Списанието
Изберете рубрика:

Сладоледът за домашно потребление* бележи ръст в стойност на годишна база, който се дължи на увеличение на средните цени и нарастване на честотата на покупка. В обем категорията регистрира спад, движен от отлива в броя на купувачите и намаляване на закупените количества за отделно посещение. От Мария Вельова, младши консултант-изследовател, „ГфК България”
Спадът в закупените количества сладолед се отнася както за продуктите с марка на производител, така и за тези с етикет „Собствена марка”, като при последните темпът на свиване е по-голям. Въпреки че през 2013 г. те запазват броя купувачи, извършваните посещения в търговските обекти са по-редки и закупените обеми – по-малки. При продуктите с марка на производителя се отчита отлив на купувачи, но пък останалите слабо увеличават честотата си на покупка.
Най-предпочитаните търговски обекти, от които домакинствата пазаруват сладолед за домашна консумация, са традиционните формати магазини, обслужвани от касиер, дискаунтърите и минимаркетите. Традиционните обекти намаляват значително тежестта си в общите покупки през 2013 г. от 28% на 23%. Това се дължи на спада в закупените количества, който е определен, от една страна, от намалялата база на купувачите, а, от друга, от по-малките покупки на отделно посещение. Дискаунтърите и минимаркетите нарастват значително като дял, движени от ръста в закупените обеми. И при двата типа магазини динамиката се определя както от повече привлечени купувачи, така и от нарастването на закупеното количество сладолед за отделна покупка.
Когато купуват сладолед за домашна консумация, фактът дали продуктът е на промоция не е основна движеща сила за избора на българските домакинства. През 2013 г. делът на закупените количества на промоция намалява и е 10% от общото потребление. За сравнение през предходната година този дял е бил 16%. Това се дължи на отлива на купувачи, по-малките закупени обеми на посещение и по-рядкото извършване на покупка.
През последните години се отчита ръст в дела на вносните сладоледи, които през 2013 г. достигат 41% от общите покупки за домашно потребление, а през 2010 г. този дял е бил 25%.
Българинът остава традиционалист по отношение на вкусовите си предпочитания за сладолед. Най-търсените са класическите шоколад, ванилия и сметанов. В общите количества преобладават продукти с добавки като ядки, бисквити, сиропи, които формират 59% от покупките. Тяхната тежест остава относително неизменена спрямо предходната година. Консуматорите на категорията са привлечени от сладоледите от един вид, но комбинираните варианти увеличават дела си в общото портфолио и през 2013 г. достигат 14% от закупените количества. За сравнение през 2010 г. само 8% от консуматорите на леденото изкушение са били привлечени от смесените разновидности (например банан и ванилия).
Източник: "ГфК България"
*Включват се всички видове продукти, които домакинствата пазаруват с цел консумация в домовете им – както семейните опаковки сладолед, така и импулсните разновидности – тези на клечка, конуси, кутии и чаши.
Данните са на база изследването Потребителски панел на „ГфК България”, измерващо домашното потребление на бързооборотни стоки от българските домакинства.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай