиона халби пиво.

Ръст в производството

По данни на Съюза на пивоварите през 2023 г. производството на бира у нас бележи ръст от 4% спрямо 2022 г. Същата тенденция е валидна и за първите шест месеца на тази година в сравнение с предходната.

За последните 18 месеца българските пивовари са добавили в асортимента си 15 нови бири, включително и  производството на 4 световни премиални марки. Като най-важно продуктово нововъведение в сектора продължава да се развива сегментът на безалкохолните и нискоалкохолни видове (стилове) бира и миксове. Все по-богатото портфолио от безалкохолно пиво е свързано и с политиките на бранша за  намаляване на злоупотребата с алкохол.

По-голямата консумация на безалкохолни бири е глобален тренд, който е все по-силен и дори се очертава като водещ в някои страни. Тази нова вълна се дължи най-вече на предпочитанията на младите и на активните хора, за които балансираният и здравословен начин на живот е приоритет. През миналата година в България консумацията на безалкохолно пиво е надминала 6.5 млн. литра. Според проучване 70% от българите пият безалкохолна бира. От тях 60 на сто са редовни почитатели на пивото, които консумират пенливата напитка поне веднъж седмично.

Продължават иновациите в сектора

Важни новости има и в инвестиционните проекти в бранша, в които през първото шестмесечие на тази година вече са вложени 35 млн. лв. Иновациите са насочени към изграждане на съоръжения от така наречената зелена трансформация, включващи пречиствателни станции, инсталации за биоанаеробно третиране на производствените води, пълна реновация и разширяване на фабрика за малц, въвеждане на решения за намаляване на енергоемкостта и въглеродните емисии.

100% от използваните в индустрията опаковки са рециклируеми. Зелената вълна в пивоварния бранш става все по-мощна и силно съсредоточена върху ресурсите, рециклируемостта и многократната употреба на опаковките. Фокусът на усилията в това отношение продължава да е работата по въвеждането на депозитната система за кенове, стъклени и пластмасови бутилки от бира, сайдер,  безалкохолни напитки и води до 3 л. Основна цел е, когато системата проработи, замърсяването на околната среда да се намали чрез разделното събиране на опаковките и тяхното многократно използване.

Отговорна индустрия

Еко инициативите на бирения бранш са в пълен синхрон и с нагласите на потребителите. Според проучване 2/3 от консуматорите на пиво у нас са готови да платят повече за бира, която е произведена от компания, която се грижи за природата. Например, еко кампанията на Съюза на пивоварите в България „Върни ме“ стартира миналата година и цели да се насърчи връщането на оборотните стъклени бутилки от бира. Инициативата е част от постоянната грижа и отговорност на индустрията към опазването на природата.

За избора на клиентите все повече става определящо и дали производителите на пиво са отговорни в цялостното си поведение и дали приносът им е важен за благосъстоянието не само за съответните регионални общности, но и в национален план. Една от водещите каузи на СПБ като браншова организация през последните три години е разширяването на устойчивите проекти за социално и екологично управление и отговорност, известни като ESCG (Environmental, Social and Corporate Governance).

Основен акцент в тези практики традиционно са браншовите колективни трудови договорености между Съюза на пивоварите и синдикатите. В подписаното и тази година споразумение са фиксирани изключително благоприятни условия на труд, възнаграждения и възможности за развитие. Средният осигурителен доход в бранша през юни т. г. е 2600 лв., което поставя пивоварната индустрия отново сред първите 7 икономически дейности с най-високи трудови доходи у нас (след енергетика, ИТ, финанси, въздушен транспорт). Съгласно Кодекса на труда, по искане на СПБ се очаква договорените условия на труд и заплащане да бъдат разпрострени от Министерството на труда и социалната политика към всички производители на бира и малц в страната.

Ръст на продажбите в стойност

Двуцифрен ръст в продажбите на бира в стойност отчитат от „NIQ България“ за периода 2022 vs 2023 година. Ръстът в цената на бройка за съответния период е от +14,7%, в сравнение с предишния отчетен период. Докато продажбите в обем и стойност намаляват, стойността расте, поради увеличение на цените в следствие на инфлацията. Данните са представени на Category Retail Forum, който списание PROGRESSIVE организира през март тази година.

Растящите цени водят до спад в търсенето, а дистрибуцията е положителен фактор за категорията, поради разширяването на асортимента.

Спадът на продажбите в обем засяга главно най-малките обекти. Всички канали с изключение на Организирани големи магазини от 40 до 100 кв. м отбелязват ръст на продажбите в стойност.

Пазарният дял на видовете опаковки търпи малки промени през 2023 година в полза на кенчетата и стъклените бутилки. 57% е делът на продажбите в обем на пластмасовите опаковки за разглеждания период, които бележат спад от -1,4%. 28% са кенчетата, които отбелязват ръст от 0,9% от продажбите в обем и 15% са за стъклените бутилки с ръст от 0,5%.

Данните за развитието на основните сегменти в категорията показва, че благодарение на иновациите безалкохолната бира регистрира ръст от 24,9% в продажбите в обем за разглеждания период. Мултипакът като промоционална стратегия генерира значителни продажби в обем и ръст от 13,5%, докато продажбите на единична опаковка падат с -3,2%. Собствените марки представляват 1% от тотал категорията, но растат значително по време на инфлацията с ръст на продажбите в обем от 6,4% в обем за разглеждания период.