Списанието
Изберете рубрика:

Делът на потребителите, които асоциират категория „Паста” със спагети е 23%, показва проучване на IPSOS България, направено сред жени и мъже от 15 до 69 години чрез интервю „лице в лице”, чийто резултати бяха представени на Category Retail Forum в края на 2019 г.
19% правят връзка с макаронени изделия, 6% с храна и ядене и 4% с Италия. За съжаление все още 21% от участниците в проучването смятат, че става въпрос за паста за зъби, когато чуят думата „паста” и не обвързват тези продукти с храна, а по-скоро с хигиена на устата. Това е показател, които подсказва, че производителите и вносителите на макаронени изделия трябва да вложат усилия в образоването на потребителите. Тази интересна и многообразна категория включва в себе си изключително много продукти, всеки от който има своето специфично предназначение – едни от тях са подходящи за приготвяне на салата, други за печене на фурна и т.н.
Традиционно потребителите пазаруват суха паста – 90%, 18% са почитателите на инстантни/полуготови спагети, които се заливат с топла вода и по този начин се приготвят за няколко минути. 12% пазаруват диетична паста, направена от различни видове брашна, а прясната паста е любима на 11% от участниците в проучването, като от тях 7% са представители на поколението Baby Boomer (55 – 74 годишните). Прясната паста, която е с по-малка трайност и се предлага в хладилните витрини на магазините е най-популярна в големите градове с над 100 хил. жители (16%), както и сред респондентите с висок личен доход – над 1400 лв. (27%). По отношение на честотата на покупка 70% заявяват, че през последните 12 месеца са закупили паста продукти, като от тях 74% са представители на поколението Y (25 – 39 години). 30% не се направили покупка през последната една година, но 45% са представители на поколението Z (7 – 24 годишните), които все още не са ангажирани с пазаруването на продукти за дома, което обяснява факта.
Популярност на видовете паста
Най-популярни съвсем обяснимо са спагетите – 81% от участниците в проучването са закупили спагети през последните 12 месеца, следват макароните (77%), фиде (46%), което се използва предимно при приготвянето на супи, юфка (43%), кускус (33%), кори за лазаня (25%) и по-надолу по честота на покупка се подреждат по-екзотичните продукти от категорията като талиателе, тортелини, равиоли, фузили, канелони, фетучини, пенне. Спагетите са значително по-популярна покупка сред представителите на поколение Z (7 – 24 годишните) и Y (25 – 39 годишните) – 92% и 89%, съответно. Други продукти, популярни сред представителите на тази възрастова граница, са талиателете – Z с 14% и Y с 12%. Макароните са най-популярни сред представителите на поколението Х (40 – 54 годишните) и Baby Boomers – с 84 и 83%, съответно. От проучването става ясно, че Baby Boomers са най-големите почитатели на фидето (59%), юфка (60%) и кускус (43%). Y и Z отново се отличават като по-отворени към различните ястия, като лазанята се оказва любима за 29% от тях (бел. авт. – отнася се и за двете поколения).
37% от участниците в проучването заявяват, че купуват най-често една марка, която се нарежда начело на класацията по отношение на пазарувани марки продукти. Тази марка също така е най-популярна сред потребители с личен месечен доход между 600 и 800 лв. Именно те заявяват, че са закупили тази марка през последните 12 месеца. Следват две български марки и една гръцка, които заедно формират общо 74% от марките, които респондентите са заявили, че обикновено купуват. Италианска марка паста продукти се нарежда на пето място по покупки – 16% заявяват, че обикновено купуват нея. Тя и още една марка паста продукти, произвеждани в Гърция са продуктите, които основно се купуват в големите и средно големите градове (над 50 хил. жители) и от хора с по-висок месечен доход (над 1400 лв.).
Място на покупка
57% от участниците в проучването заявяват, че купуват паста продукти от малкия квартален магазин. Същият е делът и на тези, които предпочитат супермаркетите, за да се снабдят с тези продукти. 37% отиват до хипермаркета, за да си купят спагети или може би такъв търговски обект се намира близо до дома им и те правят ежедневните си покупки от него. Много малък е делът на магазините от формата „кеш & кери” (3%), магазин тип „Плод и зеленчук” (3%) и специализиран магазин (2%). Това очевидно се дължи на факта, че в последните два обекта дистрибуцията на тези продукти не е много развита. 64% от представителите на поколението Baby Boomer (55 – 74 годишните) обикновено купуват паста продукти от малък квартален магазин. Супермаркетите са по-честото място за пазаруване на Y (25 – 39 годишните) – 63%.
Честота на покупка, консумация и повод
Броят опаковки, които пазаруват средно участниците в проучването в рамките на едно пазаруване е 1,75, което означава, че потребителите не обичат да се презапасяват с тези продукти. Традиционната паста е пазарувана от 90% от участниците в проучването, а 10% понякога експериментират, купувайки си паста от различни брашна или цветна паста (19% от поколение Z и 5% от поколение Baby Boomers). Мъжете са по-склонни да купуват паста с различни цветове и вкусове – 13%, за сравнение 7% при жените. Респондентите с по-нисък личен доход (до 1000 лв.) значително по-често купуват средно по две опаковки, докато респондентите с по-висок личен доход (над 1000 лв.) в над 50% от случайте пазаруват по една опаковка от съответния продукт. Средната честота на приготвяне на паста у дома за участниците в проучването е 3 пъти месечно. 32% заявяват, че приготвят паста 2 – 3 пъти месечно, 24% консумират паста продукти 1 -2 пъти седмично, а 3 – 4 пъти седмично 3%. Най-често приготвяните паста ястия в домакинството са спагети (64%). Спагети, но неуточнено точно какви присъстват в отговорите на 45% от запитаните. Следват „спагети болонезе” 7%, „спагети с кайма (и сос)” – 3%, „спагети със сирене” – 2%, „спагети карбонара” – 2%. Макарони приготвят общо 37% от участниците в проучването. От тях 17% ги предпочитат на фурна и 115 със сирене и масло.
Лазаня общо приготвят 15% от участниците в проучването, супа с фиде 12% и кускус 12%. Поколение Z по-често консумират паста ежедневно (68%) и по-рядко приготвят паста, за да спестят време (22%). 25 – 39 годишните са групата, за която най-често пастата е ястие, което приготвят, търсейки нещо ново и нетрадиционно (20%). По отношение на повода за приготвяне на паста у дома за 59% тя е част от ежедневното меню, когато искат да спестят време, паста приготвят 35% от участниците в проучването, 14% когато искат да приготвят нещо ново и нетрадиционно, 9% когато очакват гости.
Фактори за покупка на паста
Да предлага добро съотношение цена – качество е важно за 39% от участниците в проучването. Те го поставят на първо място сред останалите фактори, които са „да е на достъпна/по-ниска цена” (33%), „да е с постоянно добро качество/високо качество” (24%), „да има добър вкус” (22%). „Да е български продукт” е важно за 18% от участниците в проучването, „да е наличен в магазините, от които пазарувам” – 15%, „да е на промоция” – 14%, „да е на производител, на когото имам доверие” – 7%, „да е от натурални съставки” – 7%.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай