Списанието

Изберете рубрика:

 

Снаксът – царят на похапването

Брой 6, юни 2018

Дата: 25.06.2018 Коментари: 0
Снимки (1)
Снаксът – царят на похапването

Така популярната категория „Снакс” включва в себе си няколко вида продукти, които със сигурност всеки един от нас обича понякога да си похапва – солени бисквити, чипс, екструдери, печени хлебни солети и кръгчета, и различни видове овкусени хлебни гевречета. Многообразието от продукти е голямо, а присъствието им на рафтовете в магазините, осезаемо.

Положително развитие на категорията отчитат от „Нилсън България”. Продажбите и в обем и в стойност растат, като през миналата 2017 година са отчетени най-високите изменения в показатели през месеците август – септември (13,3% в обем и 16,1% в стойност) и декември – януари 2018 г. (12,6% в обем и 16,7% в стойност). На годишна база положително изменение показва ръст от 11,4% в обем и 14,3% в стойност, в сравнение с предишния МАТ период, когато числата са показвали 8,6% изменение на продажбите в обем и 10,5% стойност.

Разпределението на продажбите в обем на категорията „Снакс” е с превес на големите търговски обекти (41 – 300 кв.м), където се реализират 35,6% от продажбите, следвани от супермаркетите (>301 кв.м) с 30,1%, традиционната търговия (0 – 40 кв.м) с 23,6%, киоските с 8,1% и ХоРеКа каналът с 2,7%. В стойност разпределението на продажбите е аналогично с водещо място на големите магазини (41 – 300 кв.м) с 36,6%, следван от този на супермаркетите/хипермаркетите (>301 кв.м) с дял в стойност от 27,5%, традиционната търговия (0 – 40 кв.м) с дял от 24,2% в стойност, киоските 8,6% и ХоРеКа с 3,1%.

По канали данните показват 12,1% в обем и 15,5% в стойност при супермаркетите (>301 кв.м), 15,1% в обем и 18,2% в стойност при големите търговски обекти (41 – 300 кв.м), традиционната търговия е с процентно изменение от 8,3% в обем и 11,2% в стойност, ХоРеКа 2,6% в обем и 4,5% в стойност и киоските отбелязват изменение от 5,7% в обем и 7,2% в стойност.

 

Изменението на продажбите на артикули е 8,3%, а процентното изменение на цена на артикул е 5,5%. Процентното изменение на цената на артикул е най-високо при обектите от традиционната търговия (6,9%), следвани от киоските (6,2%) и ХоРеКа (4,9%). От всички канали само при този на ХоРеКа процентното изменение на продажбите на артикули е с отрицателен показател -0,4%.

Водещи по дела на продажби в обем са екструдерите (25,9%), печените хлебни солети (22,7%), следвани от чипс (21,1%), солените бисквити (17,2%) и овкусените хлебни гевречета (13,2%). Делът на продажбите в стойност е най-голям за чипса (32,6%), следвани от екструдерите с (31,8%), овкусените хлебни гевречета (12,2%) солените бисквити (11,8%), и печените хлебни солети (11,6%).

Картофените кръгчета

Продажбите в категория „Чипс” отбелязват ръст в обем, както и в стойност през месеците от юни 2017 г. до януари 2018 г., показват данните на ритейл одита на агенцията за проучване на пазара „Нилсен България”, в сравнение с предишния период (от декември - януари 2015 г. до април - май 2017 г.). Като цяло категорията и миналата година се е развивала положително и темпото продължава, при това всеки един период с двуцифрен ръст.

Изменението на продажбите на един от най-популярните импулсни продукти за похапване започва своя пик на покачване на обема и стойността си още през месеците април – май 2016 година, когато достига 32,1% в обем и 28,7% в стойност, при показатели за предишния период февруари – март 2016 г. от 3,4% в обем и 2% в стойност. Другият пик на изменение е през февруари – март 2017 г. с показатели 28,2% в обем и 23,8% в стойност, следван от спад през месеците април – май 2017 г., за да се стигне отново до повишаване на индексите на изменение през следващите месеци. Изменението на продажбите на годишна база показва, че изменението в обем е 18,9%, а в стойност 17,6%, при 26,3% в обем и 23,4% в стойност за предишния отчетен период. Т.е. ръстът на категорията се запазва, с леко забавяне на темпото.

Реализацията на продажбите в различните формати търговски канали винаги е била от голямо значение за доставчиците. За категорията „Чипс” разпределението на продажбите в обем е водено от канала на супермаркетите (>301 кв.м) с 40% дял, следван от големите търговски обекти (41 – 300 кв.м) с 32%, традиционната търговия (0 – 40 кв.м) с 19%, киоските 7% и ХоРеКа каналът с 2%. В стойност ситуацията е малко по-различна, защото тук водещият канал е този на големите магазини (41 – 300 кв.м) с 35%, следван от този на супермаркетите (>301 кв.м) с дял в стойност от 33%, традиционната търговия (0 – 40 кв.м) с дял от 21% в стойност, киоските 9% и ХоРеКа с 2%.

Изменението на продажбите общо за пазара в категорията „Чипс” на годишна база е 18,9% в обем и 17,6% в стойност. По канали данните показват 22,7% в обем и 18,7% в стойност при супермаркетите (>301 кв.м), 19,9% в обем и 20,5% в стойност при големите търговски обекти (41 – 300 кв.м), традиционната търговия е с изменение от 13,7% в обем и 14,0% в стойност, ХоРеКа 20,9% в обем и 20,3% в стойност и киоските отбелязват изменение от 9,5% и 10,7% в обем и стойност, съответно.

11,3% е изменението на продажбите в бройки, а 5,6% е процентното изменение в цената на артикул общо за пазара. Средната цена на артикул от категория чипс е 1,64 лв., като тя варира според канала на дистрибуция. Най-високата средна цена е в киоските и в супермаркетите, което е движено от типовете опаковки, които се продават предимно там, а именно по-големите – над 100 г. По видове чипс тортилата заема 8,6% от продажбите в обем на категорията „Чипс” с ръст от 1,1 процентни пункта в пазарен дял в сравнение с предишния отчетен период, в стойност ръстът е от 0,8 процентни пункта в пазарен дял. Картофеният чипс/хрупанки в обем заема 91,4% в обем и 91,8% в стойност (за МАТ февруари – март 2018 г.).

Най-голям дял от продажбите в обем, разпределени по сегмент „Форма”, се пада на чипса с кръгла форма (61,8%), следван от продуктите с къдрава форма (29,6%) и други (8,6%). По отношение на продажбите в стойност 61,4% за на продукти с кръгла форма, 30,4% с къдрава и 8,2% други видове.

Най-предпочитани по отношение на обема на опаковката са продуктите с тегло 101-200 г, с дял в обема на продажбите от 60,1%, следвани от продуктите с тегло 51 – 100 г (24,5% дял), над 201 г (11,2%) и под 50 г (4,3%). Най-голямо положително изменение в обем отбелязват големите опаковки от над 201 г с ръст в пазарен дял от 2,7 процентни пункта спрямо предишния отчетен период. Това се доказва и от процентното изменение на продажбите в обем, където големите опаковки от над 201 г, отбелязват значителен ръст от 56,9%, докато процентното изменение на продажбите на продукти с тегло под 50 г е отрицателно със спад от 7,3%.

Топ 5 производители на чипс в стойност, подредени по азбучен ред са: Best Foods, Intersnack, Kellogg Deutschland, Lorentz, Pepsico.

 

Царевичните квадратчета

Тортилата, която също принадлежи към голямото семейство на снакса, придобива все повече популярност, предвид факта, че не се пържи, а се пече. Съдържанието на царевично брашно също подпомага нарастването на продажбите на този продукт. Фактът, че търсенето се увеличава, се потвърждава и от действията на някои от големите търговски вериги, които пуснаха такива продукти собствена марка.

Какво се случва на пазара? Данните на „Нилсен България” показват, че сегментът расте с 30,7% в стойност и 36,1% в обем спрямо предходните 12 месеца. Тортила сегментът остава малък на българския пазар, но се развива изключително положително. През 2017 – 2018 г. темпото на растеж леко се забавя, но все пак остава с над 30% увеличение на продажбите.

В този сегмент най-предпочитани са опаковките с грамаж 51 – 100 г, които са на челно място и по продажби в стойност и по продажби в обем. Следва грамажа от 101 – 200 г, над 200 г и съвсем малък дял от продажбите в обем и стойност се реализира от опаковките под 50 г.

По отношение на вкуса най-продавани в обем са тортилите с вкус на сирене, сол, следвани от кашкавал, чили, барбекю, люто и други. Продажбите в стойност отреждат водещото място отново на сиренето, следвано от кашкавал, лют, със сол, чили, барбекю и други.

Топ 5 производители на тортила чипс в стойност, подредени по азбучен ред, леко се различават от тези на картофен чипс и са: El Sabor, Intersnack, Lorenz, Pepsico,  Собствените марки на търговските вериги.

 

Иновациите – от ориза, през лещата, до бума на тортилата

Популярната категория „Снакс” освен с изключителното разнообразие на продукти, които предлага на пазара, се отличава и с множеството иновации. Според Мая Герасимова, директор „Маркетинг и продажби” в NUHEALTH, компанията, която произвежда оризов снакс с марката Rice UP!, иновациите основно са в посока на предлагане на непържен, веган или „popped” чипс. „Иноватор сме не само на българския пазар, но и на световния. След изключително доброто приемане от потребителите на серията от пълнозърнест кафяв ориз със суперсемена, иновацията за тази година е протеинов чипс, който отново е с цели оризови зърна, но в комбинация в бобови семена, богати на протеин, като древните сортове боб „Мунг”, червена леща и черна леща „Белуга”.

По отношение на възприемането им от потребителите тя обяснява, че новите предложения са насочени към млади хора от големи градове, но са приятно изненадани от факта, че отчитат интерес от потребители от цялата страна, включително малките градове и села. „Според мен, това се дължи на факта, че продуктът е достъпен като цена и е много вкусен, което е определящо за консуматорите на снакс”. „Младите, работещи и учещи хора, които водят динамичен начин на живот, студенти или работещи основно в офис, четат внимателно етикетите и добавените ползи на продуктите – това е профилът на нашите потребители. Те са много любознателни, задават много въпроси, интересуват се от всички алтернативи, но и са много критични. Разработването и комуникирането на подобни продукти е изключително предизвикателство не само за отдел „Проучване е развитие” на всяка компания, но и за маркетинга и рекламата”, споделя Герасимова.

Станислав Христов, управител на Papa Bear, млада компания, която произвежда чипс от леща с марката „Лещичко” с различни вкусове и снаксове от нахут, също подкрепя мнението на своите колеги, че пазарът в тази категория се развива много динамично. „Все пак почти всички обичат да си похапват чипс и снакс. Някои по-рядко, други по-често, а децата постоянно, което ме кара да мисля, че в категорията „Чипс и снакс” ще продължават да се появяват все повече марки, както вносни така и български. Наблюдавам постоянното излизане на нови вкусове и видове именно поради тази причина. В крайна сметка търсенето, определя предлагането. Ако трябва да спомена някаква ориентировъчна цифра, бих казал, че според моите наблюдения 30% - 35% от населението похапва подобни продукти”.

Иновациите в категорията са перфектната комбинация и баланс между здравословно и вкусно, а впечатление прави все по-разнообразните съставки, дори непознати, които се използват при производство на различни чипсове и снаксове. Също така начинът на приготвяне и суровините които се използват за производството. „От скромния ми опит мога да кажа, понякога скептично, но пък все повече, наблюдавам заинтересованост и информираност в хората с какво се хранят и защо. Иновациите, които се предлагат на пазара се приемат сравнително добре и повечето потребители са отворени за тях”.

Един от най-динамично развиващите се сегменти в категорията „Чипс” е царевичният или по-познат като тортила чипс. „През последните няколко години категорията отбелязва много големи ръстове. Ако сравним 2017 с 2016 година, можем да кажем, че ние отбелязваме 100% ръст в обема. Не разполагаме с точни цифри, но като цяло категорията има около 20% ръст за миналата година”, казват от „Фортуна – КОМ”, вносители на марката Lorenz Snack-World за българския пазар.

Основните вкусове, които се предлагат в този сегмент са със сирене под различни форми, оригинален солен вкус и люто чили. Това, че пазарът е в подем се доказва и от факта, че големи компании с водещи позиции в картофения чипс, предлагат вече и тортила.